دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۸۱۰) گوش دادن به قرآن در رادیو و ثواب آن

(۸۱۰) سوال: آیا گوش دادن روزانه به قرآن از طریق رادیو، جای قرائت قرآن را می‌گیرد؟ آیا پاداش خواننده و شنونده یکی است؟

جواب:

گوش دادن جای قرائت را نمی‌گیرد. اما شکی نیست که شنونده ثواب دارد و در اجر و پاداش با قاری شریک است. به همین خاطر وقتی قاری به آیه‌ی سجده می‌رسد، هم او و هم شنونده سجده می‌کنند. اما گاهی انسان خودش کسل و خسته است و دوست دارد قرآن را از کسی دیگر بشنود. هر وقت انسان دید که اگر به قرائت شخصی دیگر گوش کند، حضور قلبش بیشتر است و بهتر می‌تواند در آن تدبر نماید و برای قلبش سودمندتر است و در نتیجه به قرائت کسی دیگر گوش داد، اشکالی ندارد. اما اگر همیشه چنین کند و خودش قرآن نخواند، شایسته نیست. طبیعتا گوش دادن به قرآن مثل قرائت قرآن توسط خود شخص نیست.

اما کدام یک اجر بیشتری دارد؟ شکی نیست که قرائت قرآن توسط خودِ شخص پاداش بیشتری دارد. چون در آنِ واحد هم عمل است و هم گوش دادن. خودش قرائت خود را می‌شنود و دیگران هم می‌شنوند. اما گاهی اوقات، دلایلی باعث می‌شود که مفضول از افضل بهتر باشد. مثلا وقتی ببیند اگر به قرائت کسی دیگر گوش دهد، بهتر از قرائت خودش می‌تواند در قرآن تدبر کند. اما در کل هر حالتی، حکم خود را دارد. اما از لحاظ عمل، قرائت قرآن توسط خودِ شخص بهتر از شنیدن آن از دیگران است.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هل سماع القرآن عبر المذياع يوميا يُغني عن قراءته؟ وهل أجر القارئ والمستمع سواء؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: هذا لا يغني عن قراءته، لكن لا شك أن المستمع له أجر، وأنه مشارك للقارئ في أجره، ولهذا إذا مرَّ القارئ بآية سجدة سجد هو والمستمع، ولكن أحيانًا يكون الإنسان عنده كسل وتعب فيحب أن يسمع القرآن من غيره، فإذا رأى من نفسه أن سماعه من غيره أشد استحضارا وأقوى تَدَبُّرًا وأنفع لقلبه ففعله فلا حرج، وأما أن يتخذ ذلك ديدنا له ويدع

القراءة بنفسه فإن هذا لا ينبغي، ولا يغني عن القراءة بالنفس.

وأما أيهما أكثر أجرًا؟ فلا شك أن قراءة الإنسان بنفسه أكثر أجرا، لأن فيها عملًا واستماعا في نفس الوقت، فالإنسان يحرك مخارج الحروف بالنطق، وهذا عمل، ويسمع قراءته ويستمع إليها، وهذا السماع، ولكن قد يعرض للمفضول ما يجعله أفضل، بحيث يكون تدبره ووعيه في قراءة غيره أكثر من تدبره إذا قرأ هو بنفسه، ولكل مقام مقال، لكن بالنظر إلى العمل من حيث هو عمل فإن القراءة أفضل من السماع.

مطالب مرتبط:

(۸۰۹) گوش دادن به قرآن از طریق رادیو و غیره

گوش دان به قرآن از روی نوار یا موبایل اشکالی ندارد. در صورتی که شخص در حال رانندگی است یا دراز کشیده یا ایستاده و نشسته باشد، نیز مشکلی ندارد.

ادامه مطلب …

(۸۰۸) گوش دادن به قرآن از روی نوار

گوش سپردن به قرآن از روی نوار بدون اشکال است. اما اگر خود شخص قرآن را قرائت کند بهتر است. گوش دادن به نوار صورت در صورت ضرورت خوب است.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه