دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۵۵) حكم آرزوی مرگ کردن به خاطر مشکلاتی که انسان بدان دچار شده

(۲۵۵) سوال: در زندگی به مشکلاتی دچار شده‌ام که مرا از زندگی بیزار کرده است؛ هرگاه دچار رنج و درد که می‌شدم از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌خواستم هر چه زودتر جانم را بگیرد که تا الان نیز این آرزو را دارم زیرا چاره‌ای غیر از مرگ برای مشکلاتم نمی‌بینم لذا فقط مرگ است که از این همه عذاب و سختی نجاتم می‌دهد؛ آیا این کار من حرام است؟

جواب:

آرزوی مرگ کردن به خاطر مشکلاتی که انسان بدان دچار شده واقع شدن در چیزی است که رسول الله ﷺ از آن نهی نموده است که فرمود: «لاَ يَتَمَنينَ أَحدُكُم الموتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ، فَإن كَانَ لاَ بُدَّ مُتَمَنِّياً فَليَقُل: اللهُمَّ أَحيني مَا عَلِمتَ الحياةَ خيراً لي، وَتَوَفَّني إذا عَلِمتَ الوَفَاةَ خَيراً لي»: (هرگز هیچ کدامتان به خاطر مشکلی که بدان دچار شده‌، آرزوی مرگ نکند؛ اگر چاره‌ای جز این نداشت، بگوید: ‌ای الله! اگر زندگی برایم بهتر است، مرا زنده نگه دار و اگر مرگ برایم بهتر است، مرا بمیران) بنابراین کسی ‌که دچار مصیبت، تنگنا یا مشکل می‌شود برایش حلال و جایز نیست که آرزوی مرگ کند بلکه باید صبر کند، به پاداش آن از جانب الله امیدوار باشد و منتظر گشایش و بر طرف شدن آن از سوی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باشد زیرا پیامبر ﷺ فرمود: «وَاعلَمْ أَنَّ النَّصرَ مَعَ الصَّبرِ، وَأَنَّ الفَرَجَ مَعَ الكَربِ، وَأنَّ مَعَ العُسرِ يُسراً»: (بدان که پیروزی با صبر است، گشایش همراه با مشکل است و با هر سختی، آسانی همراه است)

شخصی که به مصیبتی دچار شده‌ باید بداند که مشکلاتش، کفاره و موجب بخشش گناهان او است زیرا شخص مؤمن دچار هیچ اندوه، مشکل و آزاری نمی‌شود مگر این که الله ù به خاطر آن مشکل، گناهانش را می‌بخشد حتی اگر خاری به بدنش فرو رود.

با صبر و امیدوار بودن به پاداش الله می‌توان به جایگاه صابران دست یافت؛ همان جایگاه بلندی که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ درباره‌ی اهل آن فرمود: {وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ} [بقره: ۱۵۵-۱۵۶]: (به صابران مژده بده؛ کسانی‌ که وقتی مشکلی به آن‌ها می‌رسد، می‌گویند: ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم) اما این که این زن مرگ را تنها راه حل مشکلاتش می‌بیند، نظرش اشتباه است زیرا با مرگ، مشکلات حل نمی‌شوند بلکه چه بسا با مرگ مصیبت‌هایش بیشتر شود؛ چه بسیار انسان‌های مبتلا به مصیبت‌ بوده‌اند ‌که مردند اما گناه کار از دنیا رفتند و فرصت توبه نیافتند که در این صورت، مرگش سبب شد زودتر مجازات شوند اما اگر در دنیا می‌ماندند و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ توفیق توبه، استغفار، صبر در برابر مشکلات و انتطار گشایش را نصیبشان می‌نمود به خیر بسیار زیادی دست می‌یافت.

بنابراین‌ای خانم سؤال کننده! باید صبر پیشه کرده، به اجر و پاداش الله باشی و منتظر فرج و گشایش از طرف الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باشی زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در کتابش می‌فرماید: {فإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً} [شرح: ۵-۶]: (پس قطعا با هر سختی، آسانی است؛ قطعاً که با هر سختی، آسانی است) همچنین پیامبر ﷺ در حدیثی که از ایشان ثابت است می‌فرماید: «وَاعلَم أنَّ النَّصرَ مَعَ الصَّبرِ، وَأنَّ الفَرَجَ مَعَ الكَربِ، وَأنَّ مَعَ العُسرِ يُسراً»: (بدان که پیروزی با صبر است، با هر اندوهی فرج و گشایش همراه است و همراه هر سختی، آسانی است) و فقط الله است که از او یاری می‌طلبیم.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

قول السائلة: واجهت في حياتي عدة مشكلات جعلتني الحياة، فكنت كلما تضجرت توجهت إلى الله تعالى بأن يأخذ عمري في أقرب وقت، وهذه أمنيتي حتى الآن؛ لأنني لم أر حلًا لمشكلاتي سوى الموت، فهو وحده الذي سيخلصني من هذا العذاب، فهل هذا حرام علي؟

فأجاب رحمه الله تعالى: إن تمني الإنسان الموت لضر نزل به وقوع فيما نهى عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم حيث قال -عليه الصلاة والسلام -: «لَا يَتَمَنَّينَّ أَحَدٌ مِنْكُمُ الْمَوْتَ لِضُرِّ نَزَلَ بِهِ، فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ مُتَمَنِّيَّا لِلْمَوْتِ فَلْيَقُلِ : اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتِ الحَيَاةُ خَيْرًا لِي، وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتِ الوَفَاةُ خَيْرًا لي». فلا يحل لأحد نزل به ضر، أو ضائقة، أو مشكلة، أن يتمنى الموت بل عليه أن يصبر، ويحتسب الأجر من الله -سبحانه وتعالى-، وينتظر الفرج منه؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم: «وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ معَ الصَّبْرِ ، وأَنَّ الفَرَجَ مع الكَرْبِ، وَأَنَّ مع العُسْرِ يُسْرا». وليعلم المصاب بأي مصيبة أن هذه المصائب كفارة لما حصل له من الذنوب، فإنه لا يصيب المرء المؤمن هم ولا غم ولا أذى إلا كفر الله به عنه، حتى الشوكة يشاكها.

و مع الصبر والاحتساب ينال منزلة الصابرين، تلك المنزلة العالية التي قال الله تعالى في أهلها: ﴿ وَبَشِّرِ الصَّبِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَبَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴾ [البقرة: ١٥٥-١٥٦]. وكون هذه المرأة لا ترى حلا لمشكلاتها إلا بالموت فذلك رأي مخطئ، فإن الموت لا تنحل به المشکلات، بل ربما تزداد به المصائب، فكم من إنسان مات وهو مصاب بالمشكلات والأذايا، ولكنه كان مسرفًا على نفسه، لم يستعتب من ذنبه، ولم يتب إلى الله -عز وجل-، فكان في موته إسراع العقوبته، ولو أنه بقي على الحياة، و وفقه الله تعالى للتوبة والاستغفار، والصبر وتحمل المشاق وانتظار الفرج، لكان في ذلك خير كثير له.

فعليك -أيتها السائلة- أن تصبري وتحتسبي، وتنتظري الفرج من الله -عز وجل-، فإن الله سبحانه وتعالى يقول في كتابه: ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسر يسرا إِنَّ مَعَ الْمُسْرِيرًا﴾ [الشرح: ٥-٦]. والنبي صلى الله عليه وسلم يقول فيما صح عنه: «وَاعْلَمْ أَنَّ النَّصَرَ مع الصَّبْرِ، وأنَّ الفَرَجَ مع الكَرْبِ، وأنَّ مع العُسْرِ يُسْرًا». والله المستعان.

مطالب مرتبط:

(۲۶۱) آیا انسان به‌ خاطر اشتباهات و گناهانش بازخواست و مجازات می‌شود در حالی که برایش مقدر شده؟

بله، انسان به خاطر گناهانش مجازات می‌شود مگر این که گناهی غیر از شرک باشد که تحت مشيت و خواست الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ قرار دارد....

ادامه مطلب …

(۲۴۶) آیا قضا و قدر به یک معنا هستند؟

بله، هرگاه قضا و قدر به صورت جدا ذکر شوند، به یک معنا هستند.....

ادامه مطلب …

(۲۶۹) آیا آیات قرآنی خاصی برای رقیه‌ کردن شخص مبتلا به چشم ‌زخم وجود دارد؟

در این مورد چیزی نمی‌دانم اما همان‌ طور که بیان شد، آية الكرسی پیشگیری و حفاطت می‌کند....

ادامه مطلب …

(۲۲۳) آیا فرزند صالح در آخرت برای والدین خود شفاعت می‌کند؟

کودکانی که در کودکی از دنیا رفته‌اند از پیامبر ﷺ ثابت است که برای والدینشان حجاب و مانعی در برابر دوزخ می‌شوند اما فرزندان بالغ در صورتی ‌که به آنان اجازه داده شود، برای والدین خود شفاعت می‌کنند که دعا برای مرده، از جمله‌ی شفاعت است...

ادامه مطلب …

(۲۲۵) عاقبت کودکان مشرکان در آخرت

حکمش در دنیا همان حکم کافران است؛ یعنی غسل و کفن نمی‌شود، نماز بر او خوانده نمی‌شود و در قبرستان مسلمانان دفن نمی‌شود....

ادامه مطلب …

(۲۷۶) حکمت گفتن “ما شاء الله، تبارك الله”

راز و حکمتش این است که شخص بیننده چیزی یا کسی را که دیده، چشم نزند...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه