دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۳۴۸) شرک اکبر و شرک اصغر

(۲۴۸) سوال: شرک اکبر و شرک اصغر چیست؟

جواب:

شرك اكبر همان است که موجب خروج انسان از اسلام می‌شود؛ مانند این‌ که کسی اعتقاد داشته باشد به همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ پروردگار دیگری وجود دارد که جهان را اداره می‌کند یا همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ پروردگار دیگری نیز وجود دارد که قسمتی از جهان هستی را آفریده است یا همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ  کسی وجود دارد که به او کمک کرده و از او پشتیبانی می‌کند؛ تمام این‌ها نمونه‌هایی از شرک اکبر است که این شرک، به ربوبیت مربوط می‌شود. همچنین از جمله شرک اکبر این است که همراه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ معبود دیگری را هم عبادت کند؛ مانند این که برای صاحب یک قبر، نماز بخواند یا برای بزرگ‌داشت و تعظیم صاحب یک قبر با ذبح و قربانی به وی تقرب جویند و… که این‌ها شرک در الوهیت است.

بنابراین ضابطه‌ی شرک اکبر این است: هر چیزی که فرد را از اسلام خارج ‌کند.

شرک اصغر یعنی هر عملی که شریعت آن را‌ شرك بنامد در حالی که این عمل، موجب خروج فرد از اسلام نمی‌شود؛ مانند: سوگند به غير الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ که از شرک اصغر است. مانند این که بگوید: قسم به پیامبر محمد که فلان کار را انجام نداده‌ام، قسم به پیامبر محمد که حتما فلان کار را انجام خواهم داد، به کعبه سوگند یاد می‌کند و می‌گوید: قسم به کعبه‌ی بزرگ که فلان کار را انجام نداده‌ام یا قسم به کعبه‌ی بزرگ که فلان کار را انجام خواهم داد و… مهم این است که قسم خوردن و سوگند به غير الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از شرك است اما از شرک اصغر است که موجب خروج فرد از اسلام نمی‌شود؛ دلیل این که از شرک است نیز فرموده‌ی پیامبر ﷺ است که فرمود: «مَنْ حَلَفَ بِغَيرِ اللهِ فَقَدْ کَفَرَ أو أشركَ»۱ : (هر کس به غير الله سوگند ياد كند، كفر یا شرك ورزیده است) اگر معتقد باشد که آن ‌چه بدان سوگند یاد کرده همانند الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ عظمت و بزرگی دارد، در این صورت مرتکب شرک اکبر شده است زیرا خالق را با مخلوق، مساوی قرار داده است که این شرک اکبر است.

شایان ذکر است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ شرک را نمی‌بخشد؛ فرقی ندارد که شرک اکبر یا شرک اصغر باشد زیرا به طور عام فرمود: {إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيماً} [النساء: ۴۸]: (قطعاً الله این که به او شرک ورزیده شود را نمی‌بخشد و گناهان پایین‌تر از شرک را برای هر کس که بخواهد می‌بخشد و هر کس به الله شرک بورزد، با دروغی که ساخته مرتکب گناه بزرگی شده است) همچنین فرمود: {وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً} [النساء: ۱۱۶]: (هر کس به الله شرک بورزد، همانا به گمراهی بسیار دوری منحرف شده است).

***


  1. مسند احمد: (٢٤٩/١٠، شماره (٦٠٧٢) / سنن ترمذی: أبواب النذور والإيمان، باب ما جاء في كراهة الحلف بغير الله، شماره (١٥٣٥). ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل مصري مقيم بالمملكة العربية السعودية: ما الشرك الأكبر؟ وما الشرك الأصغر؟

فأجاب رحمه الله تعالى: الشرك الأكبر هو: الشرك المخرج عن الملة؛ مثل أن يعتقد الإنسان أن مع الله إلها آخر يدبر الكون، أو أن مع الله إلها آخر خلق شيئًا من الكون، أو أن مع الله أحدا يعينه ويؤازره، فهذا كله شرك أكبر، وهذا الشرك يتعلق بالربوبية أو أن يعبد مع الله إلها آخر؛ مثل أن يصلي لصاحب قبر، أو يتقرب إليه بالذبح له تعظيما له أو ما أشبه ذلك، وهذا من الشرك في الألوهية. فالشرك الأكبر ضابطه: ما أخرج الإنسان عن الملة.

وأما الشرك الأصغر فهو كل عمل أطلق الشرع عليه اسم الشرك، وهو لا يخرج من الملة؛ مثل الحلف بغير الله فإنه من الشرك الأصغر، كأن يقول قائل: والنبي محمد ما فعلت كذا أو والنبي محمد لأفعلن كذا. أو يحلف بالكعبة فيقول: والكعبة المعظمة ما فعلت كذا أو والكعبة المعظمة لأفعلن كذا. أو ما أشبه ذلك.

فالمهم أن الحلف بغير الله من الشرك، لكنه شرك أصغر لا يخرج به الإنسان من الملة. والدليل على أنه من الشرك قول النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «مَنْ حَلَفَ بِغَيْرِ الله فَقَدْ كَفَرَ وَأَشْرَكَ». إلا أنه إذا اعتقد أن لهذا المحلوف به من التعظيم مثل ما الله -عز وجل- من التعظيم فهنا يكون مشركا شركًا أكبر؛ لأنه ساوى المخلوق بالخالق، فيكون بذلك مشركًا شركًا أكبر.

و ليعلم أن الشرك لا يغفره الله عز وجل، سواء كان أصغر، أم أكبر؛ لعموم قول الله -تبارك وتعالى -: ﴿ إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا ﴾ [النساء: ٤٨]. هذا في آية، وفي آية أخرى: ﴿ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَلَا بَعِيدًا ﴾ [النساء: ١١٦].

مطالب مرتبط:

(۳۵۲) چگونگی محقق ساختن اخلاص نیت در عمل

اخلاص نیت در عمل، چنین است که انسان هر آن‌ چه غیر از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است را از یاد ببرد و تنها انگیزه‌ی او برای عبادت، فرمان‌برداری از دستور الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و تلاش برای کسب پاداش از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و به دست آوردن رضایت او باشد...

ادامه مطلب …

(۳۶۱) حکم برخی از اعمال شرکی

ذبح برای قبر برای تقرب جستن به صاحب قبر، شرک اکبر است که موجب خروج شخص از اسلام می‌شود...

ادامه مطلب …

(۳۵۸) حکم بیان کلام شرکی هنگام عصبانیت

دعا و درخواست فقط برای الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است لذا هر کس غير از الله را اعم از جن، فرشته، پیامبر، ولیّ و هر کس یا چیز دیگری رابه دعا فرا بخواند، مشرك است...

ادامه مطلب …

(۳۷۴) حکم سوگند یاد کردن به نام اولیاء

سوگند یا قَسَم خوردن به اولیاء شرك است...

ادامه مطلب …

(۳۶۴) حکم اعتقاد به این که صاحب قبر به زندگان سود یا زیان می‌رساند

این اعمال از شرک اکبر است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ آن ‌را نمی‌بخشد و بر کسی که مرتکب آن شود حکم نموده است که جاودانه و برای همیشه در دوزخ، مجازات شود...

ادامه مطلب …

(۳۶۵) حکم طلب شفاء از قبر شیوخ و بزرگان

آنان مرتکب شرک اکبر شده‌اند زیرا صاحبان قبر را به دعا فرا خوانده و از آنان برای رفع سختی‌ها و مشکلات، ‌کمک خواسته‌اند...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه