دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۴۹۱) توضیح در مورد دیدن رسول الله ﷺ در خواب

(۴۹۱) سوال: نزد ما مردی وجود دارد که پیامبر ﷺ را در خواب دیده است و پیامبر ﷺ سخنانی را به او آموخته تا با آن دعا کند. وی پس از بیدار شدن از خواب، آن‌ دعا را چاپ و بین مردم منتشر کرده است؛ حکم این کار چیست؟

جواب:

از این قضیه، هیچ حكم شرعی گرفته نمی‌شود و سنت رسول الله ﷺ بلکه شریعت رسول الله ﷺ پیش از وفات ایشان کامل شده است؛ لذا بعد از وفات رسول الله ﷺ هیچ تشریعی ممکن نیست. اگر شخصی در خواب، شخصی را ببیند و بپندارد که رسول الله ﷺ است، وی رسول الله ﷺ نیست؛ بلکه آن شخصی که دیده است باید با ویژگی‌هایی که علما درباره‌ی رسول الله ﷺ نقل کرده‌اند مطابقت داشته باشد اما این که صرفا شخصی که خواب دیده گمان کند که این شخص، رسول الله ﷺ است دلیل نمی‌شود که وی واقعا رسول الله ﷺ باشد.

همچنین دعایی که این شخص، ادعا کرده است اگر قبلا در سنت وجود داشته که از سنت است؛ اما اگر چنان دعایی در سنت وجود نداشته باشد، چاپ و انتشار آن جایز نیست زیرا پس از وفات رسول الله ﷺ هیچ‌گونه تشریعی امکان‌پذیر نیست.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من حضرموت اليمن الجنوبي: عندنا رجل رأى النبي صلى الله عليه وسلم في المنام، وهو يعلمه كلمات، ويدعو بها، فلما أصبح قام بطبع هذا الدعاء، ووزعه على الناس. ما الحكم في هذا العمل؟

فأجاب -رحمه الله تعالى -: هذا العمل لا يؤخذ منه حكم شرعي، وسنة الرسول عليه الصلاة والسلام، بل شريعة الرسول صلى الله عليه وسلم كملت قبل موته – صلوات الله وسلامه عليه-، فلا تشريع بعد موت الرسول -عليه الصلاة والسلام – أبدا، والإنسان إذا رأى شخصا، ووقع في نفسه أنه الرسول صلى الله عليه وسلم فإنه لا يكون الرسول، بل لا بد أن يكون هذا الشخص الذي رآه الإنسان مطابقا لما نقله أهل العلم في صفة رسول الله صلى الله عليه وسلم وأما مجرد أن يقع في نفس النائم أن هذا رسول الله فهذا ليس دليلا على أنه رسول الله حقا.

ثم إن هذا الدعاء، الذي ادعاه هذا المدعي، إن كانت قد جاءت به السنة فهو سُنةٌ من قبل، وإن كانت السنة لم تأتِ به من قبل فإنه لا يجوز أن يطبعه ويوزعه؛ لأنه لا تشريع بعد وفاة الرسول -صلوات الله وسلامه عليه.-

مطالب مرتبط:

(۴۵۷) حکم مدح رسول الله ﷺ با زدن دف

این عمل، بدعت است و چه بسا مدیحه‌سرایی‌هایشان به حدّ کفر برسد؛ زیرا این مدیحه‌سرایان که رسول الله ﷺ را مدح می‌کنند گاهی ایشان را در جایگاه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ و حتی بیشتر قرار می‌دهند.

ادامه مطلب …

(۴۸۴) توضیح درباره بدعتی در مورد عده‌ی زنان

این کار بی‌تردید بدعت و شبیه رفتار زنان عهد جاهلیت است که زن پس از  گذشت یک سال از مرگ همسرش، مدفوع حیوانی را پرت می‌کرد که البته جایز نیست زن چنین کاری را انجام دهد.

ادامه مطلب …

(۴۴۵) حکم خواندن “دعای پیوند”

این دعاها هیچ اصل و دلیلی در سنت رسول الله ﷺ ندارد، صحیح نیست و پایبندی به آن‌ برای هیچ کس جایز نیست بلکه انجام آن به عنوان عبادت برای الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ جایز نیست...

ادامه مطلب …

(۴۶۴) حکم جشن مولودی برای بزرگداشت رسول الله ﷺ

جشن مولودی و تولد پیامبر ﷺ از نظر تاریخی درست نیست و از نظر شرعی نیز جایز نیست و بدعت است.

ادامه مطلب …

(۴۷۵) حکم زیارت بعضی از مساجد در ماه رجب

این برادرانم که این کار را انجام می‌دهند را نصیحت می‌کنم که خود را خسته نکنند و مالشان را در این راه تباه نکنند که فقط آنان را از الله دورتر می‌کند؛ بلکه همت و کوشش خود را در چیزی  مصرف کنند که مشروعيت آن در كتاب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ یا سنت رسول الله ﷺ ثابت شده باشد که همین برای مؤمن، کافی است.

ادامه مطلب …

(۴۵۴) حکم کسی که مدیحه‌سرایی برای پیامبر ﷺ یا صالحان را تجارتی برای خود قرار داده است

حرام است؛ مدیحه‌سرایی برای پیامبر ﷺ دو نوع است: اول: مدحی که سزاوار پیامبر ﷺ باشد و در آن غلو و زیاده‌روی نشود؛ دوم: مدحی که درباره‌ی رسول الله ﷺ باشد و به حد غلو و زیاده‌روی برسد که پیامبر ﷺ  از آن نهی نموده.

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه