پرش به محتوا
دوشنبه 22 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب عقیده
←
باب اسماء و صفات الهی
←
صفحه 2
باب اسماء و صفات الهی
(۱۱۶) آیا درست است گفته شود اسماء الله و صفاتش از صیغههای مبالغه هستند؟
برخی از اسماء الله بر وزن صیغه مبالغه است و به معنای «کثرت و فراوانی» است؛ پس به این معنا نیست که در آن مبالغهی غیر واقعی صورت میگیرد....
ادامه مطلب …
(۱۱۷) منظور از این کلام رسول اللهﷺ چیست: «إنما بعثت رحمة للعالمین»
توصیف پیامبرﷺ به رؤوف و رحیم در قرآن کریم آمده است؛ ولی مختص مؤمنان است؛ ولی به این معنی نیست که ایشان رحمت است؛ بلکه الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ به وسیلهی ایشان به مخلوقاتش رحم و مهربانی نمود.
ادامه مطلب …
(۱۱۸) حکم نامگذاری به اسمهایی که از اسماء و صفات الله است
هرگاه هدف از اسم، معنای صفت نباشد اشکالی ندارد. اما در اسمهایی مانند جبار، شایسته نیست شخص به آن نامگذاری شود هر چند که معنای صفت مدّ نظر نباشد...
ادامه مطلب …
(۱۱۹) دیدگاه اهل سنت دربارهی رؤیت الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ در روز قیامت
الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ در روز قیامت به طور حقیقی با چشم دیده میشود هر چند با وجود این رؤیت، امکان ادراک الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ ممکن نیست. چون او بزرگتر از آن است که حواس، فهمها و افکار او را ادراک نمایند.
ادامه مطلب …
(۱۲۰) آیا پیامبرﷺ پروردگارش را دیده است؟
قول راجح این است که پیامبرﷺ پروردگارش را ندیده است.
ادامه مطلب …
(۱۲۱) انواع استواء در لغت عرب
استواء در لغت عرب به صورت لازم و نیز به صورت متعدی به حرف جر و همراه با واو معیت میآید. سه حالت برای استواء وجود دارد: ....
ادامه مطلب …
(۱۲۲) اثبات صفت علو برای الله عَزَّوَجَلَّ
علوّ و برتری الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ بر مخلوقاتش از قرآن، سنت، اجماع، عقل و فطرت ثابت است و ادلهی آن نیز متنوع است. تمام ادلهای که میتوان با آن چیزی را اثبات نمود، بر این حقیقت دلالت دارد که الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ برتر و بالای بندگانش است.
ادامه مطلب …
(۱۲۳) تفسیر آیه «الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى»
این سؤال بزرگ و مهمی است زیرا الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ خودش را چنین معرفى نموده که «العلیّ» ، « الأعلي»، بر بندگانش از بالای آنان چیره است امور از جانب او فرود میآید و به سوی او بالا میرود، او در آسمان (بلندی) است....
ادامه مطلب …
(۱۲۴) بیان مکان الله عَزَّوَجَلَّ
ادلهی قرآن، سنت، اجماع، عقل و فطرت، اتفاق دارند که الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ در آسمان است و با ذات و صفاتش در علو قرار دارد؛ اما باید دانست که وجود الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ در آسمان، به این معنا نیست که آسمان بر او سایه افکنده و احاطه دارد...
ادامه مطلب …
(۱۲۵) حکم تفکر زیاد در ذات الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ
فرو رفتن و تفکّر عمیق در ذات الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ ممکن نیست؛ چون رسیدن به شناخت حقیقت ذات الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ امری محال است و کسی که وارد این مسأله شود؛ در هلاکت و بدبختی میافتد.
ادامه مطلب …
(۱۲۶) شرح ابیاتی در خصوص علم الله عَزَّوَجَلَّ
این دو بیت صحیح هستند؛ زمانی که انسان تنها شد، نگوید: تنها شدم. چون از جانب الله، مراقبی دارد. علم و آگاهی الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ بر همه چیز احاطه دارد؛ هر آنچه را اتفاق افتاده و میافتد، میداند؛ از چگونگی هر اتفاقی در گذشته و آینده با خبر است و از ظاهر و باطن آگاه است.
ادامه مطلب …
(۱۲۷) حکم نوشتن اسماء الله بر روی کاغذ
کارتهایی که برادرمان اشاره کرد که قرآن بر آن نوشته میشود؛ باید گفت این کارتها در بازارها، زبالهها و زیر پا انداخته میشود لذا کسی که چنین کارتهایی تهیه میکند باید بداند که این کار جایز نیست چون شامل اهانت به قرآن کریم است...
ادامه مطلب …