دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۸۰۸) گوش دادن به قرآن از روی نوار

(۸۰۸) سوال: معلمی گفته: گوش دادن به قرآن از طریق رادیو، حرام است. من گفتم: الله تعالی فرموده: {وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ} [اعراف:۲۰۴]: (و آنگاه که قرآن خوانده می‌شود، به آن گوش فرا داده و خاموش باشید که مورد رحمت قرار گیرید). اما او در جواب گفت: وقتی که خودت بلدی، پس خودت از روی قرآن بخوان! حق با کیست؟

جواب:

شکی در این نیست که گوش دادن به قرآنی که ضبط شده، گوش دادن به صدای ضبط شده‌ی روی نوار است. این کار با آیه‌ی کریمه‌ی: {وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ} [اعراف:۲۰۴]: (و آنگاه که قرآن خوانده می‌شود، به آن گوش فرا داده و خاموش باشید که مورد رحمت قرار گیرید)، تعارضی ندارد. بنا بر این گوش دادن به آن بی اشکال است. اگر قرائت انسان خوب نباشد و دوست دارد به قرآن ضبط شده گوش کند، مستحب نیز هست. در این صورت، انسان مامور است که به آن گوش فرا دهد.

در این مساله حق با توست که گفتی اشکالی در گوش دادن به قرآن از روی نوار وجود ندارد. چون رادیو و ضبط یکی از نعمت‌هایی هستند که امروزه الله تعالی به ما عطا فرموده و می‌توانیم قرآن را هم با خواندن از روی مصحف و هم با گوش دادن به صدا، حفظ کنیم. اما باید این نکته هم مد نظر قرار گیرد که آنچه در نوار خوانده می‌شود، مثل قرائت خودِ شخص نیست. خصوصا زمانی که شخص به نیت عبادت، به نوار قرآن گوش می‌دهد. این را گفتم تا کسی گمان نکند اگر هنگام اذان، نوار اذان پشت بلندگو گذاشتیم و پخش کردیم، کفایت می‌کند. خیر، بلکه انسان باید خودش اذان بگوید. زیرا اذان عبادت است و باید توسط خود شخص گفته شود. بر خلاف فایلی که ضبط شده و فعل انسان نیست و در نتیجه عبادت به حساب نمی‌آید. چون حکایت صوتِ فاعل یا قاری یا نوار است و فعل خودِ شخص نیست. بنا بر این پخش اذان پشت بلندگو از روی نوار، درست نیست و شخص باید خودش اذان بگوید.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: هناك مدرس يقول: الذي يستمع للقرآن الكريم من الراديو حرام فقلت : قال الله تعالى: ﴿ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْهَانُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴾ [الأعراف: ٢٠٤]. فقال: ما دام أنت تعرف اقرأ في المصحف، الحق مع من؟ وفقكم الله.

فأجاب رحمه الله تعالى: الاستماع إلى القراءة المسجلة لا شك أنه استماع إلى صوت محكي ومثبت على هذا الشريط، وهو أمر لا يعارض الآية الكريمة: ﴿ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْوَانُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴾ فالاستماع إليه لا بأس به، بل قد يكون مستحباً إذا كان الإنسان لا يُحْسِنُ القراءة بنفسه ويحب أن يستمع إلى القرآن من المسجل، فيكون مأمورا به.

فالصواب معك في أنه لا بأس بالاستماع إلى القراءة من المسجل، لأن هذا من الوسائل التي أنعم الله بها علينا الآن، حيث نحفظ كتاب الله بكتابته بالأحرف وبتسجيله بالصوت. ولكن لِيُعْلَمَ أن ما يقال في التسجيل ليس كما يقوله الشخص بنفسه، لا سيما إذا كانت العبادة مقصودة من الفاعل، أقول هذا لئلا يظن ظان أننا لو ركبنا مسجلا على مكبر الصوت في المنارة عند الأذان وسمع منه الأذان من هذا المسجل، فإن هذا لا يجزئ عن الأذان من الإنسان نفسه، لأن الأذان عبادة يجب أن يفعله الفاعل بنفسه، بخلاف الشيء المسجل فإنه حكاية صوت الفاعل أو القارئ أو المسجل، فليس هو فعله، ولهذا قد نفتح المسجل فيحكي لنا صوت إنسان ميت فإذا لم يكن هو فعله وكان الأذان مشروعا من الفاعل، فإنه لا يجزئ الأذان بمكبر الصوت عن أذان الإنسان نفسه.

مطالب مرتبط:

(۸۱۰) گوش دادن به قرآن در رادیو و ثواب آن

شنیدن قرآن از طریق رادیو خوب است. اما بهتر این است که شخص خودش قرآن بخواند. تنها در صورتی که بداند با گوش دادن به قرائت دیگران بهتر می‌تواند در کلام الله تدبر نماید، بهتر است چنین کند.

ادامه مطلب …

(۸۰۹) گوش دادن به قرآن از طریق رادیو و غیره

گوش دان به قرآن از روی نوار یا موبایل اشکالی ندارد. در صورتی که شخص در حال رانندگی است یا دراز کشیده یا ایستاده و نشسته باشد، نیز مشکلی ندارد.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه