دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۹۳) حکم قضای نمازهای شخص فوت شده

(۱۷۹۳) سوال: آیا جایز است برای شخصی که فوت کرده و بعضی از نمازهایش فوت شده، بجایش نماز خواند؟

جواب:

شخصی که وفات کرد هیچ عبادتی برای او قضا نمی‌شود مگر این نصّ برایش باشد و نصّ برای قضای حج و روزه آمده‌ است.

در مورد حج: «أَنَّ امْرَأَةً مِنْ جُهَيْنَةَ جَاءَتْ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَتْ : إِنَّ أُمِّي نَذَرَتْ أَنْ تَحُجَّ فَلَمْ تَحُجَّ حَتَّى مَاتَتْ، أَفَأَحُجُّ عَنْهَا ؟ قَالَ : ” نَعَمْ، حُجِّي عَنْهَا، أَرَأَيْتِ لَوْ كَانَ عَلَى أُمِّكِ دَيْنٌ أَكُنْتِ قَاضِيَةً ؟ اقْضُوا اللَّهَ ؛ فَاللَّهُ أَحَقُّ بِالْوَفَاءِ»[۱] (زنی از قبیله‌ی جهینه آمد پیش رسول اللهﷺ و گفت: «مادرم نذر کرده بود که حج کند ولی حج نکرد تا آنکه مرد، آیا من از جانب او حج کنم؟ رسول اللهﷺ فرمودند: آری از جانب وی حج کن، چه می‌گویی اگر بر ذمه‌ی مادرت قرضی باشد، آیا قرض او را ادا می‌کنی؟ پس قرض خدای را ادا کنید؛ زیرا خداوند سزاوارتر است که به حق او وفا شود(

و در مورد: از رسول اللهﷺ به صورت صحیح روایت شده است که می‌فرماید: «مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِيُّهُ»[۲] (کسی که بمیرد و بر وی روزه‌ی قضایی باشد، ولی او از جانب او روزه بگیرد) و همچنین اگر بر میت زکات فرض بودن است ولی وفات کرده است و زکات را پرداخت نکرده پس از مالس که باقی گذاشته است زکات پرداخت می‌شود زیرا زکات از دِیْن است و رسول اللهﷺ می‌فرماید: «اقْضُوا اللَّهَ ؛ فَاللَّهُ أَحَقُّ بِالْوَفَاءِ» (قرض خدای را ادا کنید؛ زیرا خداوند سزاوارتر است که به حق او وفا شود) و این سه رکن از ارکان اسلام که دلیل بر آن دلالت دارند این گونه قضا می‌شوند و آن، زکات و روزه و حج می‌باشد اما زکات در حقیقت قضای کامل از میت نیست و از مال باقی مانده او پرداخت می‌شود.

اما در مورد نماز چیزی وارد نشده است که امر به قضای آن کند و هنگامی که شخصی فوت کرد و نمازهایی را بجا نیاورده بود، از او قضا نمی‌شود و بجا نماز غذا داده نمی‌شود زیرا که چیزی وارد نشده است و عبادات توقیفی هستند و هنگامی که چیزی در شرع وارد نشده است پس جایز درست نیست که ما چیزی را مشروع کنیم.


[۱] رواه البخاري (١٨٥٢).

[۲] رواه البخاری (۱۹۵۲) و مسلم (۱۱۴۷).

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل تجوز الصلاة لشخص متوفى كان قد فاتته بعض الفروض من الصلوات؟

فأجاب رحمه الله تعالى: الميت إذا مات فإنه لا يُقضى عنه شيء من العبادات، إلا ما جاء به النص، والنص جاء بقضاء الحج عنه وقضاء الصوم. أما الحج: فإن امرأة جاءت إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: يا رسول الله، إن أمي نَذَرَتْ أن تحج فلم تحج حتى ماتت أفأحج عنها؟ فقال النبي صلى الله عليه وسلم: «أرأيت لو كان على أمك دين أكنتِ قاضيته»؟ قالت: نعم. قال: «اقضوا الله، فالله أحق بالوفاء». وأما الصوم: فقد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «من مات وعليه صيام صام عنه وليه» وكذلك لو فُرِضَ أن الميت مات ولم يخرج الزكاة فإنها تخرج من تَرِكَتِه، لأن الزكاة دين وقد قال النبي عليه الصلاة والسلام: اقضوا الله، فالله أحق بالوفاء»، فهذه ثلاثة من أركان الإسلام دل الدليل على أنها تُقْضَى عن الميت وهي الزكاة والصوم والحج، على أن الزكاة فيالحقيقة لم تُقضَ عن الميت قضاءً كاملا، وإنما أخرجت من تركته.

و أما الصلاة فلم يَرِدْ عن النبي صلى الله عليه وسلم الأمر بقضائها، فإذا مات الإنسان وعليه صلوات لم يصلها فإنها لا تقضى عنه، ولا يطعم عنه بدلا عن الصلاة، لأن ذلك لم يرد، والعبادات توقيفية، إذا لم ترد عن الشرع فليس لنا أن نشرع منها شيئًا.

مطالب مرتبط:

(۱۸۲۴) حکم ازدواج با زنی که نماز و روزه را بجا نمی‌آورد

پس قطعا این زن کافر است و برای مسلمان جایز نیست که با آن ادامه دهد و بر شما واجب است از او جدا شوی ....

ادامه مطلب …

(۱۷۴۷) حکم قرائت کردن قرآن برای تارک نماز

تارک نمازی که به صورت کلی نماز را ترک کند و هیچ نمازی از جمعه و غیر آن را نخواند کافر است و از ملت اسلام خارج گشته است....

ادامه مطلب …

(۱۸۰۷) آیا نماز‌های فوت شده کفاره‌ای دارد؟

بر تو لازم است که توبه‌ای صادقانه و نصوح به سوی الله بکنی و زیاد اعمال صالح انجام دهی و آنچه از تو فوت شده است را قضا نکنی زیرا که اگر قضا کنی برای تو فایده‌ای ندارد

ادامه مطلب …

(۱۷۴۸) حکم دعا برای تارک نماز

برای این سوال کننده جایز نیست که برای پدرش که با تارک نماز بودن از دنیا رفته است دعا کند چون که تارک نماز کافر است و طبق قول راجح از ملت اسلام خارج گشته است...

ادامه مطلب …

(۱۸۰۱) قضای نمازهای فوت شده

در چنین موردی توبه کافی است زیرا هر کسی که عبادتی را بدون عذر از وقت محدودش خارج کند برای او قضایی نیست و اگر قضا کند نیز برای او فایده‌ای ندارد و قضای آن بیهوده است...

ادامه مطلب …

(۱۷۵۳) حکم کسی که نماز را از روی سهل‌انگاری و کسالت ترک کند

آیا امکان دارد کسی لا اله الا الله را خالصانه از قلبش بگوید و سپس نماز را ترک کند و با کسالت و سهل‌انگاری بر ترک آن محافظت کند؟ قطعا این ممکن نیست و چگونه ممکن است که نماز را ترک کند و بر ترک آن محافظت کند....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه