دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۶۰) آیا انسان در اعمال خود اختیار دارد؟

(۲۶۰) سوال: آیا انسان مجبور است یا اختیار دارد؟

جواب:

می‌گویم: از خود بپرس: آیا زمانی که سؤال را در این ورقه نوشتی این کار به اختیار خودت بود یا کسی تو را مجبور کرد؟ اطمینان دارم که خواهد گفت: با اختیار خودم نوشتم؛ اما باید دانست که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ همان ذاتی است که اراده را در انسان آفریده است. الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ انسان را خلق نمود و و دو چیز را به عنوان درون او قرار داد که هر دو سبب وجود هستند:

اول: اراده: الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ انسان را با اراده قرار داده است.

دوم: قدرت: الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ انسان را قادر و توانا قرار داده است.

بنابراین وقتی انسان کاری انجام می‌دهد، به اراده و قدرت خود او است و ذاتی که اراده را در وجود انسان آفریده الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است و همان ذاتی است که توانایی و قدرت را در وی قرار داده است. این عبارت (مختار بودن) یا (مجبور بودن) اصطلاح جدیدی است که آن را از سلف صالح سراغ ندارم. بنابراین می‌گوییم: انسان اختیار دارد و عمل را با اراده و اختیار خود انجام می‌دهد اما این اختیار و اراده مخلوق و آفریده‌ی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است.

***


این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل من مكة المكرمة: هل الإنسان مسير أم مخير؟

فأجاب رحمه الله تعالى: أقول له: اسأل نفسك: هل أنت حينما كتبت هذه الورقة، وفيها السؤال هل فعلت ذلك باختيارك، أم أن أحدًا أجبرك؟ إنني أجزم جزماً أنه سيقول: كتبتها باختياري. ولكن ليعلم أن الله -سبحانه وتعالى- هو الذي خلق في الإنسان الإرادة الله تعالى خلق الإنسان، وأودع فيه أمرين، كلاهما سبب الوجود:

الأمر الأول: الإرادة: فالله تعالى جعل الإنسان مريدا.

الأمر الثاني: القدرة: فالله جعله قادرًا. فإذا فعل شيئًا فإنما يفعله بإرادته وقدرته، والذي خلق فيه الإرادة هو الله عز وجل، وكذلك الذي خلق فيه القدرة هو الله – عز وجل-.

وهذه الكلمة: «مخير» أو «مسير» هي كلمة حادثة لا أعلمها في كلام السابقين، وعلى هذا فنقول: إن الإنسان مخير يفعل الشيء باختياره وإرادته، ولكن هذا الاختيار والإرادة كلاهما مخلوقان الله عز وجل.

مطالب مرتبط:

(۲۵۸) آیا انسان می‌تواند انتخاب کند و بخواهد که خوب یا بد باشد؟

هدایت که در قرآن بیان شده به دو قسمت تقسیم می‌شود: اول: هدایت دلالت و بیان دوم: هدایت توفیق و ارشاد...

ادامه مطلب …

(۱۹۱) آیا میّت، سلام و کلام را می‌شنود؟

هر چند بگوییم که مرده می‌شنود، نمی‌تواند صدای خود را به دیگری برساند؛ یعنی اگر الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را نزد قبرش دعا کنید، امکان ندارد مرده به شما سودی برساند همان ‌گونه که اگر خودش را دعا کنید سودی ندارد.....

ادامه مطلب …

(۲۲۹) بیان بعضی احادیث دخول موحدان به بهشت

(۲۲۹ سوال: اهل سنت و جماعت اعتقاد دارند که سرانجام موحدان بهشت است؛ در حدیث آمده است: «لا يدخل الجنة قاطع رحم»: «کسی که پیوند خويشاوندی را قطع کند، وارد بهشت نمی‌شود»۱ همچنین: «لا يدخل الجنة نمّام»۲ : «سخن‌چين وارد بهشت نمی‌شود». آیا چنان که ظاهر این نصوص دلالت دارد، موحدان این دو گروه وارد […]

ادامه مطلب …

(۲۱۱) حکم شرع در مورد کودکی که عقب‌ مانده‌ی ذهنی متولد می‌شود

نوزادی که عقب ‌مانده‌ی ذهنی متولد می‌شود همان حکم دیوانه را دارد که مکلّف نیست لذا در روز قیامت محاسبه نمی‌شود؛ اما اگر والدینش یا یکی از آن‌ها مسلمان باشند، حکمش همان حکم پدر یا مادر مسلمان است...

ادامه مطلب …

(۲۳۶) آيا زن و شوهری که از صالحان باشند هرگاه وفات کنند و وارد بهشت شوند در بهشت هم زن و شوهر خواهند بود؟

بله، همین ‌طور است؛ وقتی زن و شوهر از اهل بهشت باشند و از دنیا بروند آن زن همسر آن مرد باقی می‌ماند....

ادامه مطلب …

(۲۴۴) عذاب شیاطین در قیامت چگونه است؟

آتشی که شیاطین با آن عذاب می‌‌شوند همان آتشی است که انسان‌‌های کافر با آن عذاب می‌گردند و فرقی ندارد. ...

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه