دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۳۰) ورود مسلمان گناه‌کار به دوزخ و سبب خروجش

(۲۳۰) سوال: شیخ بزرگوار! دلیل از قرآن و سنت درباره‌ی ورود مسلمان گناه کار به دوزخ و سبب خروجش از آن به بهشت چیست؟

جواب:

دلیل، احادیث زیادی است که از پیامبر ﷺ روایت شده که مؤمنان گناه کار وارد دوزخ می‌شوند، در آن به اندازه‌ی گناهانشان عذاب می‌بینند و سپس از آن خارج می‌شوند. برخی قبل از عذاب، با شفاعت خارج می‌شوند و برخی را الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ با فضل و رحمت خود می‌بخشد و وارد دوزخ نمی‌شوند.

مسلمانان گناه کار سه دسته هستند: دسته‌ای را الله می‌آمرزد که اصلا وارد دوزخ نمی‌شوند، دسته‌ای دیگر وارد دوزخ می‌شود و به ‌اندازه‌ی گناهانشان عذاب می‌کشند و سپس خارج می‌شود، دسته‌ی سوم وارد دوزخ می‌شوند و عذاب می‌بینند، ولی شفاعت می‌شوند و قبل از تحمل کامل عذابی که مستحقش هستند، از دوزخ خارج می‌شوند.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: فضيلة الشيخ ما الدليل من الكتاب والسنة على دخول الرجل المسلم العاصي النار، ومن ثم خروجه إلى الجنة؟

فأجاب رحمه الله تعالى: الدليل على هذا أحاديث عن النبي -عليه الصلاة والسلام – وردت كثيرًا بأن عصاة المؤمنين يدخلون النار، يعذبون فيها بقدر ذنوبهم ثم يخرجون منها، ومنهم من يخرج بالشفاعة قبل أن يستوفي ما يستحقه من عقوبة، ومنهم من يغفر الله له بفضله ورحمته فلا يدخل النار.

عصاة المسلمين ثلاثة أقسام: قسم يغفر الله له و لا يدخل النار أصلا، و قسم آخر يدخل النار و يعذب بقدر ذنوبه ثم يخرج، و قسم ثالث يدخل النار ويعذب، و لكن يكون له الشفاعة، فيخرج من النار قبل أن يستكمل ما يستحقه من العذاب.

مطالب مرتبط:

(۲۶۰) آیا انسان در اعمال خود اختیار دارد؟

وقتی انسان کاری انجام می‌دهد، به اراده و قدرت خود او است و ذاتی که اراده را در وجود انسان آفریده الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است و همان ذاتی است که توانایی و قدرت را در وی قرار داده است....

ادامه مطلب …

(۲۲۰) آیا طول پل صراط به اندازه‌ی سه هزار سال است؟

خیر، ثابت نیست.

ادامه مطلب …

(۱۸۳) آیا مسیح دجال همان ابن ‌صیاد است؟

صحیح این است که ابن ‌صیاد آن دجالی که در آخر الزمان برانگیخته می‌شود، نیست؛ بلکه دجالی از دجال‌ها می‌باشد که در پیش ‌بینی همانند کاهنان است  اما آن دجالی که در نزدیکی روز قیامت بر  انگیخته می‌شود و عیسی بن مریم عَلَيْهِ‌السَّلَام  وی را به قتل می‌رساند نیست....

ادامه مطلب …

(۲۷۵) غبطه خوردن و حسادت

غبطه شامل حسادت نمی‌شود؛ زیرا شخص حسود، آرزوی نابودی نعمت‌ الله که در اختیار دیگران است را دارد اما شخصی که بر این شخص غبطه می‌خورد آرزوی برخورداری از آن نعمت را برای خود دارد ولی آرزوی نابودی نعمتی که در اختیار دیگران است را ندارد.

ادامه مطلب …

(۲۱۳) عاقبت کودکان مشرکان یا کفار که از دنیا می‌روند

کودکان مشرکان و کفار؛ اگر پدر و مادر، هر دو کافر باشند، فرزندشان در دنیا حکم کافر را دارد که غسل و کفن کرده نمی‌شود، بر او نماز ‌خوانده نمی‌شود و در قبرستان مسلمانان دفن نمی‌شود....

ادامه مطلب …

(۲۵۹) قول صحیح در مسئله‌ی اختیار انسان

قول صحیح در این مسئله آن است ‌که انسان دارای اختیار است و چنان که اراده کند اختیار دارد...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه