(۱۱۸) سوال: حکم نامگذاری به اسمهایی که از اسماء و صفات الله است (مثل رؤوف، عزیز، جبار و…) چیست؟ جایز است یا کسانی که چنین نامهایی دارند باید نام خود را تغییر دهند؟
جواب:
نامگذاری به اسماء الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ به دو شکل است:
شکل اول: این اسمها با «الـ» بیاید یا این که هدف از اسم، همان صفتی باشد که بر آن دلالت میکند؛ در این حالت هیچ کس غیر از الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ به آن نامگذاری نمیشود. نامگذاری به العزیز، السید، الحکیم و … درست نیست. فقط الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ به این اسمها نامگذاری میشود. همچنین وقتی هدف از اسم، همان صفتی باشد که بر آن دلالت دارد؛ هرچند که دارای «الـ» نباشد؛ به این دلیل که پیامبرﷺ کنیه ابو الحکم را تغییر داد. چون صحابه برای قضاوت به او مراجعه میکردند که پیامبرﷺ فرمود: فقط الله حَکَم است و حُکم برای او است و کنیهی او را به نام فرزند بزرگش شُرَیح تغییر داد و ابو شریح گذاشت. این فرموده بدین معنا است که ممنوع است کسی به یکی از اسماء الله نامگذاری شود و هدف، معنای همان صفت باشد چون این نامگذاری به طور کامل، مطابق با اسماء الله سُبْحَانَهُوَتَعَالَىٰ است. شکل دوم: فرد به اسم بدون «الـ» نامگذاری شود و هدف، معنای صفت نباشد که در این صورت اشکالی ندارد. همانند: حَکم و حکیم. نام یکی از صحابه حکیم بن حزام بود که پیامبرﷺ به او فرمود: «لا تبع ما لیس عندک»۱: «آنچه را نزد تو نیست، نفروش» این دلیلی است بر این که هرگاه هدف از اسم، معنای صفت نباشد اشکالی ندارد. اما در اسمهایی مانند جبار، شایسته نیست شخص به آن نامگذاری شود هر چند که معنای صفت مدّ نظر نباشد؛ چون این اسم در شخص تأثیر میگذارد و نوعی برتری و استکبار بر مخلوقات در او رخ میدهد. بنابراین شایسته است از اسمهایی که گاهی بر شخص تأثیر میگذارد پرهیز شود. الله اعلم.
***
- [تخریج احمد ۳/۴۰۲؛ ابوداود: کتاب الاجارة، باب فی الرجل یبیع ما لیس عنده، شماره ۳۵۰۳.] ↩︎