دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۶۲۰) آیا در اسلام فلسفه وجود دارد؟

(۶۲۰) سوال: آیا در شریعت اسلامی فلسفه وجود دارد؟ جواب کسی که این ادعا را دارد، چیست؟ آیا برای طالب علم جایز است چنین دروسی را خوانده و در آن تعمق کند؟

جواب:

فلسفه، یک علم مستقل یونانی است و اصحابش چنان در آن غرق می‌شوند تا به جایی می‌رسند که عقل را در همه چیز اصل قرار داده و به وسیله‌ی آن، قرآن و سنت را رد می‌کنند. فلسفه بدین صورت، منکر بوده و وارد شدن و فرو رفتن در آن جایز نیست. اما فلسفه به معنی حکمت، در شریعت اسلامی هم وجود دارد. کل شریعت مبنی بر حکمت است. الله تعالی می‌فرماید: {أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ} [مائده: ۵۰]: (آيا حکم جاهليت را مي‌جويند؟! و کيست نيکوتر از الله در حکم صادر کردن برای اهل يقين). اما این شایسته نیست که حکمت شرعی را فلسفه نامید. چرا که فلسفه، کلمه‌ای یونانی است. بلکه حکمت شرعی را حکمت می‌گوییم. هر چیزی در شرع دارای حکمت است و ما حکمت‌ از برخی احکام را دانسته و حکمت برخی دیگر را نمی‌دانیم. زیرا عقل ما ناتوان است. بزرگ‌ترین حکمتی که در احکام وجود دارد، این است که آن حکم، به وسیله‌ی قرآن یا سنت رسول اللهﷺ به ثبوت رسیده باشد. چون ما ایمان داریم که هر حکمی در قرآن و سنت به ثبوت رسیده، حکمت است. زیرا انجام دادنش، اطاعت از الله و رسولﷺ و به دست آوردن پاداش وثواب است.

حال اگر کسی در مورد حکمت حکمی از ما سوال کرد، در صورتی که مومن باشد، کافیست به او گفته شود: الله و رسول چنین فرموده‌اند. الله تعالی می‌فرماید: {وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ} [احزاب: ۳۶]: (شایسته نیست هيچ مرد و زن مؤمنی، وقتی که الله و رسولش در چیزی حکم کردند، اختیاری از خود داشته باشند). این منهجی است که صحابه رضی الله عنهم بر حسب آن حرکت می‌کردند. زنی از ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها پرسید: «چگونه است که زن حايض، روزه را قضا می‌کند ولی نماز را قضا نمی‌کند؟! عائشه رضی الله عنها به او گفت: آيا تو حروری[۱] هستی؟ گفت: نه، فقط می‌خواهم بپرسم» که چرا با وجود اینکه روزه و نماز، هر دو فرض هستند و تاکید بر نماز حتی از روزه بیشتر است، اما زنی که تازه از حیض پاک شده، نیازی نیست نمازهایش را قضا نماید، اما روزه‌هایش را باید قضا نماید؟ عایشه رضی الله عنها جواب داد: «اين حالت در زمان رسول اللهﷺ  برای ما زن‎ها پيش می‌آمد و به ما امر می‌شد که قضای روزه را بگیریم، ولی به قضای نماز امر نمی‌شدیم».[۲] این بدان معناست که حکم الله و پیامبرﷺ، همان حکمت است.

***

([۱])  نام دیگر خوارج، حروریه است. منظور این است که می‌خواهی از سنت پیامبرﷺ خارج شوی و در زمره‌ی خوارج قرار بگیری؟ اصحاب رسول اللهﷺ هر حکمی به آنها می‌رسید، بدون چون و چرا عمل می‌کردند و از علت آن نمی‌پرسیدند.

[۲] صحیح بخاری: کتاب الحیض، باب لا تقضی الحائض الصلاة، حدیث شماره (۳۲۱). صحیح مسلم: کتاب الحیض، باب وجوب قضاء الصوم علی الحائض دون الصلاة، حدیث شماره (۳۳۵). سنن أبوداود: کتاب الطهارة، باب فی الحائض لا تقضی الصلاة، حدیث شماره (۲۶۲)، از معاذة بنت عبدالله العدویة رضی الله عنها با این لفظ: «مَا بَالُ الْحَائِضِ تَقْضِى الصَّوْمَ وَلاَ تَقْضِى الصَّلاَةَ؟ فَقَالَتْ: أَحَرُورِيَّةٌ أَنْتِ؟ قُلْتُ: لَسْتُ بِحَرُورِيَّةٍ وَلَكِنِّى أَسْأَلُ. قالت: كَانَ يُصِيبُنَا ذَلِكَ، فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ، وَلا نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلاةِ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل توجد فلسفة في الشريعة الإسلامية؟ وما هو الرد على من يدعي ذلك؟ وهل يجوز أن يدرس الطالب مثل هذا و يتعمق فيه؟

فأجاب – رحمه الله تعالى -: الفلسفة بحث يوناني مستقل، يتعمق فيه أصحابه حتى يؤول بهم إلى تحكيم العقل ورَدُّ ما جاء في الكتاب والسنة، والفلسفة على هذا الوجه منكرة لا يجوز الخوض فيها ولا الدخول فيها، وأما الفلسفة بمعنى الحكمة فهذه موجودة في الشريعة الإسلامية، والشريعة الإسلامية كلها مبنية على الحكمة، قال الله تبارك وتعالى-: ﴿ أَفَحُكْمَ الْجَهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴾ [المائدة: ٥٠]، لكنه لا ينبغي أن نقول عن الحكمة الشرعية إنها فلسفة، لأن هذه الكلمة يونانية، بل نقول عن الحكمة الشرعية إنها حكمة، وما من شيء في الشرع إلا معلل بالحكمة، لكن من الحكم ما نعلمه ومنها ما لا نعلمه، لأن عقولنا قاصرة، وأعظم حكمة في الأحكام أن يكون الحكم ثابتا بكتاب الله ، أو سنة رسوله صلى الله عليه و سلم، لأننا نؤمن أن كل حكم ثبت في الكتاب والسنة فإنه حكمة، وامتثاله ،حكمة، لأن في امتثاله طاعة الله ورسوله وحصول الثواب والأجر.

وعلى هذا فلو سألنا سائل عن حكمة شيء من الشرائع فإنه يكفيه إذا كان مؤمنا أن يقال: هكذا قال الله ورسوله، لقول الله -تعالى-: ﴿وَمَا كَانَ لِمُؤمِن وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ﴾ فقد [الأحزاب: ٣٦] ، وقد كان هذا هو المنهج الذي يسير عليه الصحابة رضي الله عنهم، فقد «سئلت أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها ما بال الحائض تقضي الصوم، ولا تقضي الصلاة. فقالت عائشة : أَحَرُورِيَّةٌ أنت؟ قلت: لست بحرُورِيَّة، ولكني أسأل»، فلماذا مع أن الصوم فرض والصلاة فرض، والصلاة أوكد من الصوم، ومع ذلك لا تقضى والصوم يقضى؟ فأجابت عائشة رضي الله عنها: «كان يصيبنا ذلك، فنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ، ولا نُؤْمَرُ بقَضاء الصَّلاةِ»، فهذا معناه أن الحكمة هي حكم الله ورسوله.

مطالب مرتبط:

(۶۱۵) مراحل طلب علم توسط دانشجو

(۶۱۵) سوال: مراحلی که یک طالب علم باید بر مبنای آنها حرکت کند چیستند؟ جواب: مراحلی که یک طالب علم در مسیر طلب علم باید بر طبق آن حرکت کند چنین است: ابتدا باید از قرآن شروع کند. چون صحابه رضی الله عنهم ده آیه را فرا می‌گرفتند و تنها زمانی به سراغ ده آیه‌ی […]

ادامه مطلب …

(۷۱۲) حضور زن در مسجد برای دروس

(۷۱۲) سوال: ما دو دختر هستیم و پدرمان اجازه نمی‌دهد در دروس مسجد شرکت کنیم. در این دروس، به زنان آموزش داده می‌شود. توصیه‌ی شما چیست؟ جواب: از نظر من پدرتان باید در مصلحت شما برای حضور یا عدم حضور در دروسی که در مسجد برگزار می‌شود، بنگرد. اگر ببیند که مصلحت شما در عدم […]

ادامه مطلب …

(۶۵۵) سوال: مطالعه کتاب‌های دینی

(۶۵۵) سوال: از میان کتاب‌های دینی، توصیه می‌کنید چه کتاب‌هایی را خریده و مطالعه کنم؟ جواب: یکی از بهترین کتاب‌هایی که دیده‌ام، کتاب (زاد المعاد في هدي خیر العباد) تألیف ابن قیم است. این کتاب هم در زمینه‌ی فقه است و هم در زمینه‌ی سیرت و طب. کتاب مفید دیگر، کتاب (ریاض الصالحین) تالیف نووی […]

ادامه مطلب …

(۶۸۰) کتاب مروج الذهب تالیف مسعودی

(۶۸۰) سوال: جناب شیخ! نظر شما در مورد کتاب (مروج الذهب) تألیف مسعودی چیست؟ جواب: کتاب «مروج الذهب» که مسعودی نوشته، مثل دیگر کتاب‌های تاریخ حاوی روایات ضعیف و صحیح بوده و انسان باید در مورد بعضی روایاتی که می‌شنود یا می‌بیندد، مواظب باشد و برای قبول آنها دست نگهدارد تا زمانی که آنها را […]

ادامه مطلب …

(۶۳۰) کسی که فکرش پریشان است، چگونه طلب علم کند

(۶۳۰) سوال: شخصی دوست دارد علم دینی را بیاموزد. اما ذهنش خیلی پریشان است و به فکر فرو رفته و آن را فراموش می‌کند. به راحتی نمی‌تواند چیزی را حفظ کند مگر اینکه وقت زیادی را صرف آن نماید. با توجه به اینکه او وقت خود را صرف امور سودمندی مثل گوش دادن به نوارهای […]

ادامه مطلب …

(۷۰۱) حکم جواب ندادن به سوالات بی ربط به درس

(۷۰۱) سوال: من معلم هستم و بسیار پیش می‌آید که سوال‌های دانش آموزان مرا در حرج می‌اندازد. می‌خواهم بدانم جواب دادن به سوال‌هایی که ربطی به درس ندارد، چه حکمی دارد؟ جواب: اگر شما در کلاس درس هستید، وظیفه‌ی شما نیست که به سوال‌های خارج از درس جواب دهید. بلکه باید به دانش آموز گفته […]

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه