کتاب «ریاض الصالحین» اثر «امام ابو زکریّا یحیی بن شرف النووی» رَحِمَهُالله، مجموعهایست از احادیث منتخب که امام نووی از میان کُتُب سِتّة استخراج نموده به هدف گردآوری چکیدهای از سنّت رسولالله صَلَّىاللهُعَلَيْهِوَآلِهِوَسَلَّم در جهت تزکیهی نفس و اصلاح اخلاق، آگاهی از آداب فردی و اجتماعی، ترغیب و تشویق به اعمال صالح، ترهیب و هشدار از کارهای نادرست، پاکسازی و درمان قلبها و نیز حفظ اعضا و جوارح از هر گونه کجی و انحراف.
دربارهی کتاب ریاض الصالحین:
در این مجموعه ارزشمند که – به اذن الله متعال – جایگاه ویژهای نزد عموم مسلمانان پیدا کرده، امام نووی تمام تلاش خود را به کار بسته است برای گلچین کردنِ مختصری از احادیث صحیح و – به گفتهی خود – «بر خود واجب دانستم که تنها احادیث واضحاً صحیح را بیاورم، با استناد به کتب صحیح مشهور».
البته در تحقیقات ارزشمند برخی از علمای محدّثین بر اسناد این احادیث، به این نکته اشاره شده است که تعدادی از احادیث در درجاتی پایینتر از درجهی «صحیح» قرار میگیرند مثل «حسن-صحیح» یا «حسن» و نیز تعدادی در درجهی ضعف قرار دارند که در این باره شیخ ناصرالدین آلبانی رَحِمَهُالله به ۳۸ مورد حدیث ضعیف اشاره کرده و در مقدمه و پانوشتهایی که بر شرح این کتاب نوشته، به طور مفصل روشنسازی نموده است.
«امام نووی» رَحِمَهُالله (۶۳۱–۶۷۶ هـ.قـ.) از علما و نوابغ اهل سنت و جماعت است، که در طول عمر ۴۵ سالهی خود – به اذن پروردگارش – توانست به بالاترین درجات علمی دست یابد و چنان آثار باارزشی از خود به جای بگذارد که تا به امروز مورد استفادهی روزانهی میلیونها مسلمان در دنیا قرار دارد.
دربارهی امام نووی:
متولد روستای «نوی» (از توابع «حران» در سوریه)، پیش از بلوغ، فراگیری قرآن و حفظ آن را در روستایش به پایان رساند و سپس در مدرسهی «الرواحیة» در «دمشق» به فراگیری فقه و اصول فقه، حدیث و علوم حدیث، صرف و نحو، توحید و منطق پرداخت و برخی از کتب مشهور را حفظ کرد و روزانه تا دوازده درس مختلف شرح و تصحیح را شرکت میکرد.
پس از آن، به همراه پدرش رهسپار حج شد و بلافاصله در «مدینهی منوره» استعداد فوقالعادهی او کشف شده، به طوری که یاد و نامش در همه جا پیچید و با سرآمد شدن در زمینهی تحقیق، تهذیب و اصلاح در مذهب، امامِ پیروان مذهب شافعی شد.
شاگردان و همنشینان او یاد کردهاند از اخلاق عالی او و صفات نیکی چون زهد و غذا خوردن بسیار اندک، آرامش و متانت حتی در داغترین بحثهای علمی، صبر و شکیبایی زیاد در برابر سختیها و تلاش فراوان برای امر به معروف و نهی از منکر (حتی در برابر حاکمان، مثل نهی حاکم دمشق از دریافت مالیات کلان از مردم و منع او از جمعآوری اوقاف برای حکومت – که در هر دو مورد، سلطان مملوک از او پیروی کرد!).
امام نووی رَحِمَهُالله در ۳۰ سالگی تألیف و تصنیف را با همتی بلند آغاز کرد و تا پایان عمرش ۵۰ اثر مهم و سودمند برجای گذاشت.
کتاب «ریاض الصالحین» اثر «امام ابو زکریّا یحیی بن شرف النووی» رَحِمَهُالله، مجموعهایست از احادیث منتخب که امام نووی از میان کُتُب سِتّة استخراج نموده به هدف گردآوری چکیدهای از سنّت رسولالله صَلَّىاللهُعَلَيْهِوَآلِهِوَسَلَّم در جهت تزکیهی نفس و اصلاح اخلاق، آگاهی از آداب فردی و اجتماعی، ترغیب و تشویق به اعمال صالح، ترهیب و هشدار از کارهای نادرست، پاکسازی و درمان قلبها و نیز حفظ اعضا و جوارح از هر گونه کجی و انحراف.
دربارهی کتاب ریاض الصالحین:
در این مجموعه ارزشمند که – به اذن الله متعال – جایگاه ویژهای نزد عموم مسلمانان پیدا کرده، امام نووی تمام تلاش خود را به کار بسته است برای گلچین کردنِ مختصری از احادیث صحیح و – به گفتهی خود – «بر خود واجب دانستم که تنها احادیث واضحاً صحیح را بیاورم، با استناد به کتب صحیح مشهور».
البته در تحقیقات ارزشمند برخی از علمای محدّثین بر اسناد این احادیث، به این نکته اشاره شده است که تعدادی از احادیث در درجاتی پایینتر از درجهی «صحیح» قرار میگیرند مثل «حسن-صحیح» یا «حسن» و نیز تعدادی در درجهی ضعف قرار دارند که در این باره شیخ ناصرالدین آلبانی رَحِمَهُالله به ۳۸ مورد حدیث ضعیف اشاره کرده و در مقدمه و پانوشتهایی که بر شرح این کتاب نوشته، به طور مفصل روشنسازی نموده است.
«امام نووی» رَحِمَهُالله (۶۳۱–۶۷۶ هـ.قـ.) از علما و نوابغ اهل سنت و جماعت است، که در طول عمر ۴۵ سالهی خود – به اذن پروردگارش – توانست به بالاترین درجات علمی دست یابد و چنان آثار باارزشی از خود به جای بگذارد که تا به امروز مورد استفادهی روزانهی میلیونها مسلمان در دنیا قرار دارد.
دربارهی امام نووی:
متولد روستای «نوی» (از توابع «حران» در سوریه)، پیش از بلوغ، فراگیری قرآن و حفظ آن را در روستایش به پایان رساند و سپس در مدرسهی «الرواحیة» در «دمشق» به فراگیری فقه و اصول فقه، حدیث و علوم حدیث، صرف و نحو، توحید و منطق پرداخت و برخی از کتب مشهور را حفظ کرد و روزانه تا دوازده درس مختلف شرح و تصحیح را شرکت میکرد.
پس از آن، به همراه پدرش رهسپار حج شد و بلافاصله در «مدینهی منوره» استعداد فوقالعادهی او کشف شده، به طوری که یاد و نامش در همه جا پیچید و با سرآمد شدن در زمینهی تحقیق، تهذیب و اصلاح در مذهب، امامِ پیروان مذهب شافعی شد.
شاگردان و همنشینان او یاد کردهاند از اخلاق عالی او و صفات نیکی چون زهد و غذا خوردن بسیار اندک، آرامش و متانت حتی در داغترین بحثهای علمی، صبر و شکیبایی زیاد در برابر سختیها و تلاش فراوان برای امر به معروف و نهی از منکر (حتی در برابر حاکمان، مثل نهی حاکم دمشق از دریافت مالیات کلان از مردم و منع او از جمعآوری اوقاف برای حکومت – که در هر دو مورد، سلطان مملوک از او پیروی کرد!).
امام نووی رَحِمَهُالله در ۳۰ سالگی تألیف و تصنیف را با همتی بلند آغاز کرد و تا پایان عمرش ۵۰ اثر مهم و سودمند برجای گذاشت.
در کتاب «شَرحُ رِيَاضِ الصَّالِحِين مِنْ كَلَامِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِين» شیخ محمد بن صالح العثیمین رَحِمَهُالله با روش علمیِ متمایز، آسان و روان خویش به شرح بخش فراوانی از احادیث این کتاب پرداخته است؛ بهگونهای که امکان استفاده از آن برای عموم مسلمانان وجود دارد.
فهرست کتاب
بخش عام
- باب اخلاص نیت
- باب توبه
- باب صبر
- باب صدق و راستی
- باب مراقبت
- باب تقوا
- باب یقین و توکل
- باب استقامت
- باب تفکر در آفرینش
- باب تعجیل در کارهای نیک
- باب مجاهدت
- باب تشویق به کارهای خیر
- باب زیاد بودن راههای خیر
- باب میانه روی در عبادت
- باب مداومت بر اعمال
- باب امر به پایبندی به سنت
- باب وجوب اطاعت از حکم الله
- باب نهی از بدعتها
- باب پایهگذار روش نیک یا بد
- باب راهنمایی به خیر و نیکی
- باب همکاری در نیکی
- باب نصیحت و خیرخواهی
- باب امر به معروف و نهی از منکر
- باب مجازات کسی که به امر به معروف و نهی از منکر خود عمل نمیکند
- باب امر به ادای امانت
- باب حرام بودن ظلم
- باب تعظیم حق مسلمان
- باب ستر عیوب مسلمان
- باب برآوردن نیازهای مسلمان
- باب شفاعت و میانجیگری
- باب صلح و آشتی میان مردم
- باب فضیلت مسلمانان مستضعف و فقیر
- باب محبت با یتیمان، دختران و ضعیفان
- باب سفارش به رفتار نیک با زنان
- باب حق مرد بر همسر خویش
- باب نفقهی زن و فرزند و سایر زیردستان
- باب صدقه دادن از بهترین قسمت مال
- باب اهمیت تغذیهی معنوی خانواده
- باب حق همسایه و مراعات حقوقشان
- باب نیکی به پدر و مادر
- باب حرام بودن نافرمانی از پدر و مادر
- باب نیکی به دوستان پدر و مادر
- باب احترام به اهل بیت پیامبر و فضیلتشان
- باب بزرگداشت علما و بزرگان دین
- باب همنشینی با اهل خیر
- باب فضیلت دوستی به خاطر الله
- باب نشانههای محبت الله با بنده
- باب پرهیز از آزار و اذیت صالحان و مستمندان و ضعیفان
- باب قضاوت در مورد مردم
- باب خوف و خشیت الهی
- باب امید به رحمت الهی
- باب فضیلت امید به رحمت الهی
- باب جمع میان بیم و امید
- باب فضل گریستن از خوف الله
- باب فضیلت زهد و پارسایی
- باب فضیلت گرسنگی و زندگی سخت
- باب قناعت، عزت نفس، میانهروی در زندگی
- باب جواز گرفتن چیزی از کسی بدون چشم داشت
- باب تشویق به خوردن از دسترنج خویش و نهی از گدایی
- باب سخاوت و بخشش در راه خیر با امید و توکل بر الله
- باب نهی از بخل و حرص
- باب ایثار و همدردی با دیگران
- باب رقابت در امور اخروی
- باب فضیلت ثروتمند شاکر
- باب یاد مرگ و کم کردن آرزو
- باب استحباب زیارت قبور برای مردان
- باب نادرست بودن آرزوی مرگ کردن
- باب وَرَع و ترک شبهات
- باب استحباب عزلت گزینی در دوران فتنه
- باب فضیلت هم نشینی با مردم
- باب تواضع و فروتنی در برابر مومنان
- باب حرام بودن کبر و خودپسندی
- باب خوش اخلاقی
- باب بردباری، تأنی و درنگ در کارها و نرم خویی
- باب عفو و گذشت و رویگردانی از جاهلان
- باب تحمل آزار و اذیت
- باب خشم و غضب به خاطر دین الله
- باب راهنمایی رؤسا برای خوشرفتاری با زیردستان
- باب زمامدار عادل
- باب وجوب اطاعت از حاکمان در معروف
- باب نهی از طلب امارت
- باب تشویق حکام به انتخاب وزرای شایسته
- باب نهی از واگذاری ریاست به کسی که خواهان آن است
كتاب ادب
- باب حیا و فضیلت آن
- باب رازداری و حفظ اسرار
- باب وفای به عهد
- باب امر به پایبندی بر عادات و کارهای نیک
- باب خوشگویی و خوشرویی با دیگران
- باب استحباب روشن سخن گفتن
- باب اهمیت گوش دادن به سخنِ گوینده
- باب موعظه و میانهروی در آن
- باب متانت و آرامش
- باب تشویق به آرامش و وقار
- باب مهمان نوازی و احترامِ مهمان
- باب استحباب مژده دادن و تبریک
- باب وداع با دوست و سفارش او به تقوا
- باب استخاره و مشورت
- باب رفتن به نماز عید و عیادت و غیره و بازگشتن از راهی دیگر
- باب استحباب تقدیم راست بر چپ در کارها
کتاب آداب غذا خوردن
- باب بسم الله در اول غذا و الحمدلله در پایان آن
- باب نادرست بودن ایرادگیری از غذا
- باب روزهداری که از او پذیرایی شود
- باب مهمانی که شخصی با او همراه شود
- باب غذا خوردن از جلوی خود
- باب نهی از دوتا دوتا خوردن خرما و غیره
- باب کسی که میخورد و سیر نمیشود
- باب خوردن از کنارهی ظرف و نخوردن از وسط آن
- باب ناپسند بودن خوردن در حالِ تکیه زدن بر پهلو
- باب استحباب خوردن غذا با سه انگشت
- باب غذا خوردن دسته جمعی
- باب روش نوشیدن
- باب نوشیدن از دهانهی مشک، پارچ و غیره
- باب دمیدن در نوشیدنی
- باب جواز نوشیدن در حالت ایستاده
- باب ساقی آخر از همه آب بنوشید
- باب حرام بودن نوشیدن از ظروف طلا و نقره
كتاب لباس
- باب پوشیدن لباس سفید، و حکم دیگر رنگها
- باب پوشیدن پیراهن
- باب طول پیراهن، آستین، شلوار و دنبالهی عمامه
- باب دوری از شیک پوشی از روی تواضع
- باب اعتدال در نوع لباس
- باب پوشیدن و تکیه زدن بر حریر (ابریشم)
- باب پوشیدن حریر برای مردی که خارش جسم دارد
- باب نهی از نشستن بر پوست پلنگ
- باب دعای هنگام پوشیدن لباس یا کفش نو
- باب شروع کردن از راست در هنگام پوشیدن
كتاب آداب خواب
كتاب سلام
- باب فضیلت سلام
- باب چگونگی سلام
- باب آداب سلام
- باب تکرار سلام
- باب سلام هنگام ورود به خانهی خویش
- باب سلام به کودکان
- باب سلام مرد به همسر و زنان محرم و نامحرم
- باب نهی از سلام اول به کافر و چگونگی پاسخ به سلام او
- باب سلام به هنگام برخاستن از مجلس و ترک همنشین
- باب اجازه خواستن و آداب آن
- باب روش درست معرفی خود هنگام اجازه گرفتن
- باب دعا برای کسی که عطسه کند
- باب آداب دیدار: دست دادن و گشادهرویی، روبوسی، آغوش و غیره
كتاب عیادت بیمار و تشییع جنازه
- باب امر به عیادت بیمار و تشییع جنازه
- باب دعا برای بیمار
- باب پرسیدن حال بیمار از خانوادهاش
- باب دعا هنگام ناامیدی از زندگی
- باب سفارش به اطرافیان فرد بیمار یا محکوم به مجازات
- باب آنچه جایز است بیمار در مورد خود بگوید
- باب تلقین «لا إله إلا الله» به کسی که در حال مرگ است
- باب دعا هنگام بر هم نهادن چشمان میت
- باب دعا نزد جنازه
- باب گریستن بر مرده
- باب خودداری از بازگو کردن عیوب میت
- باب نماز بر میت و تشییع جنازهی او
- باب کثرت نماز گزاران و صفهای نماز بر جنازه
- باب آنچه در نماز جنازه خوانده میشود
- باب تعجیل در آماده کردن میت و خاک سپاری
- باب تعجیل در پرداخت بدهیهای مرده
- باب موعظه کردن مردم بر سر قبر
- باب دعا برای میت پس از دفن
- باب صدقه دادن از طرف میت
- باب تعریف کردن از میت
- باب کسی که فرزندان کوچکش بمیرند
- باب گریه و ترس هنگام عبور از کنار قبرستان
كتاب آداب سفر
- باب آغاز سفر در روز پنج شنبه و ابتدای روز
- باب جستجوی همسفر و انتخاب امیر در سفر
- باب آداب حرکت و توقف در سفر
- باب کمک به همسفر
- باب دعا هنگام سوار شدن بر سواری
- باب تکبیر و تسبیح گفتن مسافر
- باب استحباب دعا در سفر
- باب دعا هنگام ترسیدن از مردم و غیره
- باب دعای مسافر هنگام توقف
- باب تعجیل مسافر برای بازگشت، پس از انجام کارهایش
- باب استحباب رفتن به خانه در روز
- باب دعای مسافر هنگام بازگشت و دیدن شهر خود
- باب رفتن به مسجد پس از بازگشت از سفر
- باب مسافرت زن به تنهایی
كتاب فضایل
- باب فضیلت قرائت قرآن
- باب امر به حفظ و مداومت بر قرائت قرآن
- باب خواندن قرآن با صدای خوش
- باب تشویق به قرائت برخی سورهها و آیات
- باب جمع شدن برای تلاوت قرآن
- باب فضیلت وضو
- باب فضیلت اذان
- باب فضیلت نماز
- باب نماز صبح و عصر
- باب فضیلت پیاده رفتن به مسجد
- باب فضیلت انتظار نماز
- باب فضیلت نماز جماعت
- باب تشویق به شرکت در جماعت صبح و عشا
- باب امر به پایبندی به نمازهای فرض
- باب فضیلت صف اول و صف آرایی در جماعت
- باب فضیلت سنتهای راتبه
- باب تاکید بر دو رکعت سنت صبح
- باب کوتاه گزاردن سنت صبح
- باب استحباب دراز کشیدن بر پهلوی راست پس از سنت صبح
- باب نماز سنت ظهر
- باب نماز سنت عصر
- باب نمازهای سنت قبل و بعد مغرب
- باب نمازهای سنت قبل و بعد عشاء
- باب نماز سنت جمعه
- باب ادای نمازهای سنت در خانه
- باب تشویق به ادای نماز وتر
- باب نماز ضحیٰ
- باب زمان نماز ضحیٰ
- باب نماز تحیت مسجد
- باب خواندن دو رکعت پس از وضو
- باب روز جمعه و آداب نماز جمعه
- باب سجدهی شکر
- باب قیام شب (نماز تهجد)
- باب استحباب قیام رمضان (نماز تراویح)
- باب شب قدر و احیای آن
- باب فضیلت مسواک و دیگر ویژگیهای فطری
- باب زکات فطر
- باب روزهی رمضان
- باب بخشندگی و اعمال نیک در رمضان
- باب روزه گرفتن نیمهی دوم شعبان
- باب دعای هنگام رؤیت هلال
- باب فضیلت خوردن سحری
- باب تعجیل در افطار
- باب حفظ زبان و دیگر اعضای بدن از زشتیها برای روزهدار
- باب مسائلی در مورد روزه
- باب روزهی محرم و شعبان و ماههای حرام
- باب روزه و کارهای نیک در دههی اول ذی الحجه
- باب روزهی عرفه، تاسوعا و عاشورا
- باب روزهی شش روز از شوال
- باب روزهی دوشنبه و پنجشنبه
- باب سه روز را روزه گرفتن در هر ماه
- باب افطار دادن به روزهدار
كتاب اعتکاف
كتاب حج
كتاب جهاد
كتاب علم
کتاب حمد و شکر الله
کتاب درود و صلوات بر رسول الله
كتاب اذکار
کتاب دعاها
كتاب امور ممنوعه
- باب حرام بودن غیبت و امر به حفظ زبان
- باب حرام بودن گوش دادن به غیبت
- باب انواع غیبتهای مباح
- باب حرمت سخن چینی
- باب نهی از نقل سخن و احوال مردم به حکام
- باب نکوهش افراد دورو
- باب حرام بودن دروغ
- باب دروغهای جایز
- باب دقت و حصول اطمینان از سخن خود
- باب شهادت دروغ
- باب لعنت انسانی معیّن یا هر جانوری
- باب لعنت کلی گناهکاران بدون معین کردن شخص خاص
- باب دشنام دادن به مسلمان به ناحق
- باب ناسزاگویی به مردگان به ناحق
- باب نهی از مردم آزاری
- باب نهی از کینهتوزی
- باب حرام بودن حسد
- باب نهی از تجسس
- باب نهی از بدگمانی به مسلمان
- باب حرام بودن تحقیر مسلمان
- باب نهی از شماتت مسلمان
- باب طعنه زدن در نسب
- باب نهی از تقلب و دغلبازی
- باب پیمان شکنی و خیانت
- باب منت گذاشتن در مقابل عطا و بخشش
- باب فخر فروشی و خودستایی
- باب قهر یا حجر کردن بیش از سه روز
- باب نجوا و درِگوشی صحبت کردن
- باب زدن زن و فرزند و برده و حیوان
- باب شکنجه و آزار حیوانات
- باب تاخیر توانگر در بازپرداخت بدهی
- باب پشیمان شدن از بخشش یا پس گرفتن آن
- باب شدت حرام بودن مال یتیم
- باب شدت حرام بودن ربا
- باب حرام بودن ریا
- باب آنچه به اشتباه، ریا قلمداد شود
- باب نگاه به زن نامحرم یا نوجوان زیبا
- باب خلوت کردن با زن نامحرم
- باب شبیه شدن مرد به زن و بالعکس
- باب شبیه کردن خود به شیطان و کافر
- باب رنگ کردن مو به رنگ سیاه
- باب تراشیدن بخشی از موی سر
- باب وصل مو، خالکوبی و تراشیدن دندان
- باب کندن موی سفید ریش و سر
- باب کراهت لمس شرمگاه با دست راست
- باب کراهت راه رفتن با یک لنگه کفش
- باب روشن گذاشتن آتش در خانه به هنگام خواب
- باب نهی از تکلّف
- باب نوحهخوانی و شیون بر مرده
- باب رفتن نزد کاهن و فالگیر و رمال
- باب نهی از بدشگونی و فال بد زدن
- باب تصویر موجود زنده بر روی فرش، سنگ و غیره
- باب نگه داشتن سگ
- باب بستن زنگوله در گردن چارپایان
- باب سوار شدن بر شتری که نجاست میخورد
- باب انداختن آب دهان در مسجد
- باب دعوا و درگیری در مسجد
- باب ورود به مسجد پس از خوردن خوراکیهای بدبو
- باب چمباتمه زدن هنگام خطبه جمعه
- باب نهی از گرفتن مو و ناخن برای کسی که قصد قربانی دارد
- باب نهی از قسم خوردن به مخلوق
- باب تهدید شدید در برابر قسم دروغ
- باب کسی که قسم بخورد و خلاف قسمش را بهتر ببیند
- باب بخشودگی قسم لغو
- باب قسم خوردن در معامله
- باب درخواست با توسل به وجه و ذات ذوالجلال
- باب به کار بردن واژهی شاهنشاه یا ملک الملوک
- باب گفتن آقا و سرور به شخص فاسق و بدعتگزار
- باب دشنام دادن به تب
- باب دشنام دادن به باد؛ دعای هنگام وزش باد
- باب دشنام دادن به خروس
- باب نهی از تفائل به ستارگان
- باب نهی از کافر خواندن مسلمان
- باب گفتار و کردار زشت و بدزبانی
- باب تکلف در سخن گفتن با عوام
- باب گفتن: «وضعیت درونم پلید و خراب است»
- باب به کار بردن واژهی «کَرْم» برای انگور
- باب وصف زیباییهای زن برای مرد
- باب گفتن: «یا الله، اگر خواستی مرا بیامرز»
- باب گفتن: «آنچه الله بخواهد و فلانی بخواهد»
- باب سخن گفتن یا شبنشینی پس از نماز عشا
- باب خودداری زن از همخوابی با شوهر
- باب روزهی سنت گرفتن زن در حضور شوهر
- باب بلند کردن سر از رکوع یا سجود پیش از امام
- باب گذاشتن دست بر کمر یا پهلو در نماز
- باب ادای نماز در حالی که سفره پهن شده، یا شخص نیاز به قضای حاجت دارد
- باب نگاه کردن به آسمان در نماز
- باب نگاه کردن به اطراف در نماز
- باب نماز خواندن به سوی قبور
- باب عبور کردن از جلوی نمازگزار
- باب خواندن نماز نافله پس از اقامه گفتن برای نماز
- باب تخصیص جمعه برای روزه و قیام
- باب روزهی وصال
- باب نشستن روی قبر
- باب گچ کاری یا ساخت بنا بر قبر
- باب گریختن برده از صاحبش
- باب میانجیگری و شفاعت در مجازات و حدود شرعی
- باب قضای حاجت در مسیر عبور مردم یا سایهای که زیرش مینشینند
- باب ادرار کردن در آب راکد
- باب تبعیض بین فرزندان
- باب زن بیش از سه روز به خاطر مرده بنشیند و سوگواری کند
- باب دلالیِ شهرنشین برای کالای روستانشین ، معامله روی معامله و خواستگاری روی خواستگاری دیگران
- باب خرج کردن مال در راههای نامشروع
- باب گرفتن اسلحه به سوی مسلمان
- باب خروج از مسجد پس از اذان
- باب رد کردن عطر و بوی خوش، بدون عذر
- باب مدح و ستایش کسی پیش روی او
- باب خروج از شهر یا منطقهای که وبا در آن شیوع یافته
- باب شدت حرام بودن سحر و جادو
- باب مسافرت با قرآن به سرزمین کفار
- باب استعمال ظروف طلا و نقره
- باب پوشیدن لباس زعفرانی رنگ برای مرد
- باب سکوت در طول روز تا شب
- باب نسبت دادن فرد به غیر از پدرش
- باب بر حذر داشتن از آنچه الله و رسولش از آن نهی کردهاند
- باب کسی که مرتکب حرام شود، چه بگوید یا چه کند