۶۰۹- وعن أَنس رضي الله عنه قال: إِنْ كَانَتِ الأَمَةُ مِن إِمَاءِ المَدِينَةِ لَتَأْخُذُ بِيَدِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله و سلم فَتَنْطَلِقُ بِهِ حَيثُ شَاءَت. [روایت بخاري]([۱])
ترجمه: انس رضي الله عنه میگوید: «چهبسا کنیزی از کنیزان مدینه، دستِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را میگرفت و او را به هر جا که میخواست، میبُرد».
([۱]) صحیح بخاری، ش: ۶۰۷۲ بهصورتِ معلّق؛ آلبانی رحمه الله در مختصر الشمائل، ذیل حدیث شمارهی ۲۸۵ میگوید: «مسلم، این حدیث را در کتاب الفضائل، ش: ۷۶، بهصورت متصل ذکر کرده است».
شرح
مؤلف رحمه الله این احادیث را در کتاب ریاضالصالحین در باب تواضع و فروتنی ذکر کرده است؛ از جمله حدیث عیاض بن حمار رضي الله عنه که میگوید: رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «الله به من وحی نمود که نسبت به یکدیگر فروتن باشید». یعنی هرکس، دیگری را مثلِ خود بداند و در برابرش گردنکشی و تکبر نکند. عادتِ سلف رحمهمالله، این بود که کوچکتر از خود را چون فرزندِ خویش میدانستند و بزرگتر از خود را همانند پدرشان، و همسالان خود را مانند خویش قلمداد میکردند؛ از اینرو به بزرگتر از خود با دیدهی احترام مینگریستند و به کسی که پایینتر یا کوچکتر از آنها بود، با نظر رحمت و مهربانی نگاه میکردند و به همسالان خویش، بهسان خود نظر مینمودند و بدینسان هیچکس به دیگری ستم نمیکرد. این، جزو ویژگیهاییست که همه باید خود را به آن آراسته سازند؛ یعنی بر همه واجب است که در برابر الله عزوجل و نسبت به برادران مسلمان خود متواضع باشند.
البته الله عزوجل در رابطه با کافر، دستور داده که با او سخت و شدید برخورد کنیم و تا میتوانیم او را خوار و زبون بگردانیم؛ اما بر مسلمانان واجب است که با کافرانِ ذمی و همپیمان، مطابق حقوقِ شهروندیِ تعریفشده برای آنها در نظامِ اسلامی یا مطابق قراردادی که میان آنها و مسلمانان بسته شده است، رفتار نمایند و تا زمانی که در ذمه و پیمان مسلمانان هستند، اذیت و آزاری به آنان نرسانند.
مؤلف رحمه الله سپس حدیث ابوهریره رضي الله عنه را ذکر کرده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ». یعنی: بر خلافِ تصورِ انسان و بر خلافِ وسوسهی شیطان، «صدقه هرگز از ثروتِ انسان نمیکاهد». شیطان همواره انسان را از فقر و تنگدستی میترساند؛ الله عزوجل میفرماید:
﴿ٱلشَّيۡطَٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَيَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِ﴾ [البقرة: ٢٦٨]
شیطان، شما را از فقر و تنگدستی میترساند و شما را به کارهای زشت و ناپسند دستور میدهد.
فحشا به هر کارِ زشت و ناپسندی گفته میشود؛ مانندِ بُخل. شیطان، انسان را از فقر میترساند و همینکه انسان تصمیم میگیرد صدقه دهد، شیطان به او میگوید: این کار را نکن؛ زیرا صدقه، از ثروت تو میکاهد و تو را فقیر و تنگدست میگرداند؛ دست نگه دارد، صدقه نده. اما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ما نوید داده است که صدقه، هرگز از ثروتِ انسان نمیکاهد. شاید کسی بگوید: اگر بیست و پنج هزار تومان داشته باشیم و دو هزار تومان صدقه دهیم، فقط بیست و سه هزار تومان برایِ ما میمانَد و بدینسان از پولِمان کم میشود. میگوییم: آری؛ بهظاهر و از لحاظ کمّی، از ثروت انسان کاسته میشود، اما از لحاظ کیفی افزایش و برکت مییابد و الله متعال در عوض، دروازهی خیر و برکت را به رویِ انسان میگشاید؛ چنانکه میفرماید:
﴿وَمَآ أَنفَقۡتُم مِّن شَيۡءٖ فَهُوَ يُخۡلِفُهُۥۖ﴾ [سبأ: ٣٩]
و هرچه انفاق کنید، الله عوضش را میدهد.
یعنی زیاد طول نمیکشد که اجر و ثوابش را دریافت میکنید یا از آنجا که فکرش را نمیکنید، خیر و برکتش به شما میرسد و از روزیِ پرخیر و برکتی برخوردار میشوید.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم همچنین فرمود: «بهیقین الله در برابر گذشتِ بندهاش، عزت او را زیاد میکند». یعنی وقتی انسان از کسی که به او ستم کرده، بگذرد و او را ببخشد، از درون وسوسه میشود که انگار تن به ذلت داده است! اما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیان فرمود که الله عزوجل بر عزتِ کسی که عفو و گذشت پیشه نماید، میافزاید. لذا این حدیث به عفو و گذشت تشویق میکند. ولی باید دانست که بخشیدنِ بدیهای دیگران، بهطور مطلق و در همه حال، پسندیده نیست. بخششی پسندیده است که با اصلاح همراه باشد. چنانکه الله عزوجل میفرماید:
﴿فَمَنۡ عَفَا وَأَصۡلَحَ فَأَجۡرُهُۥ عَلَى ٱللَّهِ﴾ [الشورى: ٤٠]
هر کس گذشت نماید و اصلاح کند، پاداش او با الله است.
اگر پیامد بخشیدن اصلاح نباشد، دیگر، نباید بخشید. به عنوان مثال: شخصی که به شما بدی میکند، آدم شروریست که به شرارت مشهور میباشد و اگر شما او را ببخشید، شرارتش بیشتر میشود. در چنین حالتی، بهتر است که او را نبخشید؛ بلکه حقتان را بهقصد اصلاح از او بگیرید. ولی اگر بخشیدن، پیامدی منفی نداشته باشد، بهتر است که عفو و گذشت پیشه کنید. زیرا چهبسا آن شخص در نتیجهی عفو و گذشتِ شما، شرمنده شود و دیگر، نه به شما ستم کند و نه به سایر مردم.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «و هرکس بهخاطرِ الله تواضع و فروتنی نماید، الله عزوجل او را بلندمرتبه میگرداند». شاهد موضوع، همین قسمتِ حدیث است. تواضع دو معنا دارد:
معنای نخست: نخستین مفهوم تواضع، اینست که در برابر دینِ الله عزوجل فروتن و فرمانبردار باشی؛ یعنی از دینِ الاهی و اجرای احکام و آموزههای دینی سرپیچی نکنی.
معنای دوم: دومین مفهوم تواضع، اینست که بهخاطر الله، نسبت به بندگانش فروتن باشی؛ نه اینکه این تواضع، از روی ترس یا از روی طمع باشد؛ خیر، بلکه فقطه بهخاطر الله نسبت به بندگانش متواضع باش.
و هر دو معنا درست است؛ کسی که برای الله، تواضع و فروتنی پیشه میکند، الله عزوجل او را در دنیا و آخرت، بلندمرتبه میگرداند و این بهتجربه ثابت و مشاهده شده است؛ چنانکه همهی مردم، از آدمِ متواضع بهنیکی یاد میکنند و به او احترام میگذارند و دوستش دارند. تواضع و فروتنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بنگرید که چهبسا کنیزی دست آن بزرگوار را میگرفت و او را به هر جا که میخواست، میبُرد؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز با او میرفت و از این کار، هیچ ابایی نداشت؛ حتی از او نمیپرسید که مرا کجا میبَری؟ یا نمیگفت: از کسی دیگر کمک بخواه؛ بلکه با او میرفت و به او کمک میکرد. لذا میبینیم که الله عزوجل بر عزت و جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم افزود.