دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

۲۵ – چرخش خورشید به دور زمین

۲۵ – از شیخ رحمه الله در مورد چرخش خورشید به دور زمین سوال شد.

جواب دادند: ظاهر دلایل شرعی ثابت می‌کند که خورشید به دور زمین می‌چرخد، و به خاطر چرخش آن، شب و روز بر سطح زمین پشت سر هم می‌آیند. ما نمی‌توانیم جز با وجود دلیل قوی‌تری از این دلایل که به ما اجازه‌ی تاویل این دلایل از معنای ظاهری‌اش را بدهد، از ظاهر این ادله دست بکشیم. از دلایلی که دال بر چرخش خورشید به دور زمین هستند، که این چرخش سبب پشت سر آمدن شب و روز می‌شوند، این است:

۱ – الله تعالی از ابراهیم علیه السلام نقل می‌کند که در گفتگو با کسی که در مورد پروردگارش با او جدال می‌کرد، گفت: (فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ[۱])، یعنی: (همانا الله خورشید را از مشرق می‌آورد، پس تو آن را از مغرب بیاور). اینکه خورشید از سمت مشرق آورده می‌شود، دلیل آشکاری بر این است که به دور زمین می‌چرخد.

۲ – همچنین در مورد ابراهیم علیه السلام می‌گوید: (فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَاقَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ[۲])، یعنی: (پس آنگاه که دید خورشید در حال طلوع است، گفت: این پروردگار من است. زمانی که – خورشید – خاموش شد، گفت: ای قوم من، من از آنچه شما – برای الله – شریک قرار می‌دهیم بیزارم). در اینجا افول را به خورشید نسبت داده است، و آن را نسبت به خورشید ذکر نکرده است، و اگر زمین بود که به دور خورشید می‌چرخید، می‌فرمود: (پس زمانی که از خورشید دور شد).

۳ – الله تعالی می‌فرماید: (وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ[۳])، یعنی: (و خورشید را می‌دیدی که در هنگام طلوع، به سمت راست غارشان متمایل می‌گردد، و به هنگام غروب، به سمت چپ). در اینجا، میل کردن و چرخیدن را به خورشید نسبت داده، و این دلیلی بر حرکت آن است، و اگر حرکت از جانب زمین بود، می‌گفت: غارشان را از خورشید پنهان کرد. کما اینکه اضافه کردن طلوع و غروب به خورشید، دال بر این است که خورشید می‌چرخد، البته اگر چه دلالت آن کمتر از دلالت دو کلمه‌ی (تزاور)، و (تقرضهم) است.

۴ – الله تعالی می‌فرماید: (وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ[۴])، یعنی: (و او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید، هر یک در مداری شناورند). ابن عباس رضی الله عنهما می‌گوید: در محوری مانند محور دوک نخ ریسی می‌چرخند.

۵ – الله تعالی می‌فرماید: (يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا[۵])، یعنی: (شب را با روز می‌پوشاند که شتابان در پی آن می‌رود). در این آیه، شب را به گونه‌ای معرفی فرمود که در تعقیب روز است، و تعقیب شونده بعد از تعقیب کننده می‌آید، و برای همگان معلوم است که شب و روز تابع خورشید هستند.

۶ – الله تعالی می‌فرماید: (خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ[۶])، یعنی: (آسمان‌ها و زمین را به حق آفرید، شب را بر روز می‌پیچاند، و روز را بر شب می‌پیچاند، و خورشید و ماه را مسخّر گردانید. هر کدام تا زمانی معین در حرکتند، آگاه باشید که و پیروزمند آمرزنده است). آنجا که می‌فرماید: (شب را بر روز می‌پیچاند)؛ یعنی همانند پیچش عمامه، آن را دایره وار می‌چرخاند و این دلیل بر آن است که چرخش روز و شب بر زمین است و اگر زمین بود که می‌چرخید، می‌گفت «زمین بر شب و روز می‌چرخید»، و آنجا که فرموده: «هر کدام تا زمانی معین در حرکتند»، که بیانگر موضوع قبل از خود است، دلیل بر این است که خورشید و ماه جریانی حسی و مکانی دارد. زیرا تسخیر متحرک همراه با حرکتش، واضح‌تر از تسخیر شیء ثابتی است که حرکتی ندارد.

۷ – الله تعالی می‌فرماید: (وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا . وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا[۷])، یعنی: (قسم به خورشید و روشنی آن ، و قسم به ماه، هنگامی که بعد از آن، بیرون آید). (تلاها) به معنی “بعد از آن می‌آید” است، و این دلیلی بر حرکت و چرخیدن آن دو به دور زمین است و اگر زمین بود که دور آنها می‌چرخید، ماه بعد از خورشید نمی‌آمد. بلکه گاهی بعد از خورشید و گاهی بعد از زمین می‌آمد، زیرا خورشید بالاتر از آن است و استدلال به این آیه، نیازمند تامل است.

۸ – الله تعالی می‌فرماید: (وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ . وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ . لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ[۸])، یعنی: (و خورشید پیوسته به سوی قرارگاهش در حرکت است، این تقدیر الله پیروزمند و داناست. و برای ماه، منزل گاه‌هایی مقدر کرده‌ایم، تا چون شاخه‌ی کهنه‌ی خرما باز گردد. نه خورشید را سزد که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشی می‌گیرد، و هر یک در مدار خود شناورند). نسبت دادن حرکت به خورشید و آن را به اندازه قرار دادن، از جانب شخص قدرتمند و دارای علمی است که دلالت بر این دارد که این جریان کاملا حقیقی است، به گونه‌ای که اختلاف شب و روز و فصل‌ها بر آن مترتب می‌شوند. همچنین اندازه گیری منزل‌گاه‌های ماه دلالت بر حرکت آن در مدار مشخص خود دارد، و اگر زمین بود که می‌چرخید، اندازه گیری منزل‌گاه‌های آن از ماه بود و نه برای ماه. همچنین نفی رسیدن خورشید به ماه، و سبقت نگرفتن شب از روز، دلیل برحرکت منظمي از جانب خورشید و ماه و شب و روز است كه باهم تداخل ندارند.

۹ – رسول الله صلی الله علیه وسلم به ابوذر زمانی که خورشید غروب کرد، گفت: «آیا می‌دانی کجا می‌رود؟»، گفت: الله و رسولش داناترند. فرمود: «او می‌رود و در زیر عرش سجده می‌کند، و اجازه می‌گیرد و به او اجازه داده می‌شود، و همچنین اجازه می‌گیرد و به او اجازه داده نمی‌شود، و به او گفته می‌شود: برگرد از همانجایی که آمده‌ای؛ پس از مغربش طلوع می‌کند». متفق علیه.

آنجا که می‌فرماید: «برگرد از همانجایی که آمده‌ای؛ پس از مغربش طلوع می‌کند»، کاملا واضح است که دور زمین می‌چرخد و با چرخش آن، طلوع و غروب حاصل می‌شود.

۱۰ – احادیث زیادی که طلوع و غروب و زوال را به خورشید نسبت می‌دهند، کاملا واضح هستند که از خورشید سر می‌زنند نه از چرخش زمین به دور خورشید. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که الان به خاطر نمی‌آورم، اما آنچه را که بیان کردم، برای رساندن منظور، کافی است. والله الموفق.


[۱] – سوره بقره، آیه «۲۵۸».

[۲] – سوره انعام، آیه «۷۸».

[۳] – سوره کهف، آیه «۱۷».

[۴] – سوره انبیاء، آیه «۳۳».

[۵] – سوره اعراف، آیه «۵۴».

[۶][۶] – سوره زمر، آیه «۵».

[۷] – سوره شمس، آیات «۱و۲».

[۸] – سوره یس، آیات «۳۸تا۴۰».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

( 25 ) سئل فضيلة الشيخ : عن دوران الشمس حول الأرض ؟

فأجاب بقوله: ظاهر الأدلة الشرعية تثبت أن الشمس هي التي تدور على الأرض، وبدورتها يحصل تعاقب الليل والنهار على سطح الأرض وليس لنا أن نتجاوز ظاهر هذه الأدلة إلا بدليل أقوى من ذلك يسوغ لنا تأويلها عن ظاهرها. ومن الأدلة على أن الشمس تدور على الأرض دوراناً يحصل به تعاقب الليل والنهار ما يلي:

  1. قال الله تعالى عن إبراهيم في محاجته لمن حاجه في ربه : ( فإن الله يأتي بالشمس من المشرق فأت بها من المغرب‌) (سورة البقرة، الآية ” 258″). فكون الشمس يؤتى بها من المشرق دليل ظاهر على أنها التي تدور على الأرض.
  2. وقال أيضاً عن إبراهيم : ( فلما رأى الشمس بازغة قال هذا ربي هذا أكبر فلما أفلت قال : يا قوم إني بريء مما تشركون‌) (سورة الأنعام، الآية ” 78″). فجعل الأفول من الشمس لا عنها ولو كانت الأرض التي تدور لقال : ” فلما أفل عنها”.
  3. قال تعالى : ( وترى الشمس إذا طلعت تزاور عن كهفهم ذات اليمين وإذا غربت تقرضهم ذات الشمال) (سورة الكهف، الآية ” 17″) . فجعل الازورار والقرض من الشمس وهو دليل على أن الحركة منها ولو كانت من الأرض لقال :يزاور كهفهم عنها، كما أن إضافة الطلوع والغروب إلى الشمس يدل على أنها هي التي تدور وإن كانت دلالتها أقل من دلالة قوله: (تزاور)، ( تقرضهم ).
  4. وقال تعالى : ( وهو الذي خلق الليل والنهار والشمس والقمر كل في فلك يسبحون) (سورة الأنبياء، الآية ” 33″) قال ابن عباس رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُما: يدورون في فلكة كفلكة المغزل . اشتهر ذلك عنه.
  5. وقال تعالى : ( يغشي الليل النهار يطلبه حثيثاً‌) (سورة الأعراف، الآية “54”). فجعل الليل طالباً للنهار، والطالب مندفع لاحق، ومن المعلوم أن الليل والنهار تابعان للشمس.
  6. وقال تعالى:( خلق السماوات والأرض بالحق يكور الليل على النهار ويكور النهار على الليل وسخر الشمس والقمر كل يجري لأجل مسمى ألا هو العزيز الغفار) (سورة الزمر، الآية ” 5″). فقوله: (يكور الليل على النهار( أي يديره عليه ككور العمامة دليل على أن الدوران من الليل والنهار على الأرض ولو كانت الأرض التي تدور عليهما لقال : ” يكور الأرض على الليل والنهار” . وفي قوله : ( كل يجري لأجل مسمى ( المبين لما سبقه دليل على أن الشمس والقمر يجريان جرياً حسياً مكانياً لأن تسخير المتحرك بحركته أظهر من تسخير الثابت الذي لا يتحرك.
  7. وقال تعالى : (والشمس وضحاها . والقمر إذا تلاها) (سورة الشمس، الآيتان ” 1-2″). ومعنى ( تلاها ) أتى بعدها وهو دليل على سيرهما ودورانهما على الأرض ولو كانت الأرض التي تدور عليهما لم يكن القمر تالياُ للشمس بل كان تالياً لها أحياناً وتالية له أحياناً لأن الشمس أرفع منه والاستدلال بهذه الآية يحتاج إلى تأمل.
  8. وقال تعالى : ( والشمس تجري لمستقر لها ذلك تقدير العزيز العليم والقمر قدرناه منازل حتى عاد كالعرجون القديم . لا الشمس ينبغي لها أن تدرك القمر ولا الليل سابق النهار وكل في فلك يسبحون‌) (سورة يس، الآيتان “38-40”). فإضافة الجريان إلى الشمس وجعله تقديراً من ذي عزة وعلم يدل على أنه جريان حقيقي بتقدير بالغ، بحيث يترتب عليه اختلاف الليل والنهار والفصول ، وتقدير القمر منازل يدل على تنقله فيها ولو كانت الأرض التي تدور لكان تقدير المنازل لها من القمر لا للقمر . ونفي إدراك الشمس للقمر وسبق الليل للنهار يدل على حركة اندفاع من الشمس والقمر والليل والنهار.
  9. وقال النبي صلي الله عليه وسلم لأبي ذر رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ وقد غربت الشمس: ” أتدري أين تذهب؟” قال : الله ورسوله أعلم. قال : ” فإنها تذهب فتسجد تحت العرش فتستأذن فيؤذن لها، فيوشك أن تستأذن فلا يؤذن لها فيقال : : لها ارجعي من حيث جئت فتطلع من مغربها “. أو كما قال صلي الله عليه وسلم متفق عليه فقوله: ” ارجعي من حيث جئت، فتطلع من مغربها” ظاهر جداً في أنها تدور على الأرض وبدورانها يحصل الطلوع والغروب.
  10. الأحاديث الكثيرة في إضافة الطلوع والغروب والزوال إلى الشمس فإنها ظاهرة في وقوع ذلك منها لا من الأرض عليها.

ولعل هناك أدلة أخرى لم تحضرني الآن ولكن فيما ذكرت فتح باب وهو كاف فيما أقصد. والله الموفق.

مطالب مرتبط:

۲۲ – حکم کسی که ادعای علم غیب کند، چیست؟

حکم کسی که ادعای علم غیب کند، این است که کافر است؛ زیرا الله عز و جل را تکذیب نموده است. و الله عز و جل به پیامبرش دستور داده است تا به همه اعلان کند که هیچ کس در آسمان‌ها و زمین، جز الله، غیب نمی‌داند (النمل:۶۵)، بنا بر این کسی که ادعا کند علم غیب می‌داند، الله را در این خبر، تکذیب کرده است.

ادامه مطلب …

۲۴ – آیا چرخش زمین و چرخش خورشید به دور آن با آیات قرآن در تناقض است؟

این از اموری است که در قرآن و سنت، برای نفی یا اثبات آن هیچ چیزی نیامده است، و این به خاطر این است که این فرموده‌ی الله تعالی: «وَأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ» (یعنی: و در زمین، کوه‌های استوار افکند، تا شما را نلرزاند)، در مورد چرخش زمین، صریح نیست، و اگر چه عده‌ای برای چرخش زمین به این آیه استدلال می‌کنند.

ادامه مطلب …

۲۳ – آیا علم پزشکی جدید که جنس جنین را قبل از تولد تشخیص می‌دهد با آیه‌ی قرآن در تعارض است؟

توافق بین علم پزشکی الان که قادر به تشخیص پسر یا دختر بودن جنین است، و بین فرموده‌ی الهی چیست که می‌فرماید: «وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ»، (یعنی: و آنچه در رحم‌ها است را می‌داند)، و نیز آنچه در تفسیر طبری از مجاهد نقل شده که مردی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد نوزادی که زنش خواهد زایید سوال کرد، و الله عز و جل نیز این آیه را نازل کرد، و همچنین آنچه از قتاده رحمه الله نقل شده است، چگونه است؟ آنچه که این فرموده‌ی عام الهی: «مَا فِي الْأَرْحَامِ» را خاص می‌کند، چیست؟

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه