دوشنبه 13 رجب 1446
۲۳ دی ۱۴۰۳
13 ژانویه 2025

(۱۰۳۰) منظور از به فتنه انداختن مومنان

(۱۰۳۰) سوال: منظور از به فتنه انداختن زنان و مردان مومن در این آیه چیست؟ {إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ} [بروج: ۱۰]. (به راستی کسانی که مردان مومن وزنان مؤمنه را شکنجه دادند، سپس توبه نکردند، پس برای آنها عذاب جهنم است و برایشان عذاب سوزان است).

جواب:

آیه بدین معناست: آنهایی که مردان و زنان مؤمن را به وسیله‌ی طرح شبهه‌ای و یا با زور، از دینشان بازداشتند، سپس از این کار توبه نکردند، عذاب جهنم و عذاب سوزان در انتظارشان است.

یکی از انواع فتنه برای مومنان در دینشان این است که: معصیت بر آنها سبک شود. می‌گوید: این که چیزی نیست. این را که همه‌ی مردم انجام می‌دهند. این که بین مردم رواج دارد. انجامش بده و از الله طلب بخشش کن. و از این قبیل امور که انجام معصیت را برای مومنان آسان می‌کند و بدین وسیله آنان را در دینشان به فتنه می‌اندازد. بنا بر این هر حرف یا حرکتی که باعث شود مردم از دین بازمانده و یا دین برایشان ناچیز شود، فتنه به حساب می‌آید و مشمول این آیه می‌شود. اما شکی نیست فتنه‌ای که به کفر می‌انجامد بزرگ‌تر از فتنه‌ای است که به انجام دادن گناهی کبیره منجر شود.نیز فتنه‌ای که به گناهی کبیره بیانجامد، بزرگ‌تر از فتنه‌ایست که به گناهی صغیره منجر شود. یعنی هر فتنه، درجه و جایگاه خودش را دارد.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: فضيلة الشيخ في سورة البروج: ﴿ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنوا المُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ ﴾ [البروج: ١٠]، السؤال يا فضيلة الشيخ: كيف يكون الافتتان بين المؤمنين والمؤمنات؟ أرجو إفادة.

فأجاب رحمه الله تعالى: قوله تعالى: ﴿ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ ﴾ معناه: إن الذين صدوا المؤمنين والمؤمنات عن دينهم، إما بإيراد الشُّبَه وإما بالقوة، ثم لم يتوبوا من ذلك فلهم عذاب جهنم ولهم عذاب الحريق.

ومن الفتنة – أي فتنة المؤمنين في دينهم- أن يهون عليهم المعصية فيقول: هذا أمر هين هذا جرى عليه الناس هذا يفعله الناس، افعل هذا واستغفر الله، وما أشبه ذلك من الأمور التي تهون المعصية على المؤمنين، فيكون بذلك فاتنا لهم عن دينهم. فكل عمل قَوْلي أو فعلي يقتضي صد الناس عن دينهم وتهوين الدين عليهم فإنه من الفتنة، فيكون داخلا في هذه الآية، ولكن لا شك أن الفتنة التي تؤدي إلى الكفر أعظم من الفتنة التي تؤدي إلى فعل كبيرة من الكبائر، وأن الفتنة التي تؤدي إلى كبيرة من الكبائر أعظم من الفتنة التي تؤدي إلى فعل صغيرة من الصغائر، وكل شيء له درجته ومنزلته.

مطالب مرتبط:

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه