دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۰۵) فرق بین اسماء و صفات الله

(۱۰۵) سوال: شیخ بزرگوار! می‌خواهم فرق بین اسماء و صفات الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را بدانم.

جواب:

فرق بین اسم و صفت مشخص است؛ مثلا وقتی گفتید: سمیع؛ پس سمیع اسم است و سمع، صفت است. وقتی گفتید: بصیر؛ پس بصیر، اسم است و بصر، صفت است. وقتی گفتید: العلیّ؛ العلیّ اسم است و علّو و بالا بودن صفت است. وقتی گفتید: حکیم؛ حکیم اسم است و حکمت صفت است.

فرقشان همین است؛ اسم چیزی است که الله به آن نامیده می‌شود و صفت چیزی است که الله با آن وصف می‌شود که این همان معنای قائم به ذات الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است. برخی صفات، صفات معانی نیستند؛ مثل دست: الله متعال دو دست دارد: ﴿بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء﴾ [مائدة: ۶۴] : (بلکه دو دست او گشاده است هرگونه بخواهد می‌بخشد) همچنین الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ دو چشم دارد؛ پیامبرﷺ فرمود: «إن الله ليس بأعور، ألا إن المسيح الدجال أعور العين اليمنى»۱(الله کور نیست؛ آگاه باشید که مسیح دجال، چشم راستش کور است) و چنین مواردی که در قرآن و سنت آمده است. پس این صفات و همانند آن، صفات معانی نیستند ولی صفاتی هستند که مسمای آن‌ها در ما، بخش و جزء است.

***


  1. [أخرجه البخاري: كتاب أحاديث الأنبياء، باب قول الله ﴿وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا﴾ [مريم: ١٦]، شماره ٣٤٣٩؛ مسلم: كتاب الإيمان، باب ذكر المسيح ابن مريم و المسيح الدجال، شماره ١٦٩] ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: فضيلة الشيخ أريد أن أعرف الفرق بين أسماء الله وصفاته مأجورين؟

فأجاب رحمه الله تعالى: الفرق بين الاسم والصفة ظاهر، فإذا قلت مثلا: السميع، فالسميع اسم والصفة السمع، وإذا قلت: البصير فالبصير اسم والصفة البصر، وإذا قلت العلي فالعلي اسم والعلو صفة، وإذا قلت: الحكيم فالحكيم اسم والحكمة صفة، وهلم جرا.

فهذا هو الفرق، فالاسم ما تسمى الله ،به والصفة ما اتصف الله به، وهي المعنى القائم بالله -عز وجل-.

وهناك صفات ليست صفات معانٍ مثل اليد، فلله تعالى يدان اثنتان، قال الله -تعالى-: ﴿بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاء﴾ [المائدة: ٦٤]. والعين، فلله -تعالى- عينان، كما قال النبي – عليه الصلاة والسلام-: «إِنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِأَعْوَرَ، أَلَا إِنَّ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ الْعَيْنِ الْيُمْنَى»، وما أشبه ذلك مما جاء في الكتاب والسنة، فهذه الصفات وأمثالها ليست صفات معانٍ، ولكنها صفات مسماها بالنسبة لنا أبعاض وأجزاء

مطالب مرتبط:

(۱۱۷) منظور از این کلام رسول اللهﷺ چیست: «إنما بعثت رحمة للعالمین»

توصیف پیامبرﷺ به رؤوف و رحیم در قرآن کریم آمده است؛ ولی مختص مؤمنان است؛ ولی به این معنی نیست که ایشان رحمت است؛ بلکه الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ به ‌وسیله‌ی ایشان به مخلوقاتش رحم و مهربانی نمود.

ادامه مطلب …

(۱۲۲) اثبات صفت علو برای الله عَزَّوَجَلَّ

علوّ و برتری الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ بر مخلوقاتش از قرآن، سنت، اجماع، عقل و فطرت ثابت است و ادله‌ی آن نیز متنوع است. تمام ادله‌ای که می‌توان با آن چیزی را اثبات نمود، بر این حقیقت دلالت دارد که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ برتر و بالای بندگانش است.

ادامه مطلب …

(۱۲۸) تصحیح بعضی شبهات در فهم آیات قرآن

مذهب اهل سنت و جماعت بر این است که الله را همان‌ گونه که خودش یا رسول اللهﷺ توصیف نموده بدون تحریف، وصف می‌نمایند بلکه کلام بر معنای ظاهری آن فهم و تفسیر می‌شود چون کسی که آن کلام را بیان نموده (الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ) به ذات خودش آگاه‌تر از دیگران است.

ادامه مطلب …

(۱۲۱) انواع استواء در لغت عرب

استواء در لغت عرب به صورت لازم و نیز به صورت متعدی به حرف جر و همراه با واو معیت می‌آید. سه حالت برای استواء وجود دارد: ....

ادامه مطلب …

(۱۲۴) بیان مکان الله عَزَّوَجَلَّ

ادله‌ی قرآن، سنت، اجماع، عقل و فطرت، اتفاق دارند که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آسمان است و با ذات و صفاتش در علو قرار دارد؛ اما باید دانست که وجود الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آسمان، به این معنا نیست که آسمان بر او سایه افکنده و احاطه دارد...

ادامه مطلب …

(۱۱۶) آیا درست است گفته شود اسماء الله و صفاتش از صیغه‌های مبالغه هستند؟

برخی از اسماء الله بر وزن صیغه مبالغه است و به معنای «کثرت و فراوانی» است؛ پس به این معنا نیست که در آن مبالغه‌ی غیر واقعی صورت می‌گیرد....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه