دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۱۸۳۳) حکم تعلل در خواندن نماز در وقتش

(۱۸۳۳) سوال: شوهرم سحری را در رمضان در نزدیکی ساعت ۳ صبح می‌کند و تا ساعت ۵ عصر می‌خوابد سپس نمازها را می‌خواند. آیا به کافر گفته می‌شود؟ و آیا با او ادامه بدهم؟

جواب:

او کافر نیست ولی گناه کار است و روزه اش بسیار ناقص است به این خاطر اللهÀ می‌فرماید: {یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ} [سوره البقرة: ۱۸۳] (ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما فرض شده است همان گونه که بر کسی‌که پیش از شما بودند؛ فرض شده بود، تا پرهیزگار شوید) و به خاطر فرموده‌ی رسول اللهﷺ که می‌فرماید:«مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ»[۱] (کسی که سخن دروغ و اعمال ناشایسته را ترک نکند. خداوند را به ترک خورد و نوش وی نیازی ندارد) و چه چیزی از ترک نماز بزرگ‌تر است؟ و این مرد شبیه کسی است که اللهÀ را به مسخره گرفته است، چگونه می‌داند که اللهÀ نماز را بر او واجب کرده و آن را در وقت‌های مشخصی قرار داده است و جایز نیست قبل و بعد آن چیزی که اللهÀ معین کرده است انجام دهد؟

سپس چگونه با روزه به الله نزدیک شود و او با ترک نماز از اللهÀ دور می‌شود؟ و این جابجا کردن امور و حقائق می‌باشد پس بر او واجب است که از این کار به سوی اللهÀ توبه کند عزم خود را صادقانه جزم کند که نماز را در وقتش با جماعت ادا کند و کسی که توبه کند اللهÀ توبه‌ی او را می‌پذیرد.


[۱] رواه البخاری (۱۹۰۳).

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

تقول السائلة: زوجي يتسحر في رمضان ما يقارب الساعة الثالثة صباحًا وينام حتى الخامسة عصرا، ثم يصلي الصلوات، فهل يسمى ذلك كافرًا؟ وهل أبقى عنده؟

فأجاب رحمه الله تعالى: ليس هذا بكافر، لكنه عاص، وصومه ناقص جدا، لقول الله تعالى: ﴿ يَأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴾ [البقرة: ١٨٣] ولقول النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل، فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه» وأي شيء أعظم من ترك الصلاة؟ وما هذا الرجل إلا شبيه بالمستهزئ بالله عز وجل، كيف يعلم أن الله أوجب عليه الصلاة وجعلها موقوتة بأوقات معلومة لا يجوز تقديمها عليها ولا يجوز تأخيرها عنها؟

ثم كيف يتقرب إلى الله تعالى بالصيام وهو يتباعد من الله في ترك الصلاة؟ هذا قلب للأمور وقلب للحقائق، فالواجب عليه أن يتوب إلى الله مما صنع، وأن يجدد عزيمة صادقة على أداء الصلاة في أوقاتها مع الجماعة، ومن تاب تاب الله عليه.

مطالب مرتبط:

(۱۸۳۰) حکم شخصی که بعضی نمازهای فرض را می‌خواند و بعضی دیگر را نمی‌خواند

در خطر بسیار عظیمی قرار دارد زیرا که بعضی از علما گفته‌اند کسی که حتی یک نماز را به عمد از وقتش خارج کند و آن را ترک کند کافر گشته است...

ادامه مطلب …

(۱۷۶۶) حکم دعا فرزند برای پدر تارک نماز

اگر پدر شما تا زمان مرگش نماز نمی‌خوانده برای شما حلال نمی‌باشد که برای او دعای مغفرت و رحمت کنی چون که او بر کفر مرده است...

ادامه مطلب …

(۱۸۲۳) حکم نماز نخواندن از روی جهل

نماز نخواندش از روی جهل بوده است و از روی سهل‌انگاری و کسالت نبوده است و مثل این حکم کفرش نمی‌شود و عقد نکاحش صحیح است...

ادامه مطلب …

(۱۷۶۷) حکم حج و روزه‌ شخص بی‌نماز

کسی که نماز را رها کرده هر آنچه از روزه، صدقه و حج انجام دهد از او قبول نمی‌باشد زیرا که شرط قبولی اعمال صالح این که شخص مسلمان باشد...

ادامه مطلب …

(۱۸۳۱) موقف شوهری كه همسرش در امر نماز سهل‌انگاری می‌کند

بر او واجب است که همسرش را به نماز امر کند و او را ادب کند تا این که نماز بخواند و اگر بر ترک نماز اصرار ورزید او کافر است العیاذ بالله و از دین اسلام خارج شده است....

ادامه مطلب …

(۱۸۲۸) حکم ترک کردن بعضی از نمازها به خاطر سنگینی شغل

اما نماز که در هیچ صورتی عذر به ترک آن نداری و بر تو واجب است که نماز خود را در وقتش بخوانی اگر چه با عوض کردن کارت باشد...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه