دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۴۸۳) حکم قرار دادن هلال روی مناره‌ها و گلدسته‌ها

(۴۸۳) سوال: حکم قرار دادن هلال روی مناره‌ها و گلدسته‌ها چیست؟

جواب:

دوست دارم در پاسخ به این سؤال، سؤالی که قبلا از من پرسیده شده و به آن پاسخ داده‌ام را بخوانم که سؤال کننده می‌پرسد:

از برخی کارگران و بنایان که به سرزمین ما آمده‌اند درباره‌ی هلال‌هایی که روی مناره‌ها قرار داده می‌شود، پرسیدیم که آنان در سرزمینشان چگونه می‌سازند‌؟ در جواب گفتند: هلال در سرزمین ما بر معابد نصارى و گنبدهای قبوری که تعظیم می‌شود، قرار داده می‌شود. حال با این وضعیت، حکم قرار دادن آن بر مناره‌های مساجد مسلمانان چیست؟ لطفا پاسخ دهید، جزاکم الله خیرا.

چنین پاسخ دادم: (درباره‌ی قرار دادن هلال بر قبرهایی که تعظیم می‌شود، شيخ عبداللطيف بن عبدالرحمن بن حسن رَحِمَهُ‌الله از شيخ الإسلام ابن تيمية رَحِمَهُ‌الله در کتاب الدُرَر السَّنِیَّة (۱/۲۴۳) چنین نقل می‌کند: (آبادگران مقبره‌ها از غير الله می‌ترسند و به غیر او امید دارند تا حدی که گروهی از بدکاران و افرادی که بدون شرم، بین خودشان گناهان کبیره را مرتکب می‌شوند، هرگاه گنبد مقبره یا هلال بالای گنبد را می‌بیند از انجام کارهای زشت، می‌ترسد و یکی از آنان به دوستش می‌گوید: وای بر تو، این هلال گنبد است! یعنی از شخصی که زیر آن گنبد دفن شده، می‌ترسند و از کسی که آسمان‌ها و زمین را آفریده و هلال‌های ماه آسمان را برای بیان اوقات و زمان حج قرار داده است، ترسی ندارند).

می‌گویم: قرار دادن هلال بر معابد نصارى، عجیب و بعيد نیست؛ اما چنان که گفته می‌شود، آنان بر معابد خود، صلیب نصب می‌کنند، والله أعلم.

نصب هلال روی مناره‌ها، در بیشتر مناطق کشور، کاری جدید است. همچنین گفته شده است: برخی مسلمانان که از دیگران در قرار دادن چیزی بر معابد خود، تقلید کرده‌اند، هلال را در مقابل صلیب نصاری قرار داده‌اند؛ چنان که مراکز درمانی و کمک‌رسانی را هلال احمر نام نهاده‌اند در مقابل نصاری که آن را صلیب احمر نامیده‌اند. بنابراین نصب هلال روی مناره‌ها به خاطر این شبهه و برای جلو گیری از هدر دادن مال و وقت، جایز نیست.

(این فتوا در چهار رمضان سال ۱۴۱۳ هجری قمری صادر شده است). به نظرم ذکر همین فتوا برای پاسخ به این سؤال، کفایت می‌کند.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما حكم الهلال على المآذن، فقد سمعت بأن هذا أمر مبتدع؟

فأجاب رحمه الله تعالى: بالنسبة إلى هذا السؤال فأود أن أقرأ سؤالا وجه إلي وأجبت عنه، يقول السائل:

إننا تساءلنا مع بعض العمال القادمين إلى بلادنا في موضوع الأهلة التي توضع على المآذن عن كيفية وضعها في بلادكم، فأجابونا قائلين: إنها توضع في بلادنا على معابد النصارى، وقباب القبور المعظمة، أفتونا جزاكم الله خيرا، والحالة هذه عن وضعها على مآذن مساجد المسلمين؟

فأجبته أما وضع الهلال على القبور المعظمة فقد ذكر الشيخ عبد اللطيف بن عبد الرحمن بن حسن عن شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله في كتاب الدرر السنية ٢٤٣/١ ما نصه: «وعمار مشاهد القبور يخشون غير الله ويرجون غير الله، حتى إن طائفة من أرباب الكبائر، الذين لا يتحاشون فيما يفعلونه من القبائح إذا رأى أحدهم قبة الميت، أو الهلال الذي على رأس القبة، خشي من فعل الفواحش، ويقول أحدهم لصاحبه: ويحك، هذا هلال القبة. فيخشون المدفون، ولا يخشون الذي خلق السماوات والأرض، وجعل أهلة السماء مواقيت للناس والحج قلت وأما وضع الهلال على معابد النصارى فليس ببعيد، لكن قد قيل: إنهم يضعون على معابدهم الصلبان والله أعلم.

ووضع الأهلة على المنائر كان حادثًا في أكثر أنحاء المملكة، وقد قيل: إن بعض المسلمين الذين قلدوا غيرهم فيما يضعونه على معابدهم وضعوا الهلال بإزاء وضع النصارى الصليب على معابدهم، كما سموا دور الإسعاف بالهلال الأحمر، بإزاء تسمية النصارى لها بالصليب الأحمر، وعلى هذا فلا ينبغي وضع الأهلة على رءوس المنارات من أجل هذه الشبهة، ومن أجل ما فيها من إضاعة المال والوقت. وقد صدرت هذه الفتوى في الرابع من رمضان عام ثلاثة عشر وأربعمائة وألف». وأعتقد أنها كافية في جواب سؤال السائل.

مطالب مرتبط:

(۴۷۸) حکم دعا خواندن بعد از نماز فرض

دعا خواندن بعد از نماز فرض، بدعت است؛ زیرا پیامبر ﷺ این کار را انجام نداده است. انجام هر کاری به قصد عبادت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ که رسول الله ﷺ آن را انجام نداده و به آن امر نکرده باشد و ثابت نشده باشد که از شریعت او است، بدعت است.

ادامه مطلب …

(۴۴۶) حکم خواندن ذکر “يا لطيف” به صورت جماعی بعد از نماز

این کار بدعت است و جایز نیست؛ این بدعت را از کجا آورده است؟ آیا رسول الله ﷺ چنین می‌کرد؟ آیا ابوبکر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، عمر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، عثمان رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، علی رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ، ابن مسعود رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ و دیگر صحابه رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُم مردم را امر کردند که چنین بگویند؟

ادامه مطلب …

(۴۸۸) نهی از انجام بدعت‌ها

بر مؤمن واجب است هرگاه دلیل برایش واضح شد، روش خود را ترک کند اگر دلیل بر آن دلالت نداده است. بنابراین برای هیچ کس جایز نیست بنا بر آداب و رسوم قوم خود با دین الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ مخالفت کند.

ادامه مطلب …

(۴۷۵) حکم زیارت بعضی از مساجد در ماه رجب

این برادرانم که این کار را انجام می‌دهند را نصیحت می‌کنم که خود را خسته نکنند و مالشان را در این راه تباه نکنند که فقط آنان را از الله دورتر می‌کند؛ بلکه همت و کوشش خود را در چیزی  مصرف کنند که مشروعيت آن در كتاب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ یا سنت رسول الله ﷺ ثابت شده باشد که همین برای مؤمن، کافی است.

ادامه مطلب …

(۴۵۱) آیا مدح رسول الله ﷺ ثواب دارد و ترک آن، گناه است؟

مدح رسول الله ﷺ و برشمردن ویژگی‌های ستودنی و اخلاق برتر ایشان، امری پسندیده و مشروع است. اما خاص قرار دادن آن بدون دلیل شرعی به شب یا روز معین، بدعت است

ادامه مطلب …

(۴۳۳) دیدگاه فقهاء درباره‌ی بدعت

بدعت این است که انسان، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را با چیزی از اعتقاد، قول یا عمل عبادت کند که خود آن را تشریع نکرده است.....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه