دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

۳ – شرک مشرکین زمان رسول الله ﷺ

۳ – از ایشان در مورد شرک مشرکینی که رسول الله صلی الله علیه وسلم در میان آنها مبعوث گردید، پرسیده شد؟

جواب دادند: شرک مشرکینی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در میان آنها مبعوث شد، شرک در ربوبیت نبود. زیرا قرآن کریم دال بر این است که آنها فقط در عبادت، شرک می‌ورزیدند.

اما در ربوبیت، مشکلی نداشتند و ایمان داشتند که الله واحد، پروردگارشان بوده، و هم اوست که دعای کسانی را که در سختی هستند، اجابت می‌کند، و او کسی است که سختی‌ها را رفع می‌کند و دیگر اموری که الله عز و جل از آنها درباره‌ی اقرار به توحید ربوبیت، ذکر می‌کند.

ولی مشکل آنها در عبادت بود. غیر الله را با الله عبادت می‌کردند، و این شرکی است که انسان را از دین خارج می‌کند. زیرا توحید – بر حسب دلالت لفظی – عبارت از یکتا قرار دادن چیزی است، و الله تبارک و تعالی حقوقی دارد که واجب است در این حقوق، یکتا قرار داده شود. این حقوق به سه قسمت تقسیم می‌شوند:

۱ – حقوق مُلک.

۲ – حقوق عبادت.

۳ – حقوق اسماء و صفات.

به همین خاطر است که علما، توحید را به سه نوع تقسیم کرده‌اند: توحید ربوبیت، و توحید اسماء و صفات، و توحید عبادت.

توحید ربوبیت: یکتا دانستن الله در خلقت کردن و مُلک و امر است. چنان که می‌فرماید: ( أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ[۱] )، یعنی: ( آگاه باشید که آفرینش و تدبیر از آن اوست ). پس، خلقت کردن و امر – که همان تدبیر است – ربوبیت بوده و مختص الله عز و جل است. هیچ خالقی جز الله و هیچ مالک و مدبری جز او وجود ندارد.

توحید اسماء و صفات: یکتا دانستن الله تبارک و تعالی با اسم‌ها و صفاتش است؛ به گونه‌ای که بنده به هر اسم و صفتی که الله در قرآن برای خودش، و نیز پیامبر صلی الله علیه وسلم برای او ثابت کرده‌اند، بر همان وجهی که الله و رسولش اراده کرده‌اند و بر وجهی که لایق الله تبارک و تعالی است، ایمان بیاورد، بدون اینکه برای آنها مثالی بیاورد. زیرا اثبات مثیل برای الله تعالی، شرک به اوست.

توحید عبادت: یکتا قرار دادن الله تبارک و تعالی در عبادت است. یعنی الله را خالصانه عبادت کنی. زیرا او تعالی می‌فرماید: ( قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ[۲] )، یعنی: ( بگو من مامورم كه خدا را در حالى كه آيينم را براى او خالص گردانيده‏ ام بپرستم ). مشرکان نیز در این نوع از توحید دچار شرک می‌شوند. یعنی همراه با الله، معبودان دیگری را نیز می‌پرستند، در حالی که الله تبارک و تعالی فرموده است: ( وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا[۳] )، یعنی: ( و الله را پرستیده، و به او شرک نورزید )؛ یعنی در عبادتش برای او شریکی قائل نشوید.

همچنین می‌فرماید: ( إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ[۴] )، یعنی: ( بی گمان هر کس به الله شرک ورزد، الله بهشت را بر او حرام کرده و جایگاهش جهنم است، و ظالمان را هیچ یاری دهنده‌ای نیست ).

و می‌فرماید: ( إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ[۵] )، یعنی: ( یقینا الله شرک را نمی‌آمرزد، و غیر از آن برای هر کس که بخواهد، می‌آمرزد ).

و می‌فرماید: ( وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ[۶] )، یعنی: ( و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم، در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آيند ).

همچنین او تعالی در سوره‌ی اخلاص می‌فرماید: ( قُلْ يَاأَيُّهَا الْكَافِرُونَ (۱) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (۲) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (۳) وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (۴) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (۵) لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ[۷] )، یعنی: ( بگو ای کافران، نمی‌پرستم آنچه را که شما می‌پرستید، و شما نمی‌پرستید آنچه را که من می‌پرستم. و من پرستنده‌ی آنچه شما می‌پرستید، نیستم، و شما نیز پرستنده‌ی آنچه من می‌پرستم نیستید. دین شما برای خودتان، و دین من برای خودم ).

منظورم از اینکه گفتم در « سوره‌ی اخلاص »، یعنی اخلاص عمل. زیرا این سوره، سوره‌ی اخلاص عمل است، اگر چه کافرون نامیده شده است اما در واقع سوره‌ی اخلاص عملی است، همان طور که سوره‌ی ( قل هو الله أحد )، سوره‌ی اخلاص علمی و عقیده است. والله الموفق.


[۱] – سوره اعراف، آیه «۵۴».

[۲] – سوره زمر، آیه «۱۱».

[۳] – سوره نساء، آیه «۳۶».

[۴] – سوره مائده، آیه «۷۲».

[۵] – سوره نساء، آیه «۴۸».

[۶] – سوره غافر، آیه «۶۰».

[۷] – سوره کافرون، آیات «۱-۶».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

( 3 ) وسئل فضيلته : عن شرك المشركين الذين بعث فيهم النبي صلى الله عليه وسلم؟

فأجاب قائلاً: بالنسبة لشرك المشركين الذين بعث فيهم النبي صلى الله عليه وسلم فإنه ليس شركاً في الربوبية، لأن القرآن الكريم يدلُّ على أنهم إنما كانوا يشركون في العبادة فقط .

 

أما في الربوبية فيؤمنون بأن الله وحده هو الربٌّ، وأنه مُجيبُ دعوة المضطرين، وأنه هو الذي يكشف السوء إلى غير ذلك مما ذكر الله عنهم من إقرارهم بربوبية الله عز وجل وحده .ولكنهم كانوا مشركين بالعبادة يعبدون غير الله معه، وهذا شرك مخرج عن الملة، لأن التوحيد هو عبارة – حسب دلالة اللفظ – عن جعل الشيء واحداً، والله – تبارك وتعالى – له حقوق يجب أن يفرد بها وهذه الحقوق تنقسم إلى ثلاثة أقسام :
1 . حقوق ملك .
2 . حقوق عبادة .
3 . حقوق أسماء وصفات .
ولهذا قسم العلماء التوحيد إلى ثلاثة أقسام: توحيد الربوبية، وتوحيد الأسماء والصفات، وتوحيد العبادة .
فأما توحيد الربوبية : فهو إفراد الله تبارك وتعالى بالخلق والملك والأمر، كما قال الله تعالى : ( ألا له الخلق والأمر‌) (سورة الأعراف، الآية ” 54″). فالخلق والأمر- وهو التدبير- هو الربوبية وهو مختص بالله عز وجل فلا خالق إلا الله ولا مالك ولا مدبر إلا الله عز وجل .
وأمَّا توحيد الأسماء والصفات : فهو إفراد الله تبارك وتعالى بأسمائه وصفاته بحيث يؤمن العبد بما أثبت الله لنفسه في كتابه أو أثبته له رسوله صلى الله عليه وسلم من الأسماء والصفات على الوجه الذي أراد الله ورسوله صلى الله عليه وسلم وعلى الوجه اللائق به من غير إثبات مثيل له، لأن إثبات المثيل لله تعالى شرك به .

وأما توحيد العبادة : فهو إفراد الله تبارك وتعالى بالعبادة، بمعنى أن تعبد الله مخلصاً له الدين، لقوله تعالى : ( قل إني أمرت أن أعبد الله مخلصاً له الدين‌) (سورة الزمر، الآية ” 11 “). فالمشركون إنما أشركوا في هذا القسم، قسم العبادة حيث كانوا يعبدون مع الله غيره، وقد قال الله تبارك وتعالى :
(واعبدوا الله ولا تشركوا به شيئاً‌) (سورة النساء، الآية ” 36 “) . أي في عبادته .
وقال تعالى : ( إنه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار وما للظالمين من أنصار‌) (سورة المائدة، الآية ” 72 “) .
وقال تعالى : ( إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء‌) (سورة النساء ، الآية ” 48 “).
وقال تعالى : ( وقال ربكم ادعوني أستجب لكم إن الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين‌) (سورة غافر، الآية ” 60 “).
وقال تعالى في سورة الإخلاص:( قل يا أيها الكافرون لا أعبد ما تعبدون . ولا أنتم عابدون ما أعبد . ولا أنا عابد ما عبدتم . ولا أنتم عابدون ما أعبد . لكم دينكم ولي دين(سورة الكافرون، الآيات ” 1-6″).
وقولي : في سورة الإخلاص يعني إخلاص العمل فهي سورة إخلاص العمل وإن كانت تسمى سورة الكافرون لكنها في الحقيقة سورة إخلاص عملي كما أن سورة ( قل هو الله أحد ( سورة إخلاص علمي وعقيدة . والله الموفق .

مطالب مرتبط:

۵ – آیا خریدن انجیل جایز است؟

حکم خرید «انجیل» یا به اصطلاح امروزی «بایبل»، چیست؟ آیا برای مسلمان جایز است برای آگاهی از کلام الله به بنده و فرستاده‌اش عیسی عَلَيْهِ‌الصَّلَاةُوَالسَّلَام، انجیل بخرد؟

ادامه مطلب …

۶ – اصول اهل سنت و جماعت در عقیده و دیگر امور دین

اهل سنت و جماعت از چه اصولی پیروی می‌کنند؟ عقیده‌ی اهل سنت و جماعت چیست و دین خود را از چه منابعی دریافت می‌کنند؟

ادامه مطلب …

۱ – تعریف توحید و انواع آن

توحید از نظر لغوی یعنی چیزی را واحد قرار دادن و این منظور با نفی و اثبات تحقق می‌­یابد: نفی حکم از هر چیزی که غیر از موحَّد است، و اثبات آن برای او... تعریف انواع توحید (توحید ربوبیت، توحید الوهیت، توحید اسماء و صفات)

ادامه مطلب …

۲ – آیا ایمان همان توحید است؟

توحید: «یکتا دانستن الله عز و جل به هر چیزی است که مختص او بوده و برایش واجب است». و ایمان: «تصدیقی است که متضمن قبول و اذعان باشد». بین این دو، عموم و خصوص وجود دارد. هر موحدی، مومن است، و هر مومنی، به معنای عام آن، موحد است. اما گاها توحید خاص­تر از ایمان و ایمان خاص­تر از توحید است.

ادامه مطلب …

۴ – گرفتن عقیده از احادیث آحاد

حکم احادیث آحاد در باب عقیده و پاسخ به کسی که معتقد است عقیده، با حدیث آحاد ثابت نمی‌شود و می‌گوید عقیده نیز بر ظنّ بنا نمی‌شود و حدیث آحاد ظنّی است و یقین را نمی‌رساند.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه