دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۸۵) منظور از يأجوج و مأجوج چیست؟

(۱۸۵) سوال: منظور از يأجوج و مأجوج چیست؟ درباره‌ی آنان چه می‌دانید؟ آن گونه که در قرآن یاد شده‌اند.

جواب:

يأجوج و مأجوج دو قبیله از فرزندان آدم هستند همان‌ گونه که در حدیث رسول الله ﷺ یاد شده‌اند. در بعضی کتاب‌ها آمده است که برخی بسیار کوچک و کوتاه و برخی دیگر بزرگ هستند، برخی یک گوش را فرش کرده و دیگری را دور خود می‌پیچد و… که همه‌ی این‌ سخنان بی‌پایه و اساس است. آنان از جمله فرزندان آدم و با طبیعت انسان هستند؛ اما در زمان ذو القرنین می‌زیستند و در زمین فساد می‌کرده‌اند لذا همسایگانشان از ذوالقرنین خواستند که بینشان سدّی قرار دهد تا مانع از آمدن و خرابکاری آنان در سرزمین آنان شود. ذو القرنین نیز این کار را انجام داده و فرمود: {ءَاتُونِی زُبَرَ ٱلحَدِیدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَینَ ٱلصَّدَفَینِ قَالَ ٱنفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُۥ نَارا قَالَ ءَاتُونِی أُفرِغ عَلَیهِ قِطرا} [كهف ۹۶]: «قطعات بزرگ آهن برایم بیاورید، (و روی هم بچینید) تا وقتی‌که کاملاً میان دو کوه را برابر کرد. گفت: در آن بدمید. تا وقتی قطعات آهن را سرخ و گداخته کرد. گفت: مس ذوب شده برایم بیاورید. این کار را انجام دادند. يأجوج و مأجوج نتوانستند از آن سد بالا بروند و نه آن را سوراخ کنند» این‌ گونه بود که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ همسایگانشان را از شر آن‌ها در امان نگه داشت.

در آخر الزمان و بعد از نزول عیسی عَلَيْهِ‌السَّلَام، علیه مردم قیام می‌کنند و در زمین منتشر می‌شوند. عیسی بن مریم و مؤمنان را که در کوه طور همراهش هستند محاصره می‌کنند، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ کِرم‌هایی به گردن‌هایشان می‌افکند که گردن‌هایشان را می‌خورند و با هم می‌میرند؛ در نتیجه به مردار‌هایی تبدیل می‌شوند و الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ عیسی و یارانش را از شر آنان در امان می‌دارد.

***

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما المقصود بيأجوج ومأجوج؟ وماذا تعرفون عنهم، كما ورد ذكرهما في القرآن الكريم؟

فأجاب -رحمه الله تعالى-: المقصود بيأجوج ومأجوج أنهما قبيلتان من بني آدم، كما جاء في ذلك الحديث عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم، وما ورد في بعض الكتب من أن منهم القصير جدا والصغير، ومنهم الكبير، ومنهم الذي يفترش أذنا من أذنيه ويلتحف بالأخرى، وما أشبه ذلك، فكل هذه لا أصل لها، وإنما هم من بني آدم وعلى طبيعة بني آدم، لكنهم كانوا في وقت ذي القرنين، كانوا قوما مفسدين في الأرض، فطلب جيرانهم من ذي القرنين أن يجعل بينهم وبينهم حتى يمنعهم من الوصول إليهم وإفسادهم في أرضهم، وفعل ذلك وقال: ﴿ وَاتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ أَنفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ، نَارًا قَالَ اتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطرًا ﴾ [الكهف: ٩٦] ففعلوا، فما استطاعوا أن يظهروه وما استطاعوا له نقبا، فكفى الله جيرانهم شرهم.

ثم إنهم في آخر الزمان وبعد نزول عيسى -عليه الصلاة والسلام- يخرجون على الناس ويبعثون بمعنى أنهم يخرجون وينتشرون في الأرض، ويحصرون عيسى بن مريم والمؤمنين معه في جبل الطور، ثم يلقي الله -تبارك وتعالى- في رقابهم دودةً تأكل رقابهم، فيصبحون فَرْسَى -يعني: جمع فريسة، يعني: موتى – كلهم ميتة رجل واحد ويقي الله -سبحانه وتعالى- عيسى وأصحابه شرهم.

مطالب مرتبط:

(۲۷۴) چگونگی ابتلای انسان به چشم ‌زخم

چشم زخم، حقیقت دارد و واقع نیز شاهد این مسئله است. چشم زخم عبارت از خروج چیزی از انسان حسود است که به نعمتی که الله از فضل خویش به مردم عطا نموده حسد می‌ورزد...

ادامه مطلب …

(۲۰۳) آیا مؤمن منکر و نکیر را به همان شکلی می‌بیند که کافر می‌بیند؟

واضح است که مؤمن و کافر در مورد عذاب و نعمت قبر، یکسان نیستند؛ مؤمن در قبرش از نعمت برخوردار است، قبرش فراخ و نورانی می‌شود و دری به سوی بهشت برایش می‌گشایند اما کافر در قبرش عذاب می‌بیند...

ادامه مطلب …

(۲۱۲) عاقبت کودکانی که قبل از بلوغ و تکلیف از دنیا می‌روند

عاقبت فرزندان مؤمنان، بهشت است زیرا تابع پدران خود هستند....

ادامه مطلب …

(۲۲۳) آیا فرزند صالح در آخرت برای والدین خود شفاعت می‌کند؟

کودکانی که در کودکی از دنیا رفته‌اند از پیامبر ﷺ ثابت است که برای والدینشان حجاب و مانعی در برابر دوزخ می‌شوند اما فرزندان بالغ در صورتی ‌که به آنان اجازه داده شود، برای والدین خود شفاعت می‌کنند که دعا برای مرده، از جمله‌ی شفاعت است...

ادامه مطلب …

(۲۷۲) رقیه‌ی شرعی برای چشم ‌زخم

درمان چشم زخم این است که از فردی که چشم زده خواسته شود غسل کند و آب غسل که از بدنش می‌ریزد به بیمار داده می‌شود تا از آن بنوشد و روی خود بریزد که این از جمله راه‌های درمان است...

ادامه مطلب …

(۱۹۸) زندگانی برزخی چیست؟

عقیده‌ی آنان درباره‌ی زندگانی برزخی همان دلایلی است که در قرآن و سنت آمده که دلالت می‌دهد هر انسان با توجه به وضعیتش، از عذاب یا نعمت قبر برخوردار می‌شود....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه