دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۲۲۸) : آیا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ روز قیامت دیده می‌شود؟

(۲۲۸) سوال: طلابی نزد ما هستند که در شرع، فقیه و دانا می‌باشند و می‌گویند: الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ روز قیامت دیده می‌شود؛ آیا این درست است؟ لطفا با دلیل از قرآن و سنت پاسخ دهید.

جواب:

دیدن الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در روز قیامت، درست است و از طریق قرآن، سنت و اجماع سلف ثابت است.

از جمله ادله‌ی این مسأله در کتاب الله، این فرموده‌ی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ  است که می‌فرماید: ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ * إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ﴾ [قيامة: ۲۲-۲۳]: «آن روز چهره‌هایی تازه و شاداب است؛ به ‌سوی پروردگارش می‌نگرد» ناضره‌ به معنای خوبی و تازگی و ناظره‌ به معنای نگاه کردن با چشم است؛ به همین دلیل «نگاه کردن» به «چهره‌ها» نسبت داده شده که در واقع محل چشمان است. به عبارت دیگر: الله نظر را به وجوه یعنی صورت‌ها نسبت داده که محل چشم است.

همچنین فرموده‌ی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ: ﴿لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ ﴾ [يونس: ۲۶]: « کسانی ‌که خوبی کردند، نیکوترین پاداش و افزون بر آن دارند» پیامبر ﷺ حُسْنَى را به بهشت، و زِيَادَة را به نگاه کردن به صورت الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ تفسیر نمود.

همچنین فرموده‌ی الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ: ﴿كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ﴾ [مطففين: ۱۵]: «هرگز چنین نیست (که آن‌ها می‌پندارند) بی‌گمان آن‌ها در آن روز از (دیدار) پروردگارشان یقیناً محروم هستند» این یکی از مجازات‌های بدکاران است و بدین معنا است که درست کاران الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را می‌بینند؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ وقتی بدکاران را در حال خشم و ناخشنودی، از چیزی بازداشته چنین فهمیده می‌شود که در حال خوشنودی، درستکاران را باز نمی‌دارد.

همچنین فرموده‌ی الله: ﴿لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ﴾ [ق: ۳۵]: «هر چه بخواهند در آن جا برای آن‌ها فراهم است و در نزد ما افزون بر این است» که این چهارمین آیه است. شایسته است مَزِيد به همان چیزی تفسیر شود که زِيَادَة بدان تفسیر شد: ﴿لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ﴾ [يونس: ۲۶]: «کسانی ‌که خوبی کردند، نیکوترین پاداش افزون بر آن دارند» پیامبر ﷺ که داناترین فرد امت به سخنان الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ است، زِيَادَة را به نگاه کردن به چهره‌ی الله تفسیر نمود. در سنت نیز احادیث در این مسأله از پیامبر ﷺ به تواتر رسیده است که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در روز قیامت با چشم دیده می‌شود؛ از جمله فرموده‌ی پیامبر ﷺ‌: «إنَّكُمْ سَتَرَونَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا القَمَرَ، لا تُضَامُونَ في رُؤْيَتهِ، فَإنِ اسْتَطَعْتُمْ أنْ لا تُغْلَبُوا عَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا، فَافْعَلُوا»: «قطعاً شما پروردگارتان را می‌بینید؛ همان‌ گونه که این ماه را می‌بینید و در دیدن آن، ازدحام نمی‌کنید؛ پس اگر توانستید، نماز قبل از طلوع خورشید و نماز قبل از غروب آن را به جا بیاورید آن را به جای آورید» نماز قبل از طلوع خورشید، نماز صبح است و نماز قبل از غروب خورشید، نماز عصر است. این دو، از سایر نمازها فضیلت بیشتری دارند و از همین‌ رو پیامبر ﷺ فرمود: «مَن صَلَّى الْبَرْديْنِ دَخَلَ الجَنَّةَ»۱ «هرکس نماز صبح و عصر را بخواند، وارد بهشت می‌شود» پیامبر ﷺ در احادیث دیگر، با تصریح کامل و رسا بیان نمود: «إِنَّكُمْ تَرَوْنَ رَبَّكُمْ عِيَانًا كَمَا تَرَوْنَ الشَّمْسَ فِي الظَّهِيرَةِ لَيْسَ دُونَهَا سَحَابٌ»: «شما پروردگار خود را به طور آشکار با چشمانتان می‌بینید؛ همان‌ طور که خورشید را در روز روشن می‌بینید و ابری جلوی آن نیست».

 اجماع سلف در این باره، مشهور است و بر کسی پنهان نیست؛ به همین خاطر برخی علماء تصریح نموده‌اند که هرکس دیدن الله در بهشت را انکار کند، کافر است؛ زیرا قرآن و سنت را تکذیب و با اجماع سلف مخالفت کرده است. حال آن که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: ﴿وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا﴾ [نساء: ۱۱۵]: «هر کس پس از آن ‌که هدایت -و راه حق- برایش روشن شد با پیامبر مخالفت کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی کند، ما او را به آن چه پیروی کرده، واگذاریم و او را به جهنم می‌اندازیم و بد جایگاهی است» اگر دعا برای منکران را بر نفرین آنان ترجیح نمی‌دادیم، می‌گفتیم: از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌خواهیم که منکران رؤیت خویش را از دیدن خود در آخرت محروم نماید ولی چنین ترجیح نمی‌دهیم بلکه می‌گوییم: از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ برای هر کس که در این امر، دچار اشکال شده طلب هدایت می‌کنیم و از الله برایش می‌خواهیم به آن چه در قرآن و سنت آمده ایمان آورده و اقرار کند.

عجیب است که برخی دیدن الله در آخرت را با شبهاتی که از قرآن و سنت می‌آورند یا با شبهات عقلی انکار می‌کنند که پایه و اساس درستی ندارد؛ برخی می‌گویند: دیدن الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آخرت غیرممکن است؛ زیرا موسیعَلَيْهِ‌السَّلَام گفت: ﴿قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي﴾ [أعراف: ۱۴۳]: «گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان بده تا به تو بنگرم. فرمود: هرگز مرا نخواهی دید. ولی به کوه بنگر؛ اگر در جایش ثابت ماند، تو مرا خواهی دید» استدلالشان این است که لّن به معنای هرگز و مفهوم ابدی بودن دارد و تأبید (ابدی بودن) به معنای عام و شامل بودن در دنیا و آخرت می‌باشد. پس: لَن تَرَانِي (هرگز مرا نخواهی دید) یعنی در دنیا و در آخرت.

شکی نیست که این شبهه، تلبیس و خطا است زیرا موسی از الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ فقط دیدن در آن لحظه را خواست؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ به او فرمود: ﴿لَن تَرَانِي وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ﴾ [أعراف: ۱۴۳]: «فرمود: هرگز مرا نخواهی دید؛ ولی به کوه بنگر؛ پس اگر در جایش ثابت ماند، تو مرا خواهی دید. پس چون پروردگارش بر کوه تجلی کرد، آن را متلاشی و هموار ساخت و موسی بیهوش افتاد. وقتی به هوش آمد، گفت: تو پاک و منزهی، من به سوی تو بازگشتم و من نخستین مؤمنان هستم» درخواست موسی برای دیدن الله، به معنای امکان و شدنی بودن آن است؛ زیرا اگر عقلاً ممکن نبود، موسی عَلَيْهِ‌السَّلَام آن را درخواست نمی‌کرد اما انسان به خاطر محدودیت و ناتوانی، نمی‌تواند در دنیا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ را ببیند. به همین خاطر پیامبر ﷺ فرمود: «واعلموا أنكم لَن تَرَوا رَبَّكُم حَتّى تَمُوتُوا»: «بدانید که پرودگارتان را نمی‌بینید تا این که بمیرید» [تخریجش پیشتر بیان شد] این فرمایش بدین معنا است که الله وقتی بر کوه تجلی نمود، کوه هموار گردید؛ پس جسم انسان ضعیف، چگونه می‌تواند در مقابل دیدن الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در این دنیا استوار و پا برجا بماند؟ وضعیت انسان در آخرت، با دنیا متفاوت است و اموری در آخرت رخ می‌دهد که در دنیا محال است: مانند نزدیک شدن خورشید به اندازه‌ی یک میل که اگر این در دنیا اتفاق می‌افتاد قطعا زمین و هر آنچه بر آن قرار دارد می‌سوخت، مردم در محل وقوف با هم متفاوت هستند؛ عرق می‌کنند و در عرق کردن با هم فرق دارند. برخی از آن‌ها عرقشان تا قوزک‌ پایشان می‌رسد، برخی تا زانوهایشان و برخی هم به پهلوهایشان می‌رسد. چنین حالتی در دنیا ممکن نیست؛ اما در آخرت ممکن می‌شود. مردم بر پل صراط راه می‌روند؛ پلی که در صحیح مسلم چنین توصیف می‌شود: «أدقُّ مِنَ الشَّعرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّيفِ»۲ : «باریک‌تر از مو و برنده‌تر از شمشیر است» امری که در دنیا ممکن نیست و در آخرت ممکن می‌شود. مردم پنجاه هزار سال می‌ایستند و نمی‌خورند و نمی‌آشامند در حالی که پابرهنه، عریان و ختنه نشده هستند؛ این حالت در دنیا محال است و در آخرت ممکن می‌شود.

پس وقتی دیدن الله در دنیا امکان ندارد، لازمه‌اش این نیست که در آخرت ممکن نباشد. تفسیر لَن به هرگز و تأبید نیز ادعایی نادرست است؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در مورد یهودیان دوزخی می‌فرماید که آن‌ها به خاطر کردارشان، هرگز آرزوی مرگ نمی‌کنند و درباره‌ی اهل دوزخ فرموده است: ﴿وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ﴾ [زخرف: ۷۷]: «فریاد می‌زنند: ‌ای مالک! پروردگارت ما را بمیراند» یعنی ما را هلاک سازد و بمیراند تا از عذابش خلاص شویم؛ اما این امر برایشان امکان نیافت: ﴿قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ﴾ [زخرف: ۷۷]: «می‌گوید: بی‌گمان شما ماندنی هستید» از همین ‌رو ابن مالك رَحِمَهُ‌الله در الكافية گفته است:

وَ مَن رَأَى النَّفيَ بِلَن مُؤَبـَّـدا             فَقَولَه اردُد وَ سِواهُ فَاعضُدا

و هرکس نفی با (لَن) را برای ابد بداند، پس سخن او را نپذیر و حامی و طرفدار دیگری (دیدگاه مخالفش) باش.

از اعتقادات واجب نزد سلف این است که انسان ایمان داشته باشد که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در روز قیامت دیده می‌شود؛ ولی چه وقت دیده می‌شود؟ وقتی اهل بهشت وارد بهشت شدند، الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ چنان که بخواهد و هر وقت که بخواهد، برای آن‌ها مکشوف می‌گردد. بنابراین او را در عرصات قیامت و صحرای محشر می‌بینند و کافران او را نمی‌بینند. مؤمنان و منافقان او را می‌بینند سپس الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از منافقان پنهان می‌شود.

بنابراین بر ما واجب است ایمان بیاوریم که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در روز قیامت، حقیقتاً با چشم دیده می‌شود. اگر کسی بگوید: وقتی دیده شود، آیا ادراک می‌شود؟ همان ‌طور که بیننده صورت دیده شده را در می‌یابد؟ می‌گوییم: خیر، امکان ندارد که ادراک شود؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ می‌فرماید: ﴿لَّا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ﴾ [أنعام: ۱۰۳]: «چشم‌ها او را در نمی‌یابند و او چشم‌ها را در می‌یابد و او باریک‌بین آگاه است» عجیب است که منکران رؤیت الله در آخرت، به این آیه استدلال کرده‌اند اما این استدلال عجیبی است؛ زیرا آیه بر رؤیت الله بیشتر از دیده نشدن وی دلالت دارد و دلیلی برای دیده نشدن الله در قیامت، در این آیه نیست؛ زیرا الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ فقط ادراک را نفی کرده که ادراک خاص‌تر از دیدن است. نفی أخص مستلزم نفی أعم نیست بلکه مقتضی وجود أعم است؛ بنابراین نفی ادراک دلیل بر وجود اصل دیدن است و به همین خاطر، سلف این آیه را از ادله‌ی ثبوت دیدن الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آخرت قرار داده‌اند که استدلال درست و واضحی است.

***


  1. [تخریج بخاري: كتاب مواقيت الصلاة، باب فضل صلاة الفجر، رقم (٥٧٤) / مسلم: كتاب المساجد، باب فضل صلاتي الفجر و العصر، رقم (٦٣٥»] ↩︎
  2. [تخریج مسلم: كتاب الإيمان، باب معرفة طريق الرؤية، رقم (١٨٣»] ↩︎

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

 يقول السائل: لدينا طلاب متفقهون في الشرع، ويقولون بأن الله -عز وجل- سيرى يوم القيامة، فهل هذا صحيح؟ أرجو الإفادة مع الدليل من الكتاب والسنة.

فأجاب رحمه الله تعالى: رؤية الله تعالى يوم القيامة صحيح ثابت – بالقرآن والسنة وإجماع السلف.

فمن أدلة ذلك في كتاب الله قول الله -تبارك وتعالى -: ﴿ وُجُوهٌ يَوْمَذٍ نَاضِرَةٌ إلَى رَتِهَا نَاظِرَةٌ [القيامة: ۳۲-۲۳] فناضرة الأولى بمعنى حسنة، وناظرة الثانية من النظر بالعين، ولهذا أضيف النظر إلى الوجوه التي هي محل الأعين.

ومن ذلك قول الله تبارك وتعالى-: ﴿ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ ﴾ [يونس: ٢٦] فقد فسر النبي صلى الله عليه وسلم الحسنى بالجنة، والزيادة بالنظر إلى وجه الله -عز وجل-.

و من ذلك قول الله -تبارك وتعالى -: ﴿ كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَذٍ مَحْجُوبُونَ ﴾ [ المطففين: ١٥] يعني في ذلك الفجار، وهذا دليل على أن الأبرار يرون الله -عز وجل، لأن الله تعالى لما حجب هؤلاء في حال سخط كان المفهوم أن الله تعالى لا يحجب هؤلاء في حال الرضا، أعني: الأبرار.

ومن ذلك قول الله تبارك وتعالى، وهي الآية الرابعة: ﴿ لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ ﴾ [ق: ٣٥] فإن المزيد ينبغي أن يفسر بما فسرت به الزيادة في قوله تعالى: ﴿ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ ﴾ [يونس: ٢٦]، والذي فسر الزيادة بأنها النظر إلى وجه الله هو النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-، ولا شك أن النبي أعلم الناس بمراد الله تعالى في كلامه.

و أما السنة: فالأحاديث في ذلك متواترة عن النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-، فقد تواتر عن النبي صلى الله عليه وسلم أن الله يرى بالعين يوم القيامة، فمن ذلك قول النبي صلى الله عليه وسلم: «إنكم سترون ربكم كما ترون القمر ليلة البدر، لا تضامون في رؤيته، فإن استطعتم ألا تغلبوا على صلاة قبل طلوع الشمس وصلاة قبل غروبها فافعلوا» والصلاة التي قبل طلوع الشمس هي صلاة الفجر، والتي قبل غروبها هي صلاة العصر، وهاتان الصلاتان أفضل الصلوات، ولهذا قال عليه الصلاة والسلام: «من صلى البردين دخل الجنة» و وقد صرح النبي صلى الله عليه وسلم في أحاديث أخرى تصريحا بالغًا من أقوى التصريحات فقال: «إنكم سترون ربكم يوم القيامة عيانًا ،بأبصاركم كما ترون الشمس صحوا ليس دونها سحاب».

 و أما إجماع السلف: فهو أمر مشهور لا يخفى على أحد، ولهذا صرح بعض العلماء بأن من أنكر رؤية الله في الجنة فهو كافر، لأنه كَذَّبَ القرآن والسنة، وخالف إجماع السلف وقد قال الله تعالى: ﴿ وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا نَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴾ [النساء : ١١٥] ولولا أننا نفضل الدعاء للمنكرين على الدعاء عليهم لقلنا: نسأل الله تعالى أن يحتجب عمَّن أنكروا رؤيته في الآخرة، ولكننا لا نفضل ذلك، بل نقول: نسأل الله تعالى الهداية لمن التبس عليه الأمر، وأن يقر ويؤمن بما جاء في الكتاب والسنة.

و العجب أن من الناس من ينكر رؤية الله في الآخرة بشبه يأتي بها من القرآن والسنة، أو بشبه عقلية لا أساس لها من الصحة، فمنهم من قال: إن رؤية الله تعالى غير ممكنة في الآخرة، لأن موسى عليه الصلاة والسلام- قال: ﴿قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَينِي وَلَكِن أَنْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ، فَسَوْفَ تَركني ﴾ [الأعراف: ١٤٣] وقرروا دليلهم ذلك بأنّ (لن) تفيد التأبيد، والتأبيد يقتضي أن يكون هذا عاماً في الدنيا والآخرة، فيكون قوله: لن تراني، أي في الدنيا وفي الآخرة. ولا شك أن هذا لبس وتلبيس وتخبيط، لأن موسى إنما سأل الله الرؤية في تلك الساعة، بدليل أن الله تعالى قال له: ﴿لَن تَرَينِي وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَينِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكَّا وَخَرَ مُوسَى صَعِقَا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ ﴾ [الأعراف: ١٤٣]، وسؤال موسى الرؤية يدل على إمكانها، إذ لو لم تكن ممكنة عقلا ما سألها موسى – عليه الصلاة والسلام-، لكن الإنسان في الدنيا لا يستطيع أن يرى الله عز وجل، وذلك لقصوره وضعفه، ولهذا قال النبي عليه الصلاة والسلام واعلموا أنكم لن تروا ربكم حتى تموتوا»، ويدل لهذا أن الله تعالى لما تجلى للجبل اندك الجبل وهو الحجر الأصم، فكيف يمكن الجسم ابن آدم الضعيف أن يثبت لرؤية الله -عز وجل- في هذه الدنيا؟

أما في الآخرة فشأنها غير شأن الدنيا، وفي الآخرة من الأمور ما لا يمكن إطلاقا في الدنيا: دنو الشمس قدر ميل يوم القيامة، لو حدث ذلك في الدنيا لاحترقت الأرض ومن عليها كون الناس في الموقف يختلفون، يعرقون فيختلفون في العرق، منهم من يصل إلى كعبيه، ومنهم من يصل إلى ركبتيه، ومنهم من يصل إلى حِقْوَيْه، هذا أمر لا يمكن في الدنيا، لكنه في الآخرة ممكن كون الناس يمشون على الصراط ، وهو كما جاء في مسلم بلاغًا أدق من الشعر وأحد من السيف»  أمر لا يمكن في الدنيا، ويمكن في الآخرة، كون الناس يقفون خمسين ألف سنة لا يأكلون ولا يشربون، حفاة عراة غرلا، هذا لا يمكن في الدنيا وأمكن في الآخرة. فإذا كانت رؤية الله في الدنيا لا تمكن فإنه لا يلزم من ذلك ألا تمكن في الآخرة، وأما دعواهم أن (لن) تفيد التأبيد فدعوى غير صحيحة، فإن الله تعالى قال في أهل النار: إنهم لن يتمنوا الموت أبدًا بما قدمت أيديهم، قال ذلك في اليهود، وقال عن أهل النار يوم القيامة: ﴿ وَنَادَوْا يَمْلِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ ﴾ [الزخرف: ٧٧] أي: ليهلكنا ويمتنا حتى نستريح، فهنا تمنوا الموت وسألوا الله تعالى أن يقضي عليهم، ولكن لا يتسنى لهم ذلك: ﴿ قَالَ إِنَّكُم مَّكِنُونَ ﴾ [الزخرف: ٧٧]، ولهذا قال ابن مالك رحمه الله في الكافية:

                   و من رأى النفي بلن مؤبدا                                   فقوله اردد وسواه فاعضدا

المهم أن من العقيدة عند السلف الواجبة أن يؤمن الإنسان بأن الله تعالى يرى يوم القيامة، ولكن متى يُرَى؟ يُرى في الجنة إذا دخل أهل الجنة الجنة، فإن الله تعالى يكشف لهم كما شاء ومتى شاء وكيف شاء، فيرونه في عرصات القيامة، لا يراه الكافرون يراه المؤمنون والمنافقون، ثم يحتجب الله تعالى عن المنافقين.

والخلاصة: أنه يجب علينا أن نؤمن بأن الله تعالى يُرَى يوم القيامة رؤية حق بالعين، فإن قال قائل: وإذا رُني هل يدرك كما يدرك الرائي وجه مرئيه؟ قلنا: لا، لا يمكن أن يدرك، لأن الله تعالى قال: ﴿ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَرَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ ﴾ [الأنعام: ١٠٣]، والعجب أن المنكرين لرؤية الله في الآخرة استدلوا بهذه الآية على أنه لا يرى، وهو استدلال غريب، فإن الآية تدل على أنه يُرى أكثر مما تدل على أنه لا يرى، بل إنه ليس فيها دلالة إطلاقًا على أنه لا يُرى، لأن الله تعالى إنما نفى الإدراك، والإدراك أخص من الرؤية، ونفي الأخص لا يستلزم نفي الأعم، بل إنما يقتضي وجود الأعم، فنفي الإدراك دليل على وجود أصل الرؤية، ولهذا جعل السلف هذه الآية من الأدلة على ثبوت رؤية الله عز وجل في الآخرة، وهو استدلال صحيح واضح.

مطالب مرتبط:

(۱۸۰) علامات کوچک قیامت

ظاهرا منظور، نشانه‌های قیامت است که بعضی از آن‌ها اتفاق افتاده و بعضی در آینده اتفاق می‌افتد. از جمله نشانه‌های قیامت که به وقوع پیوسته‌، بعثت رسول الله ﷺ به عنوان آخرین پیامبر است...

ادامه مطلب …

(۲۴۶) آیا قضا و قدر به یک معنا هستند؟

بله، هرگاه قضا و قدر به صورت جدا ذکر شوند، به یک معنا هستند.....

ادامه مطلب …

(۲۷۱) درمان شرعی برای شخص مبتلا به چشم‌ زخم

درمان چشم زخم این است که از فردی که چشم زده خواسته شود غسل کند و آب غسل که از بدنش می‌ریزد به بیمار داده می‌شود تا از آن بنوشد و روی خود بریزد که این از جمله راه‌های درمان است....

ادامه مطلب …

(۲۱۰) سوالی در مورد حساب در روز قیامت

وظیفه‌ی انسان در قبال امور غیبی، تسلیم و فراگرفتن این امور بر معنای ظاهری آن است بدون این که زیاده ‌روی نماید یا تلاش کند بین آن امور و امور دنیوی، مقایسه نماید زیرا امور آخرت مانند امور دنیا نیست هر چند که در اصل معنا شبیه است و با آن مشارکت دارد؛ اما بین دنیا و آخرت، تفاوت بزرگی وجود دارد.....

ادامه مطلب …

(۲۵۷) انسان اختیار دارد یا مجبور است؟

اگر فعل انسان به اختیار خودش نبود مجازات کردن وی به خاطر گناهان، ظلم و ستم بود حال آن که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ از هر ظلمی پاک و منزه است. چه بسیار است آیاتی که الله سُبْحَانَهُ‌وَتَعَالَىٰ در آن اعمال را به انسان نسبت داده است؛

ادامه مطلب …

(۲۶۹) آیا آیات قرآنی خاصی برای رقیه‌ کردن شخص مبتلا به چشم ‌زخم وجود دارد؟

در این مورد چیزی نمی‌دانم اما همان‌ طور که بیان شد، آية الكرسی پیشگیری و حفاطت می‌کند....

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه