دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۷۳) شرح حدیث (لو لم تذنبوا)

(۱۰۷۳) سوال: لطفا این حدیث را برایم تفسیر کنید: «اگر شما گناه نمی‌کردید پروردگار شما را از بین می‌برد. سپس کسان دیگری را می‌آورد که گناه کنند. سپس از پروردگار طلب آمرزش نمایند».[۱]

جواب:

تفسیر حدیث این است که پیامبرﷺ امتش را تشویق به استغفار می‌کند. ایشان بیان می‌فرماید که بدون شک از بنی آدم گناه و خطا سر می‌زند. می‌فرماید: «همه‌ی بنی آدم خطا می‌کنند و بهترین خطاکاران، توبه کاران هستند».[۲] همچنین بیان می‌کند که مغفرت، یکی از صفات پروردگار است که صفاتش همه صفات کمالند و او سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ توبه کاران را دوست دارد و دوست دارد که بندگانش توبه و طلب آمرزش نمایند. همچنین دوست دارد آنها را مورد بخشش و مغفرت قرار دهد. پس حکمت پروردگار این است که گناه از فرزندان آدم سر بزند. بعد آنان آمرزش بطلبند و پس از آن، مغفرت پروردگار شامل حالشان شود.

***


[۱] صحیح مسلم: کتاب التوبة، باب سقوط الذنوب بالإستغفار توبة. حدیث شماره: (۲۷۴۹). از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «لَوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَذَهَبَ اللَّهُ بِكُمْ، وَلَجَاءَ بِقَوْمٍ يُذْنِبُونَ، فَيَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ».

[۲] جامع ترمذی: کتاب صفة القیامة، حدیث شماره: (۲۴۹۹). سنن ابن ماجه: کتاب الزهد، باب ذکر التوبة حدیث شماره: (۴۲۵۱). از انس بن مالک رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «كلُّ ابنِ آدمَ خطَّاءٌ وخيرُ الخطَّائينَ التَّوَّابونَ».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: أرجو تفسير هذا الحديث: «لو لم تذنبوا لذهب الله بكم ثم يأتي بأخرين يُذنبون ثم يستغفرون الله».

فأجاب – رحمه الله تعالى -: تفسير هذا الحديث: أن الرسول عليه الصلاة والسلام – حَتَّ أمته على الاستغفار، وبين أنه لا بد من أن يقع الذنب والخطأ من بني آدم: «كل بني آدم خطاء وخير الخطائين التوابون». وأنها -أعني المغفرة- من صفات الله -تبارك وتعالى- التي هي صفات كمال، وهو -سبحانه وتعالى- يحب التوابين، ويجب التوبة على عباده، ويحب المستغفرين، ويحب المغفرة لهم، فحكمة الله تعالى تقتضي أن يقع الذنب من بني آدم، ثم يكون الاستغفار، وتكون المغفرة بعد ذلك.

مطالب مرتبط:

(۱۱۷۱) حدیث صلوات بر پیامبر در صبح و شب

(۱۱۷۱) سوال: صحت این حدیث تا چه اندازه است؟ «هر کسی که هنگام صبح، ده بار و هنگام شب نیز ده بار بر من صلوات بفرستد، روز قیامت شفاعتم شامل او می‌شود»[۱]. جواب: از صحت این روایت اطلاعی ندارم. *** [۱] روایت طبرانی، چنان که در «مجمع الزوائد» آمده، (ج۱۹، ص۱۲۰). با این لفظ: «مَن […]

ادامه مطلب …

(۱۲۲۳) فضیلت قرائت سوره دخان در شب

«کسی که شب سوره‌ی دخان را بخواند، تا صبح هفتاد هزار ملائکه برای او استغفار می‌کنند»؟جواب: این حدیث ضعیف است و صحت ندارد.

ادامه مطلب …

(۱۱۸۸) دور کردن وساوس از خود در نماز

این حدیث صحیح نیست، اما شکی نیست که هر کس نماز برایش لذت دارد و نور چشمش باشد، سهم زیادی از آن چیزی دارد که رسول اللهﷺ داشتند

ادامه مطلب …

(۱۱۳۰) حکم پرده کشیدن بر روی دیوار بدون پنجره

شایسته نیست کار انسان به جایی برسد که دیوارهای خانه‌اش را با پارچه بپوشاند؛ کاری که رسول الله از آن خوشش نیامد و اثر آن در چهره‌اش هویدا شد

ادامه مطلب …

(۱۱۷۶) دوری از دعاهای شعر گونه و تمسک به سنت

معنای این کلامِ شعر مانند، صحیح است، ولی نیازی به آن نیست. کافیست شخص به جای آن بگوید: «اللهم یسّرنا للیسری و جنّبنا العسری و اغفر لنا فی الآخرة والأولی»

ادامه مطلب …

(۱۱۲۱) گفتاری چند در مورد میقات‌ها

اهل هر منطقه و جهت، میقاتی دارند که برای حج و عمره از آنجا احرام می‌بندند. این میقات‌ها همچنین برای کسانی است که از آنجا عبور می‌کنند

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه