پرش به محتوا
یکشنبه 21 جمادیالثانی 1446
۲ دی ۱۴۰۳
22 دسامبر 2024
Whatsapp
Telegram-plane
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
جستجو ...
جستجو در: همه
شرح ریاض الصالحین
فتاوای شیخ ابن عثیمین
کتابخانه
رد شبهات خوارج
فتاوای اعتقادی
مورد یافت شد
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
کانالهای رسمی
Telegram-plane
Whatsapp
فتاوای اعتقادی و رد شبهات
فتاوای شیخ ابن عثیمین
شرح ریاض الصالحین
کتابخانه
درباره ما
فتاوای شیخ ابن عثیمین
←
کتاب عقیده
←
باب اهل سنت و جماعت
باب اهل سنت و جماعت
(۷) طائفهی منصوره
طائفهی منصوره همان اهل سنت و جماعت و همان فرقهی ناجیه (گروه نجاتیافته) میباشند؛ کسانی که در عقیده، گفتار و عمل بر آنچه رسول الله ﷺ و اصحابش رَضِيَاللهُعَنْهُم بودهاند هستند.
ادامه مطلب …
(۸) اهمیت جماعت در اسلام
جماعت در اسلام همان جمع شدن بر شریعت الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است که رسولالله ﷺ بدان امر نموده است، و این همان جماعتی است که بر انسان واجب است به آن بپیوندد.
ادامه مطلب …
(۹) گروه نجاتیافته کداماند؟
گروه نجاتیافته همان "جماعت" هستند که بر آنچه رسول الله ﷺ و اصحابش رَضِيَاللهُعَنْهُم از عقیده و قول و عمل بودهاند جمع میشوند.
ادامه مطلب …
(۱۰) معنای سلف
سلف بهمعنای گذشتگان است؛ هر گذشتهای به نسبت دیگری سلف است اما اگر لفظ سلف بهطور مطلق گفته شود منظور سه قرنِ برترییافته (صحابه، تابعین و اتباعِ تابعین) است.
ادامه مطلب …
(۱۱) منظور از میانهروی در دین
(میانهروی) در دین یا (وسطیّت) این است که انسان بین غلوّ و جفا قرار گیرد که این مسأله شامل امور علمی- اعتقادی و امور عملی- تعبّدی میشود. ضابطهی (میانهروی) : هرآنچه شریعت آورده میانه است و هرآنچه مخالف شریعت باشد میانه نیست، بلکه مایل و منحرف - بهسوی افراط یا تفریط - است.
ادامه مطلب …
(۱۲) حکم کسی که بگوید: (پرداختن به مسائل عقیده و توحید و مناقشات علمی سبب تفرقه و اتلاف نیرو، فکر و دعوت میشود)
تعمق در پرسیدنِ سؤال از مسائل عقیده از طریقهی سلف نیست بلکه بسیار از آن بر حذر میداشتهاند زیرا مسائل عقیده امور غیبی است که واجب است انسان - بدون پرداختن به کیفیت و حقیقت آن - بدان تسلیم شود.
ادامه مطلب …
(۱۳) حکم تَنَطُّع یا عمق گرایی در اسلام
سختگیری و ملزم کردن خویش به آنچه الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ امر ننموده همهاش هلاکت است اما بهترین روشِ و منش همان روشِ محمد ﷺ است.
ادامه مطلب …
(۱۴) سبب وجود عقیدهی صحیح و عقیدهی اشتباه
شایسته است بگوید: ضابطهی عقیدهی صحیح و عقیدهی فاسد چیست؟ جوابمان بر این سؤال چنین است: هر آنچه موافق روش و منهجی باشد که رسول الله ﷺ و اصحاب ایشان رَضِيَاللهُعَنْهُم بر آن بودهاند عقیدهای صحیح، و هرآنچه مخالف آنان باشد عقیدهای فاسد است.
ادامه مطلب …
(۱۵) نگاه صحیح به تاریخ اسلام
کتابهای تاریخ، گاهی حاوی این مسأله هستند که دلالت بر طعنه به صحابه – صراحتا یا غير مستقيم – دارد؛ بنابراین مؤمن باید از این گونه کتاب های تاریخ که وی را گمراه میکند دوری بجوید، و از الله یاری جسته میشود.
ادامه مطلب …