دوشنبه 22 جمادی‌الثانی 1446
۳ دی ۱۴۰۳
23 دسامبر 2024

(۷۱۸) حکم کالبد شکافی در دانشکده‌ها

(۷۱۸) سوال: حکم اسلام در مورد کالبد شکافی جسد مردگان برای تشریح چیست؟ چنان که می‌دانید این کار در دانشکده‌های پزشکی مرسوم است.

جواب:

شکی نیست که تشریح میت مسلمان جایز نیست. چون حرمت او پس از مرگ، مثل حرمتش در زمان حیات است. ابو داود در حدیثی با سند صحیح از رسول اللهﷺ روایت کرده که: «شکستن استخوان مرده مانند شکستن استخوانش در زمان حیات است».[۱] این حدیث دلالت دارد که تعرض به میت با تشریح جسد یا شکستن استخوان و امثال آن، حرام است.

اما آن کس که حرمت ندارد، جای ملاحظه دارد؛ می‌شود گفت: تشریحش حرام است. زیرا رسول اللهﷺ فرموده‌اند: «مُثله نکنید».[۲] نیز می‌شود گفت: تشریحش جایز است، چون به قصد مثله کردن نیست، بلکه برای مصلحت است. فرق است بین اینکه هدف از تشریح، مثله کردن و دل خنک کردن باشد، یا اینکه به خاطر مصلحتی باشد و نه برای دل خنک کرد. والله اعلم.

***

[۱] مسند احمد: (ج۶، ص۱۰۰). سنن ابوداود: کتاب الجنائز، باب الحفاریجد العظم، حدیث شماره (۳۲۰۷). سنن ابن ماجه: کتاب الجنائز، باب النهی عن کسر عظام المیت، حدیث شماره (۱۶۱۶)، از ام المومنین عایشه رضی الله عنها با این لفظ: «كَسْرُ عَظْمِ الْمَيِّتِ كَكَسْرِهِ حَيًّا».

[۲] مسند احمد: (ج۴، ص۲۴۰)، از یعلی بن مُرَّة ثقفی رضی الله عنه با این لفظ: «لَا تُمَثِّلُوا».

این صفحه را به اشتراک بگذارید

مشاهده‌ی اصل متن عربی

يقول السائل: ما حكم الإسلام في تشريح جثث الموتى من أجل الدراسة عليها، كما هو معمول به في كليات الطب الموجودة؟ فأجاب رحمه الله تعالى: لا شك أن الميت المسلم لا يجوز تشريحه، وذلك لأن حرمته ميتا كحرمته حيا، كما ورد في حديث رواه أبو داود بإسناد صحيح أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «كسر عظم الميت ككسره حيا»، وهذا يدل على تحريم التعرض له بتشريح أو تكسير أو نحوه.

أما من لا حرمة له فإنه محل نظر، قد نقول : إنه محرم، لأن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن التمثيل، قال: «لا تمثلوا»، وقد نقول: إنه جائز، لأنه لا يقصد به التمثيل، وإنما يقصد به مصلحة، وفرق بين أن نَقْصِدَ التَّمْثِيلَ والتَّشَفْي، وبين أن نقصد مصلحة بدون قصد التشفي. والله أعلم.

مطالب مرتبط:

(۶۰۶) علمی که در قرآن و احادیث ذکر شده

(۶۰۶) سوال: منظور از علمی که احادیث و آیات قرآن آمده، چیست؟ جواب: علمی که شریعت اهل آن را مورد تمجید قرار داده و به آن تشویق نموده، علم به احکام الهی وقبل از آن آگاهی نسبت به الله سبحانه و تعالی است؛ یعنی علم به اسماء وصفات والای او، و افعال نیکو و پسندیده‌ی […]

ادامه مطلب …

(۶۲۸) چه کنم؟با پدرم زندگی کنم یا تحصیل؟

(۶۲۸) مردی پرسیده که با پدرش زندگی می‌کند و محل کارش در شهر مجاورشان است و او هر روز تردد می‌کند. می‌گوید: گاهی به این فکر می‌کنم که نزدیک محل کارم جایی را برای سکونت پیدا کنم تا بتوانم در حلقات علمی که در این شهر برگزار می‌شود، شرکت کنم. به من چه نصیحتی می‌کنید؟ […]

ادامه مطلب …

(۶۴۹) سوال: کتاب‌های مفید برای طالب علم متوسط

(۶۴۹) سوال: مطالعه‌ی چه کتاب‌هایی را به طالب علمی که در اواسط طلب علم است، توصیه می‌کنید؟ جواب: اول از هر چیز می‌گویم: هیچ کتابی بهتر و برتر از قرآن نیست. بنا بر این به برادرانم توصیه می‌کنم که به قرآن عنایت ورزیده، آن را حفظ کرده و بفهمند و به آن عمل نمایند. منهج […]

ادامه مطلب …

(۶۸۲) کتاب (العواصم من القواصم) ابن العربی

(۶۸۲) سوال: جناب شیخ! نظر شما در مورد کتاب «العواصم من القواصم» نوشته‌ی ابوبکر بن العربی رحمه الله چیست؟ جواب: «العواصم من القواصم» کتاب خوبی است و مطالعه‌ی آن مفید است. *** تعداد بازدید: ۴

ادامه مطلب …

(۷۰۸) کتابهای مهم برای زن دعوتگر

(۷۰۸) سوال: به زنی که می‌خواهد طالب علم باشد چه کتاب‌هایی را توصیه می‌کنید؟ آیا فقط خواندن آنها کفایت می‌کند یا اینکه باید آنها را حفظ کند؟ چگونه یک زن می‌تواند طالب علم باشد؛ خصوصا اگر نزد مشایخ یا خانم‌های عالمه، درس نخوانده باشد؟ جواب: مهم‌ترین کتابی که باید آن عنایت ورزیده و معنایش را […]

ادامه مطلب …

(۷۱۰) اطاعت از مادر برای دختر

(۷۱۰) سوال: دختری می‌خواهد به کلاس حفظ قرآن برود. اما مادرش به او اجازه نمی‌دهد. آیا باید از مادرش اطاعت کند یا به کلاس حفظ برود؟ کدام بهتر است؟ جواب: اطاعت از مادر بهتر است. خصوصا که وقتی دختر از خانه خارج شود، باید مسیری را بپیماید و از آنجا که رسول اللهﷺ در مورد […]

ادامه مطلب …

کُتُب سِتّة:  شش کتاب اصلی احادیث اهل سنت و جماعت:

صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ابو داود
جامع ترمذی
سنن نسائی
سنن ابن ماجه