(۱۷۸۳) سوال: بعضی از همکلاسیهایم برخی موقع نماز میخوانند و برخی موقع نمیخوانند و میبینی چند روز میخوانند و چند روز نمیخوانند و همیشه اینگونه است و به ایشان میگوییم که این کار جایز نیست و ایشان به ما میگویند: الله هدایتمان کند. حکم این عملشان چیست؟ بارک الله فیکم.
جواب:
علمشان فسق بسیار بزرگی است و بر طبق قول راجح اهل علم از اسلام خارج نمیشوند زیرا که نماز را مطلقا ترک نکردهاند و حدیث وارده برای ترک مطلق آمده است ولی طبق قول راجح کسی که نماز را کامل ترک نکرده است و معتقد به وجوب نماز است حکم به کفرس نمیشود اما فسق بسیار عظیمی میباشد.
و برای همین برای این برادران واجب است که تقوای اللهÀ را داشته باشند و نماز را به پا دارند و چیزی از فرضهای اللهÀ را رها نکنند زیرا که برای عبادت الله خلق شدهاند و این مطیع الله باشند همانگونه که در اللهÀ در کتابش میگوید: {وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ* مَاۤ أُرِیدُ مِنۡهُم مِّن رِّزۡقࣲ وَمَاۤ أُرِیدُ أَن یُطۡعِمُونِ} [سوره الذاريات: ۵۶-۵۷] (و من جن و انس را نیافریده ام مگر برای اینکه مرا عبادت کنند* هرگز از آنها روزیی نمیخواهم، و نمی خواهم که مرا طعام دهند)
اما این دلیل آوردنشان که الله ما را هدایت کند دلیل باطلی است که در نزد الله به آنها نفع نمیرساند و اللهÀ این حجت را باطل کرده است برای کسی که چنین حجت بیاورد: {سَیَقُولُ ٱلَّذِینَ أَشۡرَكُوا۟ لَوۡ شَاۤءَ ٱللَّهُ مَاۤ أَشۡرَكۡنَا وَلَاۤ ءَابَاۤؤُنَا وَلَا حَرَّمۡنَا مِن شَیۡءࣲۚ كَذَ ٰلِكَ كَذَّبَ ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِهِمۡ حَتَّىٰ ذَاقُوا۟ بَأۡسَنَاۗ قُلۡ هَلۡ عِندَكُم مِّنۡ عِلۡمࣲ فَتُخۡرِجُوهُ لَنَاۤۖ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا تَخۡرُصُونَ} [سوره اﻷنعام: ۱۴۸] (به زودی کسانیکه شرک ورزیدند میگویند: «اگر الله میخواست، نه ما شرک میآوردیم و نه پدران ما، و نه چیزی را تحریم میکردیم» کسانیکه پیش از آنها بودند (نیز) این چنین تکذیب کردند، تا آنکه (طعم) عذاب ما را چشیدند. بگو: «آیا نزد شما (دلیل و) دانشی است که آن را برای ما آشکار سازید؟! شما فقط از پندارهای بیاساس پیروی میکنید، و شما جز گزافه و دروغ نمیگویید») و برای قومی که چنین دلیلی میآورند میگوییم: قطعا الله بندگانش را هدایت ارشاد و راهنما و توجیه میکند پس حجتی برای ایشان باقی نمیماند و اما هدایت توفیق که الله به انسان عقل، اختیار و اراده قرار داده است برای همین میبینی که در امور دنیا در هر چه که مصلحتش را میبیند برای آن سعی میکند و هر چیزی که به او ضرر میرساند دوری میکند و هیچ کس را نمییابی که در امور دنیا به چنین حجتی احتجاج کند ولی شیطان چنین در امور آخرت و عبادت را به آنها القا میکند ولی این حجت مردود است و در نزد الله به ایشان نفعی نمیرساند پس وقتی که گفتند: الله ما را هدایت کند میگوییم: الله شما را بیان قرآن و سنت هدایت کرده است و برای شما این است که از الله کمک بخواهید و موقف صحیحی بگیرید و آنچه اللهÀ برای شما واجب ساخته را بجای آورید.