دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۱۰۵) جوانی که در عبادت الله رشد کند

(۱۱۰۵) سوال: من بیست و چهار سال سن دارم. در حدیثی که از پیامبرﷺ آمده، هفت گروه وجود دارند که روز قیامت زیر سایه‌ی الله تَعَالَىٰ قرار می‌گیرند؛ روزی که هیچ سایه‌ای جز سایه‌ی الله وجود ندارد. یکی از این هفت گروه، «جوانی است که در عبادت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ رشد کرده است».[۱] سوالم این است که از چند سالگی تا چند سالگی، جوانی به حساب می‌آید؟

جواب:

به این سوال کننده بشارت می‌دهم که در سن جوانی است. پس اگر تا این سن در عبادت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بوده و تا مرگ به این کار ادامه دهد، امید است که در زمره‌ی کسانی قرار گیرد که در روز قیامت وقتی که هیچ سایه‌ای جز سایه‌ی الله نیست، در زیر سایه‌ی الله قرار گیرد. از الله خواهانم که من و او و هر کسی که سخن مرا می‌شنود، در زمره‌ی کسانی قرار دهد که در روز قیامت آنها را زیر سایه‌ی الله، قرار می‌دهد؛ روزی که هیچ سایه‌ای جز سایه‌ی او نیست.

***


[۱]  صحیح بخاری: کتاب الجماعة و الإمامة، باب من جلس فی المسجد ینتظر الصلاة و فضل المساجد، حدیث شماره (۶۲۹). صحیح مسلم: کتاب الزکاة، باب فضل إخفاء الصدقة، حدیث شماره (۱۰۳۱). از ابوهریره رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ با این لفظ: «‌سَبْعَةٌ ‌يُظِلُّهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ: إِمَامٌ عَدْلٌ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ، وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ، اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ، وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ، فَقَالَ: إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ، وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ، فَأَخْفَاهَا حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ الله خاليا ففاضت عيناه».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: أبلغ من العمر الرابعة والعشرين، وذُكر في الحديث السبعة الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله، ذكر منهم: «الشاب الذي نشأ في عبادة الله». فمتى يبدأ سن الشباب ومتى ينتهي؟

فأجاب رحمه الله تعالى: أُبَشِّر هذا السائل أنه في سن الشباب، فإذا كان قد نشأ من بلوغه في طاعة الله إلى هذه السن، واستمر على ذلك إلى الممات فإنه يُرجَى أن يكون من الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله. أسال الله أن يجعلني وإياه ومن سمع من الذين يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله.

مطالب مرتبط:

(۱۱۲۷) منظور از «لا ضرر و لا ضرار»

ابقای ضرر، جایز نیست و شرع هر ضرری را نفی می‌کند. بنا بر این از بین بردن هر ضرری، و اجب است. زیرا از نظر شرعی و عقلی، ضرر باید دفع شود

ادامه مطلب …

(۱۱۱۵) جمع بندی بین این دو حدیث چگونه است؟

منظور از قیامت، نزدیک شدن آن است که آن هنگام، کسی که ذره ایمانی دارد، جانش گرفته می‌شود و قیامت بر شرورترین افراد موجود برپا می‌گردد

ادامه مطلب …

(۱۱۶۴) حدیث سید الاستغفار آیا صحیح است؟

حدیث سید الاستغفار صحیح است و بخاری و مسلم آن را روایت کرده‌اند. خوب است که انسان در صبحگاه و شامگاه آن را بخواند تا شامل آن شود

ادامه مطلب …

(۱۱۰۰) داستان جذامی و کور و کچل در حدیث

داستان این سه نفر در حدیث آمده که الله تعالی آنها را آزمود تا ببیند کدام شکرگزار و کدام ناشکر هستند. در آخر نعمتش را از دوتا گرفت و برای یکی باقی نهاد

ادامه مطلب …

(۱۱۸۸) دور کردن وساوس از خود در نماز

این حدیث صحیح نیست، اما شکی نیست که هر کس نماز برایش لذت دارد و نور چشمش باشد، سهم زیادی از آن چیزی دارد که رسول اللهﷺ داشتند

ادامه مطلب …

(۱۲۰۲) در میان فرقه‌ها، کدام یکی فرقه‌ی ناجیه است

«فرقه‌ی ناجیه همان جماعتی است که بر عقیده و قول و عملی هستند که پیامبرﷺ و اصحابشان بر آن بودند» و این مختص به یک زمان و مکان خاص نیست

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه