دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۸۰۲) دریافت اجرت در قبال قرائت قرآن

(۸۰۲) سوال: در بسیاری از جاها مشاهده می‌شود که یک قاری را اجاره می‌کنند تا قرآن بخواند. آیا برای قاری جایز است در مقابل قرائتش، دستمزد بگیرد؟ آیا کسی که به او دستمزد می‌دهد، گنهکار است؟

جواب:

اجاره کردن کسی برای قرائت قرآن، باطل است. در نتیجه این کار برای هیچ کدام از طرفین، یعنی پول دهنده و پول گیرنده جایز نیست. این قاری با قرائتش هیچ ثوابی به میت نمی‌رساند. زیرا هدف از این کار، به دست آوردن دنیاست. الله سبحانه و تعالی می‌فرماید: {مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ . أُولَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ} [هود:۱۵-۱۶]: (کسی که دنیا و زینت‌های آن را می‌خواهد، اعمالشان را بدون کاستی به آنها خواهیم داد و در آنجا کم به آنها نخواهیم داد. آنان کسانی هستند که در آخرت چیزی جز آتش، سهمشان نیست. هر چه در دنیا انجام داده‌اند، از بین رفته و اعمالشان نابود گشته است).

پس اجاره‌ی شخصی که به قول خودشان برای روح میت قرآن بخواند، باطل است. قاری نیز هیچ ثوابی ندارد که بخواهد به میت برسد. همچنین پولی که می‌گیرد، به ناحق خوردن مال مردم است. بنا بر این جایز نیست کسی شخصی را اجاره کند تا قرآن بخواند؛ نه برای خودش و نه برای امواتش.

اما اگر قرائت قرآن برای ثواب نباشد، بلکه برای نفع دیگری باشد؛ مثل استخدام کردن کسی که به ما قرآن بیاموزد و او هم برایمان قرآن بخواند تا ما یاد بگیریم. یا کسی را اجاره کنیم که روی مریض، قرآن بخواند. ای موارد اشکالی ندارد. رسول اللهﷺ فرموده است: «بهترین چیزی که در مقابل آن دستمزد می‌گیرید، قرآن است».[۱] اما واجب است فرق بین این دو را بدانیم: بین کسی که اجاره می‌شود تا قرآن بخواند و ثواب قرائتش به میت برسد. این کار هیچ ثوابی هم ندارد و اجاره کردنش جایز نیست. با کسی که اجاره می‌شود تا از او فایده‌ای مثل تعلیم و قرائت بر روی مریض و غیره حاصل شود. این اشکالی ندارد.

* * *


[۱] صحیح بخاری: کتاب الطب، باب الشرط فی الرقیة، حدیث شماره (۵۴۰۵)، از عبدالله بن عباس رضی الله عنهما با این لفظ: «إِنَّ أَحَقُّ مَا ‌أَخَذْتُمْ ‌عَلَيْهِ ‌أَجْرًا كِتَابُ اللَّهِ».

متن عربی فتوا

فتوای مرتبط

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: نشاهد في كثير من بلاد المسلمين استئجار قارئ يقرأ القرآن، فهل يجوز للقارئ أن يأخذ أجرًا على قراءته؟ وهل يأثم من يدفع له الأجر؟

فأجاب -رحمه الله تعالى -: الاستئجار على قراءة القرآن استئجار باطل، لا يحل لا للباذل ولا للآخذ، والقارئ الذي يقرأ ليس له أجر ينتفع به المقروء له، لأنه أراد بعمله الدنيا، وقد قال الله تعالى: ﴿ مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ أَوَلَيْكَ الَّذِينَ لَيْسَ هُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾ [هود: ١٥-١٦]، فمن استأجر شخصًا يقرأ القرآن على روح الميت مثلا -كما يقولون- فإن هذا الاستئجار باطل، والقارئ ليس له أجر حتى يصل إلى الميت، وما يأخذه القارئ فإنه أكل للمال بالباطل، فلا يحل لأحد أن يستأجر له شخصا يقرأ القرآن، لا لنفسه ولا لميت من أمواته.

وأما إذا كانت قراءة القرآن لغير الثواب ولكن للنفع المتعدي، كما لو استأجرنا شخصا يعلمنا القرآن وصار يتلو علينا للتعليم، أو استأجرنا شخصا يقرأ على مريض ليُشْفَى، فإن هذا لا بأس به، وقد قال رسول الله -صلى الله عليه وآله وسلم: «إن أحق ما أخذتم عليه أجرًا كتاب الله»، فيجب أن نعرف الفرق بين هذا وهذا بين من استأجر لثواب القراءة فلا ثواب له، ولا تحل الإجارة، ومن استأجر لنفع متعد كالتعليم والقراءة على المريض وما أشبه ذلك، فإن هذا لا بأس فيه.

مطالب مرتبط:

(۸۰۴) قرائت قرآن در تعزیه و دریا

آیا دریافت پول در قبال قرائت قرآن جایز است؟ آیا می‌توان در عزاداری‌ها کسانی را برای قرائت قرآن استخدام کرد؟

ادامه مطلب …

(۸۰۶) استخدام شخص در رمضان برای قرائت قرآن

استخدام کردن کسی برای اینکه در رمضان یا غیر رمضان قرآن بخواند و در قبال قرائتش مبلغی دریافت نماید، جایز نیست و شخص قاری و کسی که او را اجیر کرده، هر دو گنهکارند

ادامه مطلب …

(۸۰۳) دریافت پاداش برای قرآن خوانی در مراسمات

(۸۰۳) سوال: حکم شرع در مورد کسانی که در مراسم ازدواج، استخدام می‌شوند و برایشان خیمه‌ای زده می‌شود تا به صورت ساعتی در مقابل مبالغ بالا، قرآن بخوانند، چیست؟ این پدیده در بعضی جاها مشاهده می‌شود. آیا چنین کاری جایز است؟ جواب: شکی در این نیست هدایتی که رسول اللهﷺ آورده، بهترین هدایت است. شکی […]

ادامه مطلب …

(۸۰۱) حکم دریافت پول در قبال تلاوت قرآن

(۸۰۱) سوال: حکم مزد گرفتن در قبال تلاوت قرآن، به خصوص برای کسانی که در مناسبت‌ها قرآن می‎‌خوانند، چیست؟ جواب: تلاوت قرآن به خاطر دریافت پول حرام است. زیرا قرائت قرآن فقط برای تقرب است و دستمزد گرفتن در قبال هر عملی که برای تقرب باشد، حرام است. هر کسی به خاطر قرائتش دستمزد بگیرد، […]

ادامه مطلب …

(۸۰۵) دریافت دستمزد در مقابل قرائت قرآن

حکم دریافت پول در مقابل قرآن خوانی چیست؟ این کار حرام است و پول حاصله از این عمل، حلال نمی‌باشد. چرا که سود این کار همگانی نیست.

ادامه مطلب …

(۸۰۷) دریافت پاداش در قبال آموزش قرآن

(۸۰۷) سوال: آیا دریافت پاداش در قبال آموزش قرآن جایز است؟ جواب: گرفتن دستمزد در مقابل آموزش قرآن، جایز است. به دلیل این حدیث که رسول اللهﷺ فرمود: «بهترین چیزی که در مقابل آن دستمزد می‌گیرید، کتاب الله است».[۱] اما اینکه فقط شخص تلاوت کند و در قبال آن پول بگیرد، جایز نیست. زیرا قرائت […]

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه