دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۹۷) حکم قضای نمازهای فوت شده

(۱۷۹۷) سوال: در مدتی من گاهی نماز می‌خواندم و گاهی هم نمی‌خواندم و در حالت عصبی بودم ولی الان دائم نماز و روزه‌هایم رو بجا می‌آورم و در مدت سه سال است که نمازم را ترک نکرده‌ام. آیا قضا برای نمازهایی که از من فوت شده است لازم است؟ و حکم آن چیست؟

جواب:

قضای نماز و روزه‌ای که به صورت عمدی آن را ترک کرده‌ای برای تو مشروع نمی‌باشد زیرا که برای تو فایده‌ای ندارد و هر عبادتی که وقت معینی دارد و اگر انسان بدون عذر آن را از وقتش خارج کند از او قبول نمی‌شود زیرا رسول اللهﷺ می‌فرماید: «من عمل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد »[۱] (هر عملی که امر ما بر آن نیست مردود است) و کسی که نماز را از وقت محدودی اللهÀ قرار داده است خارج شود عملی انجام دادت است که امر اللهÀ و رسولش بر آن نمی‌باشد پس مردود می‌باشد و برای همین به سوال کننده می‌گوییم: برای شما کافی است که از روی اخلاص به سوی اللهÀ توبه کنی و عملت را اصلاح کنی و از گذشته‌ی خود پشیمان باشی و عزم خود را جزم کنی که در آینده به مثل این اعمال حرام روی نیاوری. و از اللهÀ می‌خواهیم که ما و ایشان را بر دینش ثابت بگرداند.


[۱] تخریج آن گذشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: كنت أصلي وأترك الصلاة بين فترة وأخرى عندما أكون في حالة عصبية، ولكنني الآن مستمر عليها وكذلك الصيام، ومن مدة ثلاث سنوات لم أتركها، فهل عليّ قضاء ما فات من الصلاة؟ وما الحكم فيها؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: قضاء ما فاتك من الصلاة والصيام الذي تركته عمدا لا يشرع لك، لأنه لا ينفعك، فكل عبادة مؤقتة بوقت له أول وآخر إذا أَخَرَّهَا الإنسان عن وقتها بدون عذر فإنها لا تقبل منه، لقول النبي صلى الله عليه و سلم: «من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد» ومن أخر الصلاة عن وقتها المحدد لها شرعًا فإنه قد عمل عملا ليس عليه أمر الله ورسوله، فيكون مردودا عليه، وعلى هذا فنقول لهذا السائل: إنه يكفيك أن تُخلص التوبة إلى الله -عز وجل-، وأن تُصْلِحَ العمل ، وأن تَنْدَمَ على ما مضى، وأن تعزم على أن لا تعود في المستقبل لمثل هذه الأعمال المحرمة. ونسأل الله أن يرزقنا وإياه الثبات على دينه.

مطالب مرتبط:

(۱۷۵۵) حکم تعامل با نزدیکان بی‌نماز

کافر هستند اما برای ایشان حق قرابت و خویشاوندی وجود دارد این که صله‌ی رحم را به جا آوردی ولی بر تو واجب است که آن دو را نصیحت کنی و از الله بترسانیشان و از این عملی که ایشان را به کفر می‌کشاند تحذیر دهی...

ادامه مطلب …

(۱۷۶۱) حکم تارک نمازی که می‌داند خواندن آن واجب است

اگر نماز را به صورت کلی ترک کند و هیچ نمازی را نمی‌خواند نه انفرادی و نه جماعتی این مسئله‌ای است که اهل علم در مورد آن اختلاف کرده‌اند و قول درست از بین اقوالشان کافر بودن آن است از آنجایی که قرآن و سنت دلالت بر کفر آن می‌دهد....

ادامه مطلب …

(۱۸۱۳) شخصی که نماز نمی‌خوانده و مرده است آیا جایز است که به جای او صدقه بدهیم؟

برای ما حلال نیست برای میتی صدقه دهیم که نماز نمی‌خوانده است برای این که او کافر است و صدقه برای او نفعی ندارد و برای ما حلال نیست که کاری کنیم که سببی برای مغفرت و رحمت او باشد...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۴) حکم کسی که نماز مغرب را در شب زفاف ترک کرده و آن را در وقت دیگر قضا کرده است

تأخیر از وقت آن جایز نیست زیرا که با شکرگذاری این نعمتی که برای او حاصل شده است منافات دارد....

ادامه مطلب …

(۱۷۷۳) حکم تعامل با کسانی که نماز نمی‌خوانند مگر وقتی که جماعتی را یافتند

به حال این‌ها نگاه می‌شود اگر نماز نمی‌خوانند مگر از ترس مردم پس هیچ نفعی به ایشان نمی‌رساند و ایشان به این اعتبار، تارک نماز هستند....

ادامه مطلب …

(۱۷۸۷) حکم انجام حج برای شخص تارک نماز

اگر نماز را ترک کرده و در سلامت عقل بوده است که کافر گشته است والعیاذ بالله و زمانی که کافر باشد پس جایز نیست که برای حج شود و برای او دعا شود...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه