دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۷۰) در امان ماندن از چشم‌ زخم

(۲۷۰) سوال:

چشم زخم حق است؛ انسان چگونه باید خود را از چشم زخم در امان نگه بدارد؟

جواب:

تردیدی نیست که چشم زخم حقیقت دارد اما برای در امان بودن از آن، دو راه پیشگیری و درمان وجود دارد.

برای پیشگیری: فرد باید اذکار و دعاهایی که در سنت آمده را زیاد تکرار نماید؛ مثل قرائت آية الكرسي، دو آیه‌ی آخر سوره‌ی البقره، سوره‌ی {قل هو الله أحد}، سوره‌ی {قل أعوذ برب الفلق} و سوره‌ی {قل أعوذ برب الناس}. همچنین اگر کسی را دید که از چشم زدن او می‌ترسد بگوید: «اللَّهُمَّ إنَّا نَجْعَلُكَ في نُحُورِهِمْ، وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ»: (ای الله! تو را در برابر آن‌ها قرار می‌دهیم و از شر آن‌ها به تو پناه می‌بریم) همچنین اگر کسی با چشمش به دیگران آزار می‌رساند یعنی دیگران را چشم می‌زند، هرگاه چیزی دید که در نظرش خوشایند بود باید دعای برکت نماید و بگوید: (بارک الله فیک) و عبارت‌هایی از این قبیل.

برای درمان چشم زخم بعد از وقوع آن نیز اسبابی جود دارد؛ از جمله: قرائت بر کسی ‌که چشم خورده است، همچنین به شخصی که چشم زده، دستور دهند که وضو بگیرد و آن چه از آب وضو که از او می‌ریزد را جمع کنند و بر فرد چشم ‌خورده بریزند و از آن بنوشد زیرا این از جمله اسباب از بین رفتن اثر چشم زخم از شخص مبتلا است.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل العين حق، فكيف يتقي الإنسان من العين؟

 فأجاب رحمه الله تعالى: العين حق، ولا شك فيها، ولكن للعين أشياء تقي، منها: دافعة ورافعة.

أما الأشياء الدافعة : فأن يكثر الإنسان من الأوراد التي جاءت بها السنة؛ مثل قراءة آية الكرسي، والآيتين من آخر سورة البقرة، و ﴿ قُلْ هُوَ اللهُ أَحدٌ ﴾ [الإخلاص:1] و ﴿ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴾ [الفلق : ١]، و﴿ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴾ [الناس: ١] ومنها: إذا رأى أحدًا يخاف عينه فليقل: اللهم إنا نجعلك في نحورهم، ونعوذ بك من شرورهم ومنها: إذا كان الإنسان من الذين يؤذون الناس بعينهم أي إذا كان عائنًا، فإنه إذا رأى ما يعجبه يبرك عليه فيقول: بارك الله فيك، وما أشبه ذلك.

أما معالجة العين بعد وقوعها -وهو دفعها – فله أسباب، منها: القراءة على الشخص المصاب بالعين، ومنها: أن يؤمر العائن بأن يتوضأ، ويؤخذ مما يتناثر من وضوئه فيصب على المصاب، ويشرب منه، فإن هذا من أسباب ارتفاع أثر العين عن المصاب.

مطالب مرتبط:

(۲۶۱) آیا انسان به‌ خاطر اشتباهات و گناهانش بازخواست و مجازات می‌شود در حالی که برایش مقدر شده؟

بله، انسان به خاطر گناهانش مجازات می‌شود مگر این که گناهی غیر از شرک باشد که تحت مشيت و خواست الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ قرار دارد....

ادامه مطلب …

(۱۸۲) مسیح دجال کیست؟

مسیح دجال در آخر الزمان ظاهر می‌شود و ادعای ربوبیت می‌کند. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ نیز نشانه‌هایی به وی می‌دهد که سبب فتنه می‌شود تا آزمون و امتحانی از جانب الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ باشد.....

ادامه مطلب …

(۱۸۷) بیان شبهه‌ای در مورد برپایی قیامت

اسلام همه‌ی زمین را در برمی‌گیرد سپس از میان می‌رود، مؤمنان می‌میرند و فقط افراد شرور باقی می‌مانند که قیامت بر آنان بر‌ پا می‌شود....

ادامه مطلب …

(۲۰۹) آیا صحیح است که روز قیامت برای مؤمن آسان می‌شود؟

شکی نیست که از سختی آن روز برای مؤمن کاسته می‌شود تا این که بسیار آسان می‌گردد؛ آسانی آن روز به اندازه‌ی ایمان بنده خواهد بود زیرا پاداش از جنس عمل است.....

ادامه مطلب …

(۲۷۳) درمان شرعی برای برای کسی که مبتلا به چشم زخم شده است

درمان چشم زخم این است که از فردی که چشم زده خواسته شود غسل کند و آب غسل که از بدنش می‌ریزد به بیمار داده می‌شود تا از آن بنوشد و روی خود بریزد که این از جمله راه‌های درمان است....

ادامه مطلب …

(۲۴۱) آیا حور عین فقط خاص مردان است؟

بنا بر ادله‌ از قرآن و سنت، برخی احکام، خاص مردان و برخی دیگر خاص زنان است. بنابراین اگر دلیلی وجود داشته باشد که دلالت بر اختصاص مردان یا زنان به یک حکم باشد به اقتضای دلیل است....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه