۹۱۴- وعن أَبي سعيد الخدري وأبي هريرة رضي الله عنهما: أنَّهُمَا شَهِدَا عَلَى رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم أنّه قَالَ: «مَنْ قَالَ: لا إله إِلا اللهُ وَاللهُ أكْبَرُ، صَدَّقَهُ رَبُّهُ فَقَالَ: لا إله إِلا أنَا وأنَا أكْبَرُ. وَإِذَا قَالَ: لا إله إِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، قَالَ: يقول: لا إله إلا أنَا وَحْدِي لا شَريكَ لِي. وَإِذَا قَالَ: لا إله إِلا اللهُ لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ، قَالَ: لا إله إِلا أنَا لِيَ المُلْكُ وَلِيَ الحَمْدُ. وَإِذَا قَالَ: لا إله إِلا اللهُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا باللهِ، قَالَ: لا إله إِلا أنَا وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بي» وَكَانَ يقُولُ: «مَنْ قَالَهَا في مَرَضِهِ ثُمَّ مَاتَ لَمْ تَطْعَمْهُ النَّارُ». [ترمذي، این حدیث را روایت کرده و گفته است: حدیثی حسن میباشد.]([۱])
ترجمه: ابوسعید خدری و ابوهریره رضي الله عنهما گواهی دادهاند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «هر کس بگوید: لا إله إِلا اللهُ وَاللهُ أكْبَرُ،([۲]) پروردگارش او را تصدیق میکند و میفرماید: معبود راستینی جز من نیست و من، بزرگترینم. و آنگاه که بنده میگوید: لا إله إِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ،([۳]) – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من وجود ندارد و من یکتا هستم و شریکی ندارم. و هنگامی که – بنده- میگوید: لا إله إِلا اللهُ لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ،([۴]) – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من وجود ندارد؛ فرمانروایی و ستایش، از آنِ من است. و چون – بنده- میگوید: لا إله إِلا اللهُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا باللهِ،([۵]) – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من نیست؛ هیچ بازدارندهای (از گناه) و هیچ نیرویی (برای اطاعت) جز به خواست و توفیقِ من وجود ندارد». پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمود: «هرکس در بیماریاش این را بگوید و سپس بمیرد، طعمهی آتش (دوزخ) نمیشود».
شرح
این، آخرین حدیثیست که مؤلف در باب: «آنچه با آن برای بیمار دعا میشود»، آورده است. احادیثی که پیشتر ذکر شد، دربارهی دعاهایی بود که عیادتکننده بر بیمار میخوانَد؛ اما این حدیث، بیانگرِ دعاییست که خودِ بیمار میخوانَد. در این حدیث آمده است که ابوسعید خدری و ابوهریره رضي الله عنهما میگویند: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «هر کس بگوید: لا إله إِلا اللهُ وَاللهُ أكْبَرُ، پروردگارش او را تصدیق میکند و میفرماید: معبود راستینی جز من نیست و من، بزرگترینم. و آنگاه که بنده میگوید: لا إله إِلا اللهُ وَحدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من وجود ندارد و من یکتا هستم و شریکی ندارم. و هنگامی که – بنده- میگوید: لا إله إِلا اللهُ لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ، – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من وجود ندارد؛ فرمانروایی و ستایش، از آنِ من است. و چون – بنده- میگوید: لا إله إِلا اللهُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا باللهِ، – الله متعال- میفرماید: معبود راستینی جز من نیست؛ هیچ بازدارندهای (از گناه) و هیچ نیرویی (برای اطاعت) جز به خواست و توفیقِ من وجود ندارد». پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمود: «هرکس در بیماریاش این را بگوید و سپس بمیرد، طعمهی آتش (دوزخ) نمیشود». یعنی: خواندنِ این دعا، یکی از اسبابِ محفوظ ماندنِ انسان از آتشِ دوزخ میباشد؛ لذا شایسته است که انسان، این را حفظ کند و در بیماریاش، آن را همواره بر زبان بیاورد تا بهخواستِ الله متعال ختمِ بهخیر شود.
([۱]) صحیح الجامع، از آلبانی رَحِمَهُالله، ش: ۳۱۷.
([۲]) ترجمه: معبود راستینی جز الله نیست و الله از هرچیز و هرکس، بزرگتر است.
([۳]) ترجمه: معبود راستینی جز الله نیست و او یکتاست و شریکی ندارد.
([۴]) ترجمه: معبود راستینی جز الله وجود ندارد؛ فرمانروایی و ستایش، از آنِ اوست.
([۵]) ترجمه: معبود راستینی جز الله نیست؛ هیچ بازدارندهای (از گناه) و هیچ نیرویی (برای اطاعت) جز به خواست و توفیقِ الله وجود ندارد.