۱۱۷۴- وعن عبد الله بن سلامٍ رضي الله عنه أنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ: «أيُّهَا النَّاسُ أفْشُوا السَّلامَ، وَأطْعِمُوا الطَّعَامَ، وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ، تَدْخُلُوا الجَنَّةَ بِسَلاَمٍ». [ترمذي، این حدیث را روایت کرده و گفته است: حسن صحیح میباشد].( )
ترجمه: عبدالله بن سلام رضي الله عنه میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای مردم! سلام گفتن را رواج دهید؛ – به نیازمندان- غذا دهید؛ و شبهنگام، در حالی که مردم خوابیدهاند، نماز بخوانید تا بهسلامتی( )وارد بهشت شوید».
شرح
نووی رَحِمَهُالله در فضیلت شبزندهداری، حدیثی بدین مضمون آورده است که عبدالله بن سلام رضي الله عنه میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای مردم! سلام گفتن را رواج دهید…». گفتنیست: اگر ابتدای متن خطابِ دینی، با ندا باشد، این، بیانگر اهمیت موضوع است؛ زیرا ندا برای آگاه ساختن مخاطب و جلبِ توجهِ او به موضوع میباشد. در اینکه سخنی را بدون صدا زدنِ مخاطب بگویید یا اینکه مخاطب را صدا بزنید و سپس حرفتان را به او بگویید، تفاوت فراوانی وجود دارد و اگر خطابتان به شنونده، با ندا همراه باشد، رساتر است و توجهِ شنونده را بیشتر جلب میکند.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «ای مردم! سلام گفتن را رواج دهید…». سلام، یک سخنِ دو طرفه است که میان سلامکننده و پاسخدهنده، رد و بدل میشود. شایسته است که انسان به کسی که سزاوار سلام است، سلام نماید؛ چه او را بشناسد و چه نشناسد. گفتنیست: مسلمانی که قهر کردن با او جایز نیست، همان کسیست که سزاوار است تا به او سلام دهیم. لذا آغازگر سلام به کافر یا غیرمسلمان نباشید و همچنین به کسی که به اسلام منتسب است، اما بدعتِ کفرآمیزی دارد، ابتدا سلام نکنید. زیرا شایستهی سلام نیست. از اینرو پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «لا تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى بِالسَّلامِ».( ) یعنی: «شما، ابتدا به یهود و نصارا سلام نکنید». بهعبارت دیگر، آغازگر سلام کردن به آنها نباشید.
شایسته است که سلامکننده، با صدای بلند سلام کند تا صدایش شنیده شود؛ نه اینکه از درونِ بینیِ خود سلام بگوید. متأسفانه برخی از مردم، غرور دارند و خود را تافتهی جدابافتهای از دیگران میپندارند و هنگام سلام کردن، آنقدر آهسته و از درونِ بینیِ خود سلام میگویند که صدایشان بهسادگی شنیده نمیشود.
لذا مفهوم ترویجِ سلام، این است که با صدای بلند و رسا، بگویید: السلام علیک.
علما گفتهاند: هنگامیکه انسان به میان گروهی میرود که برخی از آنها خوابیدهاند، نباید آنقدر بلند سلام کند که خفتگان بیدار شوند یا آنقدر آهسته که افراد بیدار نشنوند.
عبارتِ پسندیده برای سلام کردن، این است که اگر طرفِ مقابل، یک نفر میباشد به او بگویید: «السلام علیک» و اگر جماعت یا گروهی باشند، بگویید: «السلام علیکم». و اگر گروهی از زنان بودند، بگویید: «السلام علیکن». یعنی متناسب با مخاطبِ خود، سلام کنید. سلام کردن، بدین معناست که برای طرفِ مقابل دعای سلامتی میکنید. لذا سلام، وقت یک خوش و بش یا خوشآمدگویی نیست؛ بلکه دعای سلامتی نیز میباشد. گویا برایش دعا میکنید که الله متعال او را از هرگونه آفتی، از جمله گناه و معصیت و بیماریهای رفتاری و قلبی و نیز بیماریهای جسمی و از آفات مربوط به آبرو، مصون بدارد. از اینرو اگر بهجای عبارتِ سلام که ذکر شد، صد بار عبارتهایی از این قبیل بگویید که «خوش آمدی» یا «زنده باشید، بفرمایید»؛ این، نه کافیست و نه سلام بهشمار میآید. الله متعال میفرماید:
﴿وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٖ فَحَيُّواْ بِأَحۡسَنَ مِنۡهَآ أَوۡ رُدُّوهَآ﴾ [النساء : ٨٦]
و هنگامی که به شما سلام میگویند، بهتر یا همانند آن پاسخ دهید.
این فرمانِ الاهی هم شاملِ عبارتِ سلام میشود و هم شاملِ روشِ سلام گفتن که باید رسا باشد. لذا اگر در جوابِ سلامِ شخصی، هزار بار بگویید: «خوش آمدید» یا در جوابِ سلامش چنین عبارتهایی را بر زبان بیاورید، گویا جواب سلامش را ندادهاید و از اینرو گنهکارید؛ در صورتیکه گفتنِ «وعلیکالسلام»، کافیست.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم در ادامهی این حدیث فرمود: «- به دیگران- غذا دهید» که این، علاوه بر خانواده و زیردستانِ انسان، شاملِ نیازمندان نیز میشود. البته تأمین نیازهای خانواده و نزدیکان، بر کمک کردن به بینوایان برتری دارد. زیرا غذا دادن به خانواده، بر انسان، واجب است و انجامِ عمل واجب، از پرداختن به نوافل برتر میباشد؛ زیرا در حدیث قدسی آمده است که الله متعال میفرماید: «مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ».( ) یعنی: «محبوبترین چیز نزد من که بندهام با آن به من تقرب و نزدیکی میجوید، اعمالیست که بر او فرض کردهام».
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «و شبهنگام، در حالی که مردم خوابیدهاند، نماز بخوانید…». الله متعال ما را در جرگهی شبزندهداران قرار دهد. خوابِ شب، بهویژه پس از نیمهشب لذت فراوانی دارد؛ اما کسی که در دلِ شب، در حالی که همه خوابیدهاند، از بستر نرم و گرم برخیزد و برای الله عزوجل نماز بگزارد یا با تلاوتِ کلام الاهی به او نزدیکی بجوید و یا خاشعانه دست به دعا بردارد، با سلام و استقبالِ گرم فرشتگان، وارد بهشت خواهد شد. شاهدِ موضوع، همین بخش حدیث است که رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «و شبهنگام، در حالی که مردم خوابیدهاند، نماز بخوانید تا بهسلامتی وارد بهشت شوید». بدین سان رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم قیام شب را یکی از اسباب ورود به بهشت برشمرد. لذا کسی که شبانگاهان به عبادتِ الله بپردازد، با سلامِ گرمِ فرشتگان وارد بهشت میگردد؛ همانگونه که الله عزوجل میفرماید:
﴿وَٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ يَدۡخُلُونَ عَلَيۡهِم مِّن كُلِّ بَابٖ ٢٣ سَلَٰمٌ عَلَيۡكُم بِمَا صَبَرۡتُمۡۚ فَنِعۡمَ عُقۡبَى ٱلدَّارِ ٢٤﴾ [الرعد: ٢٣، ٢٤]
و فرشتگان (برای خوشآمدگویی) از هر دری نزدشان میآیند (و میگویند:) سلام بر شما بهپاس شکیبایی و صبرتان. پاداش این سرا چه نیکوست!
لذا از این حدیث چنین برمیآید که شبزندهداران بدون هیچ رنج و عذابی، با سلامتیِ کامل به بهشت میروند. در این حدیث به سه سبب از اسباب ورود به بهشت تصریح شده است. از الله متعال میخواهیم که به ما توفیق دهد تا به این سه رهنمود ارزشمند عمل کنیم؛ و از او میخواهیم که ما را در جرگهی کسانی قرار دهد که با سلامتی وارد بهشت میشوند؛ بهیقین الله بر هر کاری تواناست.