دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۴۷۵) حکم زیارت بعضی از مساجد در ماه رجب

(۴۷۵) سوال: در یمن مسجدی به اسم مسجد معاذ بن جبل رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ وجود دارد که به “مسجد الجند” مشهور است و هر ساله در روز جمعه از ماه رجب، مردان و زنانی به زیارت این مسجد می‌آیند؛ آیا این کار از سنت است؟ توصیه و نصیحت شما به این افراد چیست؟

جواب:

این کار از سنت نیست؛ زیرا:

اول: ثابت نشده که معاذ بن جبل رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ که پیامبر ﷺ او را به یمن فرستاد، برای خود مسجدی بنا کرده باشد. بنابراین ادعای این که مسجد مذکور برای او است، بدون دلیل است و هر ادعایی که بدون دلیل باشد، قابل قبول نیست. دوم: اگر ثابت شود که معاذ بن جبل رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ در آن‌ جا مسجدی ساخته باشد، سفر برای زیارت آن، مشروع نیست؛ بلکه از سفر برای زیارت مسجدی غیر از مساجد سه‌گانه نهی شده است که پیامبر ﷺ فرمود: «لاَ تَشُدُّ الرِّحَالُ إلاّ إلَى ثَلاَثَة مَسَاجِدَ: المَسجِدِ الحَرَامِ، وَمَسجِدِ الرسولِ ﷺ وَمَسجِد الأَقصَى»۱ : (سفر به سوی مسجدی جایز نیست مگر به سوی سه مسجد: مسجد الحرام، مسجد رسول الله ﷺ و مسجد الأقصی).

سوم: اختصاص این کار به ماه رجب نیز بدعت است؛ زیرا ماه رجب به عبادت معیّنی مانند نماز و روزه اختصاص داده نشده است و حکم سایر ماه‌های حرام را دارد که عبارت‌اند از: رجب، ذو القعده، ذو الحجه و محرم؛ این ‌ماه‌‌ها همان ‌ماه‌‌های حرام هستند که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در کتابش درباره‌ی آن‌ها چنین می‌فرماید: {إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ} [التوبه: ۳۶]: (همانا تعداد ماه‌ها نزد الله در کتاب الله، دوازده ماه است؛ در روزی که الله، آسمان‌ها و زمین را آفرید و از آن ماه‌ها، چهار ماه حرام است) بنابراین ثابت نیست که ماه رجب از میان دیگر ماه‌های حرام به روزه، نماز یا عبادت معیّنی اختصاص داده شده باشد لذا اگر کسی بدون ثابت شدن دلیل از سوی رسول الله ﷺ این ماه را به چیزی از عبادت‌ها اختصاص بدعت‌گزار به شمار می‌رود؛ زیرا پیامبر ﷺ فرموده است: «فَعَلَيكُم بِسُنَّتِي وَسُنَةِ الخُلَفَاءِ المهدیّین الرَّاشِدِينَ، تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيهَا بِالنَّواجِذِ، وَإيَّاكُم وَمُحدَثَاتِ الأمُورِ، فَإنَّ كُلَّ مُحدَثَةٍ بِدعَةٌ، وَكُلَّ بِدعَةٍ ضَلاَلَةٌ»: (به سنت من و خلفای راشدین هدایت یافته پایبند باشید؛ به آن چنگ بزنید و آن را محکم و با دندان آسیاب نگه دارید. از نوآوری‌ها دوری کنید که هر نوآوری، بدعت است و هر بدعتی، گمراهی است).

این برادرانم که این کار را انجام می‌دهند را نصیحت می‌کنم که خود را خسته نکنند و مالشان را در این راه تباه نکنند که فقط آنان را از الله دورتر می‌کند؛ بلکه همت و کوشش خود را در چیزی  مصرف کنند که مشروعيت آن در كتاب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ یا سنت رسول الله ﷺ ثابت شده باشد که همین برای مؤمن، کافی است.

***


  1. صحیح بخاری: كتاب الجمعة، باب فضل الصلاة في مسجد مكة والمدينة، شماره (۱۱۸۹) / صحیح مسلم: كتاب الحج، باب لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد، شماره (۱۳۹۷). ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من جمهورية اليمن الشمالية: عندنا في اليمن مسجد يسمى مسجد معاذ بن جبل المشهور بمسجد الجند، يأتي الناس لزيارته في الجمعة من شهر رجب من كل سنة رجالا ونساء، فهل هذا مسنون؟ وما نصيحتكم لهؤلاء؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: هذا غير مسنون أولا: لأنه لم يثبت أن معاذ بن جبل رضي الله عنه حين بعثه النبي صلى الله عليه وسلم إلى اليمن اختط مسجدًا له هناك، وإذا لم يثبت ذلك فإن دعوى أن هذا المسجد له دعوى بغير بينة، وكل دعوى بغير بينة فإنها غير مقبولة.

ثانيا: لو ثبت أن معاذ بن جبل رضي الله عنه اختط مسجدا هناك فإنه لا يشرع إتيانه وشد الرحل إليه، بل شد الرحل إلى مساجد غير المساجد الثلاثة منهي عنه، قال النبي صلى الله عليه وسلم: «لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ: الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَمَسْجِدِ الرَّسُولِ ، وَمَسْجِدِ الأَقْصَى».

ثالثًا: أن تخصيص هذا العمل بشهر رجب بدعة أيضًا؛ لأن شهر رجب لم يخص بشيء من العبادات، لا بصوم ولا بصلاة، وإنما حكمه حكم الأشهر الحرم الأخرى، والأشهر الحرم هي: رجب، وذو القعدة، وذو الحجة، ومحرم. هي الأشهر الحرم التي قال الله عنها في كتابه: ﴿ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ أَثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَبِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةُ ﴾ [التوبة: ٣٦]. فلم يثبت أن شهر رجب خص من بينها بشيء، لا بصيام، ولا بقيام ، فإذا خص الإنسان هذا الشهر بشيء من العبادات من غير أن يثبت ذلك عن النبي صلى الله عليه وسلم كان مبتدعا؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم: «فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ، تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِدِ، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ، فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ».

فنصيحتي لإخوتي هؤلاء الذين يقومون بهذا العمل بالحضور إلى المسجد، الذي يزعم أنه مسجد معاذ في اليمن- ألا يتعبوا أنفسهم، ويتلفوا أموالهم ويضيعوها في هذا الأمر الذي لا يزيدهم من الله إلا بعدا، ونصيحتي لهم أن يصرفوا هممهم إلى ما ثبتت مشروعيته في كتاب الله، أو سنة رسوله صلى الله عليه وسلم وهذا كاف للمؤمن.

مطالب مرتبط:

(۴۴۶) حکم خواندن ذکر “يا لطيف” به صورت جماعی بعد از نماز

این کار بدعت است و جایز نیست؛ این بدعت را از کجا آورده است؟ آیا رسول الله ﷺ چنین می‌کرد؟ آیا ابوبکر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، عمر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، عثمان رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، علی رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، ابن مسعود رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ و دیگر صحابه رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم مردم را امر کردند که چنین بگویند؟

ادامه مطلب …

(۴۸۵) حكم چنگ زدن به كعبه و کشیدن صورت بر آن

این از بدعت‌های ناشایست است و به حرام بودن نزدیک‌تر است زیرا نقل نشده که پیامبر ﷺ چنین کرده باشد و نهایت چیزی که در این باره وارد شده، گذاشتن سینه، صورت و دست‌ها بین حجر الأسود و درب کعبه است.

ادامه مطلب …

(۴۵۲) دیدگاه شرع درباره‌ی قصاید و اشعاری که در مدح رسول الله ﷺ سروده می‌شود

درباره‌ی قصاید و اشعاری که در مدح رسول الله ﷺ سروده می‌شود، باید گفت: رسول الله ﷺ شایسته‌ی هر مدح و بزرگداشتی است. اما قصیده‌هایی که وی را از آن حدی که سزاوار آن است خارج می‌کند مانند غلو و زیاده‌روی افراطی، جایز نمی‌باشد.

ادامه مطلب …

(۴۵۵) حکم مدح رسول الله ﷺ در شب دوشنبه و شب جمعه

این‌ها به ازای آن چه هر شب جمعه و شب دوشنبه انجام می‌دهند، بدعت‌گزار و گمراه هستند؛ زیرا این کار بسیار زشت و ناپسند است که صحابه و تابعین که از آنان به خوبی پیروی نموده‌اند هرگز چنان نکرده‌اند.

ادامه مطلب …

(۴۸۱) نصیحتی درباره خرافات و بدعت نزد قبرها

فتنه‌ی خرافات و بدعت قبرها، فتنه‌ی بزرگی است که از زمان قديم وجود داشته است و برخی از کارهایی که در سؤال بدان اشاره شد به حد شرک اکبر و خروج از دین می‌رسد؛ بنابراین انجام این عبادت برای غير الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ شرك اكبر است.

ادامه مطلب …

(۴۸۳) حکم قرار دادن هلال روی مناره‌ها و گلدسته‌ها

صب هلال روی مناره‌ها، در بیشتر مناطق کشور، کاری جدید است. همچنین گفته شده است: برخی مسلمانان که از دیگران در قرار دادن چیزی بر معابد خود، تقلید کرده‌اند، هلال را در مقابل صلیب نصاری قرار داده‌اند؛ بنابراین نصب هلال روی مناره‌ها به خاطر این شبهه و برای جلو گیری از هدر دادن مال و وقت، جایز نیست.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه