دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۷۰) در امان ماندن از چشم‌ زخم

(۲۷۰) سوال:

چشم زخم حق است؛ انسان چگونه باید خود را از چشم زخم در امان نگه بدارد؟

جواب:

تردیدی نیست که چشم زخم حقیقت دارد اما برای در امان بودن از آن، دو راه پیشگیری و درمان وجود دارد.

برای پیشگیری: فرد باید اذکار و دعاهایی که در سنت آمده را زیاد تکرار نماید؛ مثل قرائت آية الكرسي، دو آیه‌ی آخر سوره‌ی البقره، سوره‌ی {قل هو الله أحد}، سوره‌ی {قل أعوذ برب الفلق} و سوره‌ی {قل أعوذ برب الناس}. همچنین اگر کسی را دید که از چشم زدن او می‌ترسد بگوید: «اللَّهُمَّ إنَّا نَجْعَلُكَ في نُحُورِهِمْ، وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ»: (ای الله! تو را در برابر آن‌ها قرار می‌دهیم و از شر آن‌ها به تو پناه می‌بریم) همچنین اگر کسی با چشمش به دیگران آزار می‌رساند یعنی دیگران را چشم می‌زند، هرگاه چیزی دید که در نظرش خوشایند بود باید دعای برکت نماید و بگوید: (بارک الله فیک) و عبارت‌هایی از این قبیل.

برای درمان چشم زخم بعد از وقوع آن نیز اسبابی جود دارد؛ از جمله: قرائت بر کسی ‌که چشم خورده است، همچنین به شخصی که چشم زده، دستور دهند که وضو بگیرد و آن چه از آب وضو که از او می‌ریزد را جمع کنند و بر فرد چشم ‌خورده بریزند و از آن بنوشد زیرا این از جمله اسباب از بین رفتن اثر چشم زخم از شخص مبتلا است.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل العين حق، فكيف يتقي الإنسان من العين؟

 فأجاب رحمه الله تعالى: العين حق، ولا شك فيها، ولكن للعين أشياء تقي، منها: دافعة ورافعة.

أما الأشياء الدافعة : فأن يكثر الإنسان من الأوراد التي جاءت بها السنة؛ مثل قراءة آية الكرسي، والآيتين من آخر سورة البقرة، و ﴿ قُلْ هُوَ اللهُ أَحدٌ ﴾ [الإخلاص:1] و ﴿ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴾ [الفلق : ١]، و﴿ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴾ [الناس: ١] ومنها: إذا رأى أحدًا يخاف عينه فليقل: اللهم إنا نجعلك في نحورهم، ونعوذ بك من شرورهم ومنها: إذا كان الإنسان من الذين يؤذون الناس بعينهم أي إذا كان عائنًا، فإنه إذا رأى ما يعجبه يبرك عليه فيقول: بارك الله فيك، وما أشبه ذلك.

أما معالجة العين بعد وقوعها -وهو دفعها – فله أسباب، منها: القراءة على الشخص المصاب بالعين، ومنها: أن يؤمر العائن بأن يتوضأ، ويؤخذ مما يتناثر من وضوئه فيصب على المصاب، ويشرب منه، فإن هذا من أسباب ارتفاع أثر العين عن المصاب.

مطالب مرتبط:

(۲۵۰) حکم ایمان به قضا و قدر

ایمان به قضا و قدر یکی از ارکان شش‌‌گانه‌ی ایمان است همان طور که پیامبر ﷺ به جبرئیل عَلَيْهِ‌السَّلَام پاسخ دادند...

ادامه مطلب …

(۲۱۸) آیا پل صراط از روی جهنم کشیده شده است؟

پل صراط - همان طور که سؤال کننده بدان اشاره کرد - حق است، اعتقاد به وجود آن نیز واجب است و از جمله چیزهایی است که اهل سنت و جماعت بدان اعتقاد دارند. پلی است که بر روی جهنم نصب شده، از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر است...

ادامه مطلب …

(۱۹۷) اعتقاد اهل سنت و جماعت درباره‌ی زندگانی برزخی

دیدگاه اهل سنت و جماعت درباره‌ی زندگانی برزخی این است که هرگاه انسان دفن شود و همراهانش به وی پشت کنند، دو فرشته نزدش می‌آیند، او را می‌نشانند و از سه چیز از او می‌پرسند: پروردگارت کیست؟ دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟....

ادامه مطلب …

(۲۴۶) آیا قضا و قدر به یک معنا هستند؟

بله، هرگاه قضا و قدر به صورت جدا ذکر شوند، به یک معنا هستند.....

ادامه مطلب …

(۲۵۵) حكم آرزوی مرگ کردن به خاطر مشکلاتی که انسان بدان دچار شده

شخصی که به مصیبتی دچار شده‌ باید بداند که مشکلاتش، کفاره و موجب بخشش گناهان او است زیرا شخص مؤمن دچار هیچ اندوه، مشکل و آزاری نمی‌شود مگر این که الله ù به خاطر آن مشکل، گناهانش را می‌بخشد حتی اگر خاری به بدنش فرو رود...

ادامه مطلب …

(۲۶۴) آیا کافر بودن کافران، از ازل برایشان نوشته و مقدر بوده است؟

عمل کافران نزد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ ثبت شده است؛ بد‌بخت در ازل نزد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بد‌بخت است و خوش‌بخت در ازل نزد الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ خوش‌بخت است...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه