۵۴- وَعنْ أبي إِبْراهيمَ عَبْدِ اللَّه بْنِ أبي أَوْفي رضي الله عنهما أَنَّ رسولَ اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم في بعْضِ أَيَّامِهِ التي لَقِيَ فِيهَا الْعَدُو، انْتَظرَ حَتَّى إِذَا مَالَتِ الشَّمْسُ قَامَ فِيهمْ فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ لا تَتَمنَّوا لِقَاءَ الْعدُو، وَاسْأَلُوا اللَّه العَافِيَةَ، فَإِذَا لقيتُموهم فاصْبرُوا، وَاعْلَمُوا أَنَّ الْجَنَّة تَحْتَ ظِلاَلِ السُّيُوفِ». ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم : «اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَمُجْرِيَ السَّحَاب، وَهَازِمَ الأَحْزاب، اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنا عَلَيْهِمْ». [متفقٌ عليه]([۱])
ترجمه: ابوابراهیم، عبدالله بن ابیاوفی رضي الله عنهما میگوید: رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم در يكي از روزهایی که با دشمن روبهرو شد، تا پس از زوال آفتاب منتظر ماند. سپس در میان برخاست و فرمود: «اي مردم! رويارويي با دشمن را آرزو نكنيد و از الله، عافيت بخواهيد؛ ولي اگر با دشمن روبهرو شديد، صبر و پایداری كنيد و بدانيد كه بهشت، زير سايهی شمشيرهاست». سپس دعا كرد: «یا الله! اي نازلكنندهی كتاب و ای ذاتی که ابرها را بهحرکت درمیآوری! ای شکستدهندهی دستههای دشمن! احزاب- يعني گروههای دشمن- را شکست بده و ما را بر آنها پیروز بگردان».
شرح
در حدیثی که مؤلف رحمه الله از عبدالله بن ابیاوفی رضي الله عنه نقل کرده، آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در یکی از غزوهها، تا زوال آفتاب منتظر ماند؛ یعنی منتظر ماند تا خورشید، از وسط آسمان بگذرد و هوا سردتر شود و مردم، سرحال و بانشاط گردند؛ آنگاه برخاست و برایشان سخنرانی کرد. گفتنیست: برخی از خطبهها و سخنرانیهای رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم بهطور ثابت، زمان مشخصی داشت؛ مثل سخنرانی روز جمعه. برخی از خطبهها، به حسب ضرورت و مطابق شرایط، انجام میشد؛ یعنی رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم طبق نیاز، برای مردم سخنرانی میکرد؛ و دراين خطبههایی زیاد هم پیش میآمد. در خطبهای که- در غزوهی احزاب- ایراد کرد، چنین فرمود: «رويارويي با دشمن را آرزو نکنید»؛ یعنی انسان نباید آرزوی رویارویی با دشمن را داشته باشد و یا دعا کند که خداوند، او را با دشمنش روبهرو نماید؛ خیر، بلکه باید بهفرمودهی رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم دعای عافیت کند. اما اگر زمانی با دشمن روبهرو شد، وظیفه دارد که پایداری نماید: «فَإِذَا لقيتُموهم فاصْبرُوا». همین بخش حدیث، مورد استناد مؤلف بوده که آن را در باب صبر آورده است؛ یعنی هنگام رویارویی و پیکار با دشمن، صبور و پایدار باشید و از الله عزوجل کمک بخواهید و برای اعلای کلمه ی الله بجنگید «و بدانید که بهشت، زیر سایهی شمشیرهاست». آری؛ بهشت، زیر سایهی شمشیریست که مجاهد با خود دارد. هرگاه مجاهد راه الله کشته شود، بهشتیست؛ همانگونه که الله جل جلاله میفرماید:
﴿وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرۡزَقُونَ ١٦٩ فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضۡلِهِۦ وَيَسۡتَبۡشِرُونَ بِٱلَّذِينَ لَمۡ يَلۡحَقُواْ بِهِم مِّنۡ خَلۡفِهِمۡ أَلَّا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ ١٧٠ ۞يَسۡتَبۡشِرُونَ بِنِعۡمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَضۡلٖ وَأَنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجۡرَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ١٧١﴾ [آل عمران: ١٦٩، ١٧١]
هرگز کسانی را که در راه الله کشته شدند، مرده مپندار؛ بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی مییابند. به آنچه الله از فضل خویش به آنان داده است، شادمانند و در حق کسانی که هنوز به آنان نپیوستهاند و به دنبال ایشان (شهید مىشوند) شادی میکنند؛ چراکه نه ترس و هراسی بر آنان است و نه اندوهگین مىشوند. آنان، به نعمت و فضل پروردگار و از اینکه الله، پاداش مؤمنان را از میان نمیبرد، شادمانند.
شهید در هنگام شهادتش در راه الله، هیچ دردی حس نمیکند؛ جز اینکه جدایی روحش از دنیا را احساس مینماید و درمییابد که روحش به سوی نعمتهای جاوید و همیشگی بهشت میرود. انس بن نضر رضي الله عنه، یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود که پیش از شهادتش گفت: «من، بوی بهشت را از سمت “اُحُد” استشمام میکنم». ببینید که خداوند عزوجل حس بویایی انس بن نضر رضي الله عنه را آنچنان باز کرد که بوی بهشت از سمت احد به مشامش رسید تا اینکه شهید شد.
رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «بهشت، زیر سایهی شمشیرهاست». و سپس دعا کرد: «اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَمُجْرِيَ السَّحَاب، وَهَازِمَ الأَحْزاب، اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنا عَلَيْهِمْ». رسولالله با توسل به نشانههای الهی از قبیل فروفرستادن کتاب، درخواست نصرت و یاری نمود؛ منظور از کتاب، قرآن کریم است و شامل سایر کتابهای آسمانی هم میشود. «ای ذاتی که ابرها را بهحرکت درمیآوری!» این، یکی از نشانههای هستیست. کسی جز الله عزوجل، ابری را که در میان آسمان و زمین قرار دارد، حرکت نمیدهد؛ اگر همهی انسانها با وسایل و ابزاری که در اختیار دارند، بخواهند ابری را بهحرکت درآورند یا جهتش را تغیر دهند، جز بهارادهی الله، نمیتوانند کاری از پیش ببرند؛ بلکه ذاتی، آن را به جریان میاندازد که هرگاه پدید آمدن چیزی را اراده کند، فقط کافیست که بگو: پدید آی و بیدرنگ پدید میآید. «وَهَازِمَ الأَحْزاب»، الله عزوجل یگانه ذاتیست که احزاب و گروههای کفر را شکست میدهد؛ چنانکه در جنگ «احزاب» دستههای کفر را شکست داد؛ هزاران جنگجوی دشمن در اطراف مدینه جمع شده بودند تا با پیامبر عليه السلام بجنگند؛ اما الله متعال، کافران را در حالی که به هیچ غنیمتی دست نیافتند، شکست داد و آنان را مالامال از خشم و عصبانیت بازگرداند؛ بدینسان که بادی سهمگین به سوی آنها فرستاد که آنان را بهشدت تکان داد و ظرفهایشان را زیر و رو کرد و خیمهها و چادرهایشان را از جا کَند و آرامش آنها را بههم زد؛ باد سرد و شدیدی که آنان را ناگزیر کرد بازگردند و از جنگ، منصرف شوند. چنانکه الله عزوجل میفرماید:
﴿ وَرَدَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِغَيۡظِهِمۡ لَمۡ يَنَالُواْ خَيۡرٗاۚ وَكَفَى ٱللَّهُ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ٱلۡقِتَالَۚ ﴾
[الأحزاب: ٢٥]
و الله، کافران را در حالی که به هیچ پیروزی و غنیمتی دست نیافتند، مالامال از خشم و عصبانیت بازگرداند. و الله، مؤمنان را از جنگ بینیاز کرد.
پس، الله عزوجل ذاتیست که گروهها و دستههای کفر را شکست میدهد. قدرت رزمی و توانایی انسان، یک وسیله و سبب میباشد که گاهی مفید و کارآمد است و گاهی فایدهای ندارد. البته ما وظیفه داریم ساز و برگ جنگی فراهم کنیم و در رویارویی با دشمن، از توان رزمی خویش به عنوان سبب یا وسیله استفاده نماییم؛ ولی در حقیقت، الله متعال است که دشمن را شکست میدهد. اینک به پاره ای از نکاتی اشاره می کنم که از حدیث عبدالله بن ابیاوفی رضي الله عنه برداشت میکنیم:
انسان، نباید رویارویی با دشمن را آرزو کند؛ البته آرزوی شهادت، چیزِ دیگریاست. آرزوی شهادت، جایز میباشد و نه تنها از آن نهی نشده، بلکه بدان سفارش هم شده است؛ ولی هیچگاه نباید آرزوی روبهرو شدن با دشمن را داشته باشیم؛ زیرا بهحکم شرع و بهفرمودهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ممنوع است.
همچنین درمییابیم که باید از الله عزوجل درخواست سلامت و عافیت بکنیم؛ زیرا عافیت یا سلامتی، نعمت بزرگیست. لذا هیچگاه تمنای جنگ و پیکار نکنید و از خداوند عافیت و پیروزی دین را درخواست نمایید؛ ولی اگر با دشمن روبهرو شدید، پایداری کنید.
از این حدیث بدین نکته پی میبریم که باید در هنگام رویارویی با دشمن، صبور و پایدار باشیم. الله عزوجل میفرماید:
﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا لَقِيتُمۡ فِئَةٗ فَٱثۡبُتُواْ وَٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرٗا لَّعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ ٤٥ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَا تَنَٰزَعُواْ فَتَفۡشَلُواْ وَتَذۡهَبَ رِيحُكُمۡۖ وَٱصۡبِرُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ ٤٦﴾ [الأنفال: ٤٥، ٤٦]
ای مؤمنان! هنگامی که با گروهی (از دشمن) روبهرو شدید، پایداری نمایید و الله را زياد یاد کنید تا رستگار شوید. و از الله و پیامبرش اطاعت نمایید و با هم نزاع نکنید که سُست میشوید و شکوهتان از میان میرود؛ و شکیبایی ورزید. همانا الله با صابران است.
حدیث عبدالله بن ابیاوفی رضي الله عنه بیانگر این نکته است که فرمانده یا امیر لشکر باید با سپاهیانش، خوشرفتار باشد و ضمن رعایت حالِ سربازانش، جنگ را در زمان مناسبی آغاز کند؛ چه در ساعت مناسبی از روز و چه در فصل مناسبی از سال؛ بنابراین روزهای گرم تابستان، زمان مناسبی برای جنگ نیست؛ همینطور در سرمای شدید زمستان. خلاصه اینکه فرمانده یا امیر لشکر باید شرایط را بهخوبی بررسی کند و بهترین زمان ممکن را برای جنگ انتخاب نماید.
مجاهد راه خدا، باید بهپیروی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دعا کند و بگوید: «اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَمُجْرِيَ السَّحَاب، وَهَازِمَ الأَحْزاب، اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنا عَلَيْهِمْ».
یکی از نکات آموزندهی این حدیث، این است که همواره باید برای شکست دشمنان خود، دعا کنیم؛ زیرا آنها در حقیقت، دشمن خدا هستند و همهی کافران، گذشته از کینهای که نسبت به مسلمانان دارند، با الله و پیامبران او و نیز فرشتگان و همهی مؤمنان دشمنی دارند.