دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۷۶۴) حکم جواب دادن سلام تارک نماز

(۱۷۶۴) سوال: آیا برای مسلمان جواب دادن سلام، تارک نماز یا اهل کتاب جایز است؟

جواب:

بله برای مسلمان اگر یکی از اهل کتاب یا غیر اهل کتاب بر او سلام کرد جایز است که جوابش را بدهد چون که رسول اللهﷺ به آن امر کرده است و بلکه اللهÀ می‌فرماید: {وَإِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةࣲ فَحَیُّوا۟ بِأَحۡسَنَ مِنۡهَاۤ أَوۡ رُدُّوهَاۤۗ} [سوره النساء: ۸۶] (و چون شما را تحیت (و سلام) گویند، پس پاسخی بهتر و یا همانند آن بدهید) و نگفت که اگر مسملین به شما سلام کردند بلکه عام گفته است: {وَإِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةࣲ فَحَیُّوا۟ بِأَحۡسَنَ مِنۡهَاۤ أَوۡ رُدُّوهَاۤۗ} [سوره النساء: ۸۶] (و چون شما را تحیت (و سلام) گویند، پس پاسخی بهتر و یا همانند آن بدهید) و رسول اللهﷺ می‌فرماید: «إذا سلم عليكم أهل الكتاب فقولوا: و عليكم»[۱] (هنگامی که از اهل کتاب به شما سلام کرد بگویید: و علیکم)

و برای همین، هنگامی که کافری به ما سلام کرد مثل سلام او سلامش را می‌کنیم پس هنگامی که گفت: السلام علیکم با لفظ صریح سلام، می‌گوییم: علیکم السلام و اگر گفت اهلا و سهلا پس می‌گوییم: اهلا و سهلا و اگر گفت: صبحکم الله بالخیر پس می‌گوییم: صبحکم الله بالخیر و اینگونه مثل خودشان جوابشان را می‌دهیم تا امر الله را اجرا کرده باشیم.

اما برای انسان شایسته است تا حد توانش کفار را به سوی اسلام دعوت دهد و چقدر کافر و ملحدی بوده‌اند که الله بر آنها منت نهاد و با جواب سلام شخصی، مسلمان گشته‌اند یعنی با جواب سلامشان قلبشان میل پیدا کرده تا این که الله آنها را هدایت کرده است و ایمان آورده‌اند.


[۱] [رواه البخاري (٦٢٥٨) و مسلم (٢١٦٣)]

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل يجوز للمسلم أن يَرُدَّ التحية على تارك الصلاة أو على أهل الكتاب؟

فأجاب – رحمه الله تعالى-: نعم يجوز للمسلم إذا سَلَّمَ عليه أحد من أهل الكتاب أو من غيرهم أن يرد عليهم السلام، لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر بذلك، بل إن الله تعالى قال: ﴿ وَإِذَا حُتِيتُم بِنَحِيَّةٍ فَحَدُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ﴾ [النساء:86]، ولم يقل: وإذا حَيَّاكُمْ المسلمون، بل هو عام: ﴿ وَإِذَا حُمِّيتُم بِنَحِيَّةٍ فَحَيوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ﴾ [النساء: ٨٦]، وقال النبي -صلى الله عليه وآله وسلم-: «إذا سلم عليكم أهل الكتاب فقولوا: وعليكم».

وعلى هذا إذا سلم علينا الكافر رددنا عليه بمثل ما سلم، فإذا قال: السلام عليكم. بلفظ صريح في السلام، قلنا: عليكم السلام. وإذا قال: أهلا وسهلا. قلنا: أهلا وسهلا وإذا قال: صبحكم الله بالخير. قلنا: صبحكم الله بالخير. وهكذا نحييه بمثل ما حيانا به، امتثالا لأمر الله -عز وجل-.

ولكن ينبغي للإنسان أن يحرص على أن يدعو الكفار إلى دين الله -عز وجل- ما استطاع إلى ذلك سبيلا، وكم من إنسان كان كافرًا أو مُلْحِدًا فمن الله عليه بالهداية على يد شخص رد عليه السلام، يعني: أجابه برد السلام، وبسط له نفسه وشرح له صدره حتى هداه الله -عز وجل- وآمن.

مطالب مرتبط:

(۱۷۵۵) حکم تعامل با نزدیکان بی‌نماز

کافر هستند اما برای ایشان حق قرابت و خویشاوندی وجود دارد این که صله‌ی رحم را به جا آوردی ولی بر تو واجب است که آن دو را نصیحت کنی و از الله بترسانیشان و از این عملی که ایشان را به کفر می‌کشاند تحذیر دهی...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۹) پسری حدودا ۹ ساله دارم، آیا او را برای نماز فجر بیدار بکنم؟

بله اگر انسان فرزندان پسر و دختری دارد که به سن ده سالگی رسیده اند حتما آنها را بیدار کند و اگر سن آنها کمتر باشد افضل است که بیدارشان کنی که نماز بخوانند....

ادامه مطلب …

(۱۸۱۲) اگر پدر یا مادر نماز نخوانند جایز است که بعد از وفاتشان بجای آنها نماز خواند؟

از جای ایشان نه نماز و نه روزه و نه صدقه بجا نمی‌آید زیرا که طبق قول راجح کسی که از روی سهل انگاری نماز را ترک کند کفر مرتد است و از اسلام خارج می‌شود و کافر مرتد عمل صالح اگر انجام هم دهد به او نفعی نمی‌رساند...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۷) حکم شخصی که بعضی از نمازهایش را نمی‌خواند

با آنها باقی بمان و آنها را نصیحت کن و گاهی آنها را تحذیر بده و گاهی هم آنها ترغیب کن و از الله بخواه که هدایتشان کند....

ادامه مطلب …

(۱۷۴۵) حکم نماز در حالت بیهوشی و کما یا اختلال فکری

هنگامی که شخصی مریض یا اینکه با حادثه‌ای در بیهوشی و کما یا اختلال فکری فرو رفت پس بر او قضایی نیست چه مدت آن کوتاه یا طولانی باشد...

ادامه مطلب …

(۱۸۰۳) حکم قضای نمازهایی که فوت شده است

نیازی به قضای آنچه از شما فوت شده است نیست زیرا که اگر قضا نیز بکنی فایده‌ای ندارد برای این که وقتی بدون عذر شرعی از وقت خارج شود قضا فایده‌ای ندارد....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه